خانه / دسته‌بندی نشده / آرتریت روماتوئید در مادر باردار و افزایش خطر ابتلای کودک به بیماری های مزمن

آرتریت روماتوئید در مادر باردار و افزایش خطر ابتلای کودک به بیماری های مزمن



به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، آرتریت‌ روماتوئید یک‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ است که‌ طی‌ آن‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ تحت تاثیر قرار می گیرد. در این بیماری گاهی‌ چشم‌ و رگ های‌ خونی‌ نیز درگیر می ‌شوند. این‌ بیماری‌ در زنان‌ سه برابر شایعتر است‌ و معمولا بین‌ سنین‌ 60-20 سالگی‌ رخ‌ می‌دهد.
محققان دانشگاه اودنس در دانمارک در جریان یک مطالعه متوجه شدند مادرانی که در دوران بارداری آرتریت روماتوئید داشتند، خطر ابتلا به این بیماری و بیماری های مزمن وابسته در فرزندان آنها افزایش می یابد.
یافته های این مطالعه در مجله Arthritis Care & Research منتشر شده است و
نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به آرتریت روماتوئید باید نگران انتقال این بیماری و یا سایر بیماری های مرتبط به آن در کودکان خود باشند.
محققان دانشگاه اودنس در دانمارک برای بررسی این موضوع در یک مطالعه، کودکان متولد دانمارک را در جریان یک دوره 25 ساله بررسی کردند. این مطالعه شامل دو هزار و 106کودک متولد از زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید و یک میلیون و 378 هزار و 539 کودکی می شد که مادران آنها در دوران بارداری این بیماری را نداشتند.
محققان متوجه شدند تشخیص آرتریت روماتوئید در مادر قبل از بارداری با افزایش خطر ابتلای فرزند او به چند بیماری در دوران کودکی و نوجوانی ارتباط داشت.
این مطالعه به ویژه نشان داد که وجود آرتریت روماتوئید در دوران بارداری با افزایش 2.2 برابری خطر ابتلا به بیماری تیروئید، افزایش 1.6 برابری خطر ابتلا به صرع و افزایش 2.9 برابری خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در فرزندان ارتباط داشت.
محققان تاکید کردند که خواستار توجه ویژه به خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، تیروئید و صرع در کودکانی هستند که در دوره جنینی در معرض آرتریت روماتوئید مادر قرار داشتند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان * انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
ttps://telegram



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید