خانه / دسته‌بندی نشده / تخلفات پژوهشی در کشور از متوسط جهانی پائین تر است

تخلفات پژوهشی در کشور از متوسط جهانی پائین تر است



مسعود برومند روز پنجشنبه در حاشیه بیست و یکمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های برتر کشور که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، در گفت وگو با ایرنا، افزود: سال گذشته حدود 50 هزار مقاله علمی از سوی استادان و دانشجویان کشور در دنیا منتشر شد اما تعداد تخلف های پژوهشی در مقایسه با آنها ناچیز است.
وی بدون اشاره به تعداد تخلف های پژوهشی، اظهار کرد: اقدام های بسیار خوبی در دولت های یازدهم و دوازدهم برای مقابله با تخلف های احتمالی پژوهشی و علمی در کشور انجام شد.
وی ادامه داد: پیش از این نوشتن پایان نامه در برخی مناطق خاص در تهران یا شهرهای دیگر به یک کسب و کار تبدیل شده بود و هیچ ابایی نیز از این کار وجود نداشت اما اکنون این کار به یک ضد ارزش تبدیل شده است.
برومند با تاکید بر اینکه هدف نهایی ما به صفر رساندن تخلف های علمی و پژوهشی است، گفت: قانون مقابله با تخلف های پژوهشی در مجلس به تصویب رسیده و آیین نامه ای نیز برای برخورد با این تخلفات به دانشگاه ها ابلاغ شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آنچه که ما در این زمینه انجام می دهیم باید بر اساس استاندارد و سطح جریمه ها با تخلف ها نسبت معقول داشته باشد.
وی درباره انواع تخلف های علمی و پژوهشی توضیح داد: ممکن است بخشی از یک مقاله علمی در یک مقاله دیگر استفاده شود یا از نتیجه کار پژوهشی یک گروه یا یک فرد در جای دیگری بطور کامل کپی برداری شود و حتی ممکن است اطلاعات نادرست یا ساختگی در یک تحقیق یا مقاله ارائه شود.
برومند با بیان اینکه بحث تخلف های پژوهشی در نشست امروز معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های سطح یک کشور، بررسی می شود، گفت: لازم است این موضوع آسیب شناسی و درباره آن تبادل نظر و تجربه شود تا روش برخورد با آن نیز بصورت منسجم در دانشگاه ها، اعمال شود.
وی همچنین در جلسه نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های برتر کشور گفت: لازم است در راهبردهای توسعه علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه های کشورفعالیت بیشتری انجام شود.
وی با بیان اینکه در این نشست، ایده های نو در این زمینه مطرح می شود، افزود: لازم است این ایده ها به موضوع و دستور کار تبدیل شود.
13 دانشگاه برتر و سطح یک کشور شامل دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز و علامه طباطبایی است.
بیست و یکمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های برتر کشور روز پنجشنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی – انتشار دهنده : مسعود عمادی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید