خانه / دسته‌بندی نشده / حدود 11 درصد بودجه پژوهش پزشکی سال جاری تاکنون اختصاص یافته است

حدود 11 درصد بودجه پژوهش پزشکی سال جاری تاکنون اختصاص یافته است



به گرارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش با ابراز رضایت از میزان اختصاص بودجه سال 1395 اظهار کرد: سال گذشته 75 درصد بودجه مصوب اختصاص یافت و ما توانستیم برنامه های تعیین شده را اجرایی کنیم.
وی افزود: از آنجا که این بودجه در ماه های پایانی سال گذشته تخصیص یافت، توانستیم بخشی از آن را در سال جاری هزینه کنیم .
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درخصوص وضعیت بودجه پژوهش سال 1397 تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در لایحه بودجه سال آینده 5 درصد به بودجه پژوهش افزوده شده است.
ملک زاده اظهار کرد: با راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) تا کنون توانسته ایم از بسیاری از طرح های تحقیقاتی حمایت مالی کنیم و گرنت های پژوهشی به پژوهشگران ارائه دهیم.
وی با اشاره به این که ایران در تولید مقالات علمی در سال 2016 رتبه 16 جهان و رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داد، به رشد شاخص های کیفی در حوزه پژوهش های پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت : در حال حاضر 700 مرکز در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و 900 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت مشغول فعالیت هستند و نتایج تحقیقاتی خوبی تا کنون داشته اند.
وی به برنامه های انجام شده در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم اشاره کرد و گفت: نظام ثبت بیماران از جمله این برنامه ها است که در آن اطلاعات بیماری هایی مانند ام اس، سلیاک و آی بی دی ثبت شده است و از طریق این نظام، روش های درمانی و داروهای جدید به مبتلایان این بیماری اطلاع رسانی می شود.
وی افزود: همچنین 11 آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در حوزه پزشکی راه اندازی شده است که در کنار 724 مرکز تحقیقاتی و 44 پژوهشکده به انجام فعالیت های تحقیقاتی می پردازند.
ملک زاده همچنین به راه اندازی 10 اتاق تمیز در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ‘ایرانوم’ از دیگر فعالیت های در دست انجام است که طی آن ژن همه ایرانی ها مورد مطالعه قرار می گیرد.
وی در خصوص حمایت های صورت گرفته از طرح های تحقیقاتی در سالیان گذشته گفت: 169 طرح تحقیقاتی بزرگ در سال گذشته حمایت مالی شده و 50 درصد بودجه های تحقیقات و فناوری به شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت اختصاص یافته است.

**تولید داروهای بیوتکنولوژی در ایران
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تولید برخی داروهای گرانقیمت خارجی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: داروی هپاتیت C که نمونه یک قرص خارجی آن یک هزار و بیست دلار بود، هم اکنون در ایران تولید می شود و با قیمت بسیار مناسب در دسترس بیماران قرار گرفته است.
ملک زاده افزود: 130هزار نفر به هپاتیت C مبتلا هستند که در پنجاه مرکز درمانی در کشور تحت معالجه و درمان قرار می گیرند.
وی از برنامه های وزارت بهداشت برای ریشه کنی هپاتیتC هم سخن گفت و اظهار کرد: وزارت بهداشت با توجه به شمار مبتلایان به این بیماری برنامه ای در دست انجام دارد تا در آینده نزدیک این بیماری در کشور کنترل و ریشه کن شود.
ملک زاده تولید داروی ‘آدالیمومب’ را از دیگر دستاوردهای حوزه پژوهش کشور برشمرد و گفت: این داروی پر فروش برای درمان بیماری های رماتیسمی و روده ای مورد اسفاده قرار می گیرد.
وی افزود: این دارو یکی از داروهای بیوتکنولوژی است که توسط شرکت های دانش بنیان در ایران بومی سازی و تولید شده است.
وی تاکید کرد: پتانسیل بسیار بالایی در بخش تحقیقات پزشکی وجود دارد که در صورت توجه به آن می توان بسیاری از داروهای مورد نیاز سلامت کشور را با قیمت مناسب در کشور تولید و حتی به خارج صادر کرد.

**تخصیص بودجه به مراکز تحقیقاتی بر اساس موفقیت طرح ها
ملک زاده در خصوص نحوه تخصیص بودجه های پژوهشی به محققان و مراکز پژوهشی توضیح داد: میزان بودجه مراکز تحقیقاتی بسیار اندک است و به همین خاطر برای تخصیص بودجه ها ناظرینی در نظر گرفته شده است که نحوه پیشرفت طرح های پژوهشی را مورد بررسی قرار می دهند؛ در صورتی که طرح ها در مرحله اول پیشرفت داشته باشد با اعلام ناظرین مرحله بعدی تخصیص بودجه انجام می شود.
وی افزود: تخصیص بودجه ها بر اساس رتبه بندی دانشگاه انجام می شود و بهترین روش تقسیم بودجه اختصاص آن به محقق هایی است که پیشینه و سابقه انجام طرح های تحقیقاتی را داشته اند.
معاون وزیر بهداشت همچنین به فعالیت کمیته اخلاق در فعالیت پزشکی اشاره کرد ‌و گفت: همه طرح های تحقیقاتی به خصوص آنها که روی انسان و حیوانات امتحان می شود، ابتدا باید در این کمیته مورد تایید قرار گیرد و در پایان کار نیز نتایج این تحقیقات در کمیته های اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: همچنین بررسی تخلفات پژوهشی مانند سرقت های علمی در این کمیته صورت می گیرد.

**خیرین پژوهش
معاون تحقیقات وزارت بهداشت در مورد فعالیت خیرین درحوزه پژوهش پزشکی گفت: حدود 2 سال است که با خیرین همکاری های خود را شروع کرده ایم و تلاش داریم آنها را وارد حوزه های پژوهشی کنیم؛ 53 موسسه خیریه و کلینیک درمانی در حوزه سرطان فعالیت دارند و تلاش داریم با همکاری برخی از دانشگاه های کشور، از کمک خیرین در حوزه پژوهشی بهره مند شویم.
علمی1834
خبرنگار: ناهید شفیعی* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید