خانه / دسته‌بندی نشده / آتش سوزی در تالاب میقان اراک

آتش سوزی در تالاب میقان اراک



مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بخشی از تالاب میقان اراک از نیمه های شب گذشته به دلایل نامعلومی آتش گرفته و سطح درگیر تاکنون به 10 هکتار رسیده است.
سعید فرخی افزود: منطقه آتش سوزی در حدفاصل فرودگاه اراک و شرکت املاح معدنی است که به طور کامل حالت باتلاقی دارد و نیروهای آنش نشانی و اطفای حریق احتمال دسترسی به آن را ندارند.
وی گفت: تلاش و رایزنی با شهرداری اراک برای تامین ماشین آلات سنگین به منظور بسترسازی برای دستیابی نیروی انسانی برای عملیات اطفای حریق در دست بررسی است و مکاتبه برای تقاضای اطفای حریق هوایی نیز به منابع طبیعی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: گروه های اطفای حریق که از بین آب های نیزار قصد رفتن به منطقه حریق را داشتند با مشکلاتی مواجه شدند و خطرات جانی برای آنان وجود دارد.
فرخی گفت: دلایل این آتش سوزی از سوی کارشناسان در دست بررسی است اما به نظر می رسد عوامل انسانی و بی احتیاطی عامل آن باشد.
تالاب کویری میقان اراک با پیشینه 2 هزار ساله، از مجموعه های کم نظیر زیستگاهی در کشور و خاورمیانه است که به عنوان یکی از زیستگاه های بین المللی پرندگان مهاجر و گنجینه ای ارزشمند از سرمایه های طبیعی و تنوع زیستی مطرح است.
تالاب کویری میقان اراک یکی از 10 تالاب مهم کشور است که در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد واقع شده است.
این تالاب به عنوان یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب می شود، ظرفیت دریاچه ای و کویری دارد و مامنی مهم و امن برای زیستگاه دایمی، موقت و استراحتگاه تجدید قوای پرندگان مهاجر در مرکز ایران به شمار می آید.
وسعت تالاب میقان اراک حدود 25 هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.
تالاب میقان اراک به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک در مرکز کشور، از تنوع زیستی قابل توجهی برخوردار است و به صورت دریاچه کوچک و یک منطقه فرو رفته کویری است که از اطراف توسط دشت ها و ناهمواری های مختلف، کوه ها، تپه های شنی، گستره های نمکی و کویری و درختچه زارها احاطه شده است.
این تالاب، آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب های سطحی مسیل های فصلی را جذب می کند.
تالاب میقان اراک یکی از مرتفع ترین نقاط شوره زار ایران است که میانگین ارتفاع آن به یکهزار و 660 متر از سطح دریای آزاد می رسد.
تمام وسعت خاک های تالاب میقان اراک را خاک شور و قلیایی در برگرفته و منطقه میقان به عنوان بخشی از گستره اراضی کویری، شمار زیادی از گونه های حیات وحش شامل پرندگان، خزندگان و دوزیستان را در خود جای داده است.
قسمت آبگیر تالاب میقان اراک به علت آب گرفتگی در فصل زمستان و بهار و با وجود نمک های خالص بدون پوشش گیاهی است.
پوشش گیاهی قسمت حاشیه حوزه آبگیر کویر به علت بالا بودن درصد نمک و آب، از گونه های آب دوست و مقام به شوری زیاد تشکیل شده و در قسمت های شمالی گونه های خارشتر، تارج خروس، علف شور، گلرنگ، اسپند، تاغ، آویار سلام و پوشش بسیار وسیع قره داغ دیده می شود.
پوشش گیاهی کناره ها در دشت رسوبی به علت پایین بودن درصد نمک و آب متنوع تر است، در این منطقه گیاهان یک ساله با بارندگی های اسفند ماه و اوایل بهار رشد می کنند و گیاهان چند ساله شامل گون، سلمکی، استپی، بیابانی و جامعه درختچه ای متشکل از گیاهان قره داغ در بخش شمال و روی خاک های شور و ماسه ای که از آب زیرزمینی برخوردار است، به چشم می خورد.
در منطقه شکار ممنوع تالاب میقان اراک 154 گونه از چهار رده جانوران شامل 16 گونه پستاندار، 102 گونه پرنده، 32 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست مشاهده شده است.
بخش زیادی از درناهای خاکستری در تالاب میقان اراک زمستان گذرانی می کنند و در این منطقه پرندگان چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، چوب پا، غازخاکستری، هوبره، تنجه، آنقوت، حواصیل، اردک سرسبز نیز دیده شده است.
گرگ، شغال، روباه، تشی، خارپشت ایرانی و زرده بر نیز از پستانداران شاخص و لاک پشت مهمیزدار غربی، انواع آگاما، مار دشتی از خزندگان و آرتمیا سالینا گونه سخت پوست این منطقه است.

6013/تهیه و انتشار:مژگان حیدری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید