خانه / وبلاگ / آموزش و پرورش آغازگر وحدت حوزه و دانشگاه باشد

آموزش و پرورش آغازگر وحدت حوزه و دانشگاه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی مبنای شعاری دارد، اظهار کرد: شعار افکار عمومی جامعه و نخبگان فرهنگی و اجتماعی را برای اهداف پیش رو آماده می کند لذا امام خمینی(ره) با گزینش افراد آگاه، متخصص و متعهد شعارهای انقلاب اسلامی را عملی و در جامعه پیاده سازی می کرد.

وی آیت الله مفتح را چهره ای برخاسته از حوزه دانست که در دانشگاه حضوری فعال داشت و افزود: نقش آفرینی آیت الله مفتح در دانشگاه تهران زمینه ساز حضور علما و روحانیون برجسته همچون علامه مطهری در این مرکز علمی شد.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه علوم انسانی حرف اول را در دنیا می زند، تصریح کرد: امروزه بسیاری از جوامع صنعتی و پیشرفته غرب از روان شناسی و جامعه شناسی برای افزایش تولید و بهره وری استفاده می کنند، اما متاسفانه نسبت به علوم انسانی همچنان غفلت شده است.

عبدی، فلسفه، منطق، تفسیر، فقه، اصول، جامعه شناسی و روان شناسی را از شاخه های علوم انسانی دانست و متذکر شد: علوم انسانی به اصل وجودی می پردازد، اما هنوز جایگاه خودش را در حوزه و دانشگاه ما پیدا نکرده است. اگر عمیق و دقیق به علوم انسانی پرداخته شود، جامعه از ثمرات آن استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه ضرورت پرداختن به علوم انسانی را باور دارند، گفت: متاسفانه برخی بین حوزه و دانشگاه پرده کشیده‌اند و به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که دانشگاه و روش‌های تحصیل و تدریس در آن وابسته به علوم غربی است و حوزه تنها به معارف ادیان می پردازد.

این کارشناس دینی ادامه داد: دشمنان همواره تلاش می‌کنند علوم و معارف الهی و اسلامی را مانع از پیشرفت مادی جهان معرفی کنند و این شبهه‌افکنی‌ها در فضای مجازی روز به روز در حال افزایش است، اما آموزه‌های دینی سعادتمندی انسان در آخرت را در گرو سعادتمندی او در دنیا می‌داند و توجه به آخرت را موجب غفلت انسان از دنیا معرفی نمی‌کند.

عبدی، ابدیت و آخرت را در امتداد دنیا دانست و عنوان کرد: دنیا زمینه پرداختن به آخرت است و بهره انسان از آخرت به چگونگی استفاده او از دنیا بستگی دارد لذا دنیا ضد آخرت نیست.

وی نه حوزه را سد راه دانشگاه و نه دانشگاه را سد راه حوزه دانست و متذکر شد: حوزه و دانشگاه دو مرکز علمی مکمل هم هستند که در رشته‌های مختلف کار می‌کنند و موازی جلو می‌روند لذا اگر حوزه و دانشگاه راه همدیگر را قطع کنند از ماهیت اصلی خود که همانا علم است خارج خواهند شد.

مدرس حوزه علمیه لازمه وحدت حوزه و دانشگاه را جلوگیری از تکفیر کردن یکدیگر دانست و اظهار کرد: نامگذاری ۲۷ آذر تحولی اساسی در رابطه حوزه و دانشگاه ایجاد کرد و امروز حوزویان با فلسفه غرب و ریاضیات و زبان‌شناسی و روان‌شناسی آشنا می‌شوند. در واقع نمی‌توان علوم را منفک کرد لذا باید پیش‌فرض‌ها را درباره حوزه و دانشگاه کنار بگذاریم و از علوم یکدیگر استفاده کنیم تا جامعه ایرانی – اسلامی خودمان را در گام دوم انقلاب جلو ببریم.

عبدی با اشاره به تولید هزاران مقاله علمی در حوزه و تدریس زبان‌های خارجه با الگوگیری از دانشگاه، تاکید کرد: حوزه نگاهی عمیق و دقیق به علوم دارد و لذا این نگاه بر دانشگاه نیز تاثیرگذار بوده است. مباحثه یکی از اصول کلیدی تدریس در حوزه علمیه است که باید در دانشگاه مطرح شود. اگر مباحثه در مجامع علمی ما پا بگیرد، طلاب و دانشجویان به ارائه یادگرفته‌های خود می‌پردازند و لذا استاد می‌شوند.

وی طبقه‌بندی علوم را یکی از نیازمندی‌های حوزه دانست که باید توسط دانشگاه انجام شود و گفت: علم اصول یکی از علوم متراکمی است که طلاب در حوزه علمیه فرا می‌گیرند، اما نیازمند طبقه‌بندی و ساماندهی علمی است.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید از دوران آموزش و پرورش شکل بگیرد، عنوان کرد: دانشجویان در دانشگاه و طلاب در حوزه علمیه با علوم انسانی مواجه می‌شوند، اما در دوران ابتدایی و حتی دبیرستان ارتباط متقابل با علوم انسانی ندارند.

عبدی با اشاره به تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای برای ضربه زدن به خانواده،‌ یادآور شد: جامعه ارزش‌مدار دارای خانواده‌های ارزشی است و لذا حوزه و دانشگاه باید به حیطه فرهنگ ورود کنند و با شناسایی آسیب‌ها جامعه‌ای سعادتمند، خوشبخت و آرمان‌گرا بسازند.

وی فرهنگ را یکی از اصول نظام اسلامی دانست و اضافه کرد:‌ حوزه و دانشگاه داعیه‌دار فرهنگ جامعه هستند و مردم باید رهبری فرهنگی جامعه را از حوزه و دانشگاه بخواهند تا بتوانیم در سایه فرهنگ به اقتصاد سامان ببخشیم.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ…»، گفت:‌ علمای حوزه و اساتید دانشگاه باید خودشان را به‌روز کنند و فرهنگ جامعه خودشان را بشناسند تا بتوانند تولیت فرهنگ را عهده‌دار شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید