خانه / دسته‌بندی نشده / طرح دانش آموزان مشهدی برای جلوگیری از آفت زدگی

طرح دانش آموزان مشهدی برای جلوگیری از آفت زدگی



به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی روز دوشنبه (27 آذرماه) با معرفی و تجلیل از 11طرح برگزیده به کار خود پایان داد و در بخش دانش‌آموزی این جشنواره نیز که یکهزار و 119 طرح به دبیرخانه آن ارسال شده بود، در نهایت 30 طرح به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب و از صاحبان آن با اهدای لوح و جایزه تجلیل به عمل آمد.
یکی از طرح های دانش آموزی جشنواره امسال تحت عنوان’دستگاه بذرکار نواری کشاورزی’ از جمله طرح هایی است که از سوی علی نوروزی و مسعود رشیدپور دو دانش آموز دبیرستانی شهر مشهد طراحی و به عنوان یکی از 30 طرح برتر دانش آموزی تجلیل شد.
این دانش آموزان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، معتقدند که استفاده از این دستگاه از بروز هرگونه بیماری های گیاهی از جمله قارچ، باکتری و در کل آفت زدگی در محصولات کشاورزی جلوگیری خواهد کرد.
نوروزی با بیان این که یکی از مشکلات فعلی بخش کشاورزی استفاده بیش از حد کشاورزان از آفات و سموم گیاهی برای رشد مناسب گیاهان و باردهی بیشتر محصولات کشاورزی است، گفت: این در حالی است که استفاده از سم و کود از یک استانداردی برخوردار است.
این برگزیده بخش دانش آموزی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی افزود: این کار متاسفانه از بین رفتن طعم محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است. مانند بسیاری از محصولات کشاورزی همچون هندوانه، خربزه، گوجه که دیگر طعم سابق را ندارند.
وی با تاکید بر این که کنترل بیماری و آفت می تواند تولید سالم بدون نیاز به مواد شیمیایی را تضمین کند، اظهار کرد: ما با طراحی دستگاه بذرکار نواری کشاورزی مشکل را از ابتدا حل کردیم به طوری که از طریق دستگاه از همان ابتدا سم و کود به میزان استاندارد در کنار بذر گیاه کشاورزی که قرار است رشد کند قرار داده می شود.
وی گفت: در این طرح به جای آن که بذر گیاه را در زمین بکارند و آنگاه نسبت به عملیات کوددهی و سمپاشی در دوره زمانی خود اقدام کنند، در یک مرحله بذر، کود و سم بر روی یک نوار پلیمری قابل حل در آب، جاسازی شده و به وسیله دستگاه بذرکار نواری کشاورزی این نوار در داخل زمین قرار گرفته و روی آن با خاک پوشانده می شود.
وی ادامه داد: بدین ترتیب امکان ابتلای بذر به آفات قارچی رفع می شود، کشاورزان با سرعت عمل بالاتر و اطمینان بیشتر نسبت به کاشت اقدام می کنند که در نتیجه کاهش هزینه ها را بدنبال خواهد داشت.
نوروزی با اشاره به مطالعات انجام شده روی این طرح کشاورزی در طول یکسال و نیم گذشته، اظهارکرد: این دستگاه نمونه خارجی و داخلی ندارد و ثبت اختراع شده است.
وی با تاکید بر این که دستگاه بذرکار نواری در مرحله تجاری سازی است، اظهارکرد: هم اکنون مطابق قیمت گذاری انجام شده یک متر بذرکار نواری 3 هزار تومان است که البته در تولید انبوه این قیمت بسیار کمتر خواهد بود.
علمی ** 1836 *1724*
خبرنگار:یوسف درویشی** انتشار: حسین فتح الهی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید