خانه / دسته‌بندی نشده / استرس علائم زخم معده را تشدید می کند

استرس علائم زخم معده را تشدید می کند



دکتر محمد امانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا اظهار کرد:هرچند به سختی می‌ توان مانع بروز بعضی از استرس‌ ها شد، اما می‌ توان آن را مدیریت کرد و از محیط های پراسترس خارج شد.
وی به بیمارانی که دارای درد معده هستند توصیه کرد که به پزشک مراجعه کرده تا تحت بررسی های دقیق قرار گیرند و در صورت لزوم آندوسکوپی از آنها انجام شود.
وی با اشاره به اینکه معمولا زخم های معده با دارو بهبود می یابند، گفت: بیماری که دچار زخم معده است، نیاز به بررسی پاتولوژی دارد و 2 ماه بعد هم باید بررسی با اندوسکوپی از نظر بهبود زخم انجام دهد.

** سیگار، قلیان و تریاک می توانند عامل ایجاد زخم معده باشند
وی به آسیب ها و مضرات متعدد مواد دخانی و مخدر اشاره کرد و گفت: مصرف مواد دخانی مانند سیگار و قلیان و همچنین تریاک می توانند عامل ایجاد زخم در معده باشند.
فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: این مواد از طریق کاهش خونرسانی به زخم و تولید مواد سمی می توانند بهبود زخم را طولانی کرده و باعث تشکیل زخم های مزمن و گاها عامل ایجاد سرطان های معده باشند.
وی ادامه داد که وجود سابقه زخم در بین اعضای خانواده، علامت مهمی است. دیده شده میکروب معده که شایعترین علت زخم است، می تواند در بین اعضای خانواده منتقل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سابقه جراحی‌ های معده از دیگر عوامل موثر در ایجاد زخم و سرطان معده است و هرگونه جراحی در معده می تواند این خطر را افزایش دهد.

** رژیم غذایی خاصی عامل ایجاد زخم معده نیست
وی تاکید کرد که رژیم غذایی خاصی عامل ایجاد زخم معده نیست اما نکته ای که وجود دارد برخی مواد غذایی با افزایش اسید معده باعث ریفلاکس و برگشت اسید به دهان می شوند که این موضوع می تواند مشکلاتی را برای معده فراهم کند.
فوق تخصص گوارش و کبد افزود: هرچند در ایجاد زخم معده عوامل تغذیه ای مانند مصرف ترشی یا فلفل نقشی ندارند اما می توانند باعث تشدید ریفلاکس و علایم همراه بیماری شوند.
امانی به شیوع چاقی در کشور اشاره کرد و گفت: شیوع چاقی براساس آخرین آمار بالای 30 درصد است و اگر اضافه وزن را هم در نظر بگیریم این مقدار به 60 درصد می رسد و این نشان می دهد رفتار های تغذیه ای، فعالیت و تحرک جسمانی در جامعه کم شده است.

** عفونت هلیکو باکتر پیلوری مهمترین علل ایجاد زخم معده
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عفونت هلیکو باکتر پیلوری را مهمترین علل ایجاد زخم معده دانست و گفت: داروهای مصرفی عامل بعدی در ایجاد این بیماری است.
وی افزود: عفونت هلیکو باکتر پیلوری به پوشش محافظتی معده و روده کوچک آسیب می رساند و موجب بروز زخم در اثر تماس مستقیم اسید با مجرای گوارشی می شود و همچنین این باکتری می تواند موجب تحریک معده و التهاب این بافت می شود که گاستریت یا ورم معده گفته می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: این باکتری همچنین یکی از فاکتورهای خطر بسیار شایع در ابتلا به سرطان معده است.
وی افزود: براساس بررسی‌ های انجام شده وجود این باکتری در 80 درصد بیماران زخم اثنی‌عشر، 60 درصد بیماران زخم معده و در 70 درصد سرطان‌های معده دیده می شود.
امانی افزود: در ایران معمولا در سنین کودکی و در تماس مستقیم با آلودگی‌ به بدن منتقل می‌شود. این میکروب می‌تواند از طریق مواد غذایی آلوده وارد بدن شده‌، باعث التهاب در معده و به خصوص در قسمت انتهایی آن شود.
وی بیان کرد: شیوع این باکتری در افرادی که از لحاظ بهداشتی در سطح پایین هستند یا در کسانی که به طور جمعی زندگی می‌کنند بیشتر دیده می شود. شیوع هلیکوباکتر در درجه‌ اول به سن و منطقه‌ جغرافیایی وابسته بوده و همچنین شیوع آن در مردان و زنان یکسان است.
امانی با اشاره به اینکه بنظر می رسد شیوع آن در مناطقی از ایران تا 60 و حتی تا 80 درصد هم برسد، افزود: این باکتری از انسان به انسان و از راه دهانی – مدفوعی قابل گسترش است. به عبارت دیگر این باکتری از فرد آلوده و از طریق مدفوع منجر به آلودگی آب و مواد غذایی شده و با مصرف مواد غیر بهداشتی منتقل می شود.
وی افزود: شناسایی و درمان این میکروب در کسانی که شواهد زخم معده یا علایم سو هاضمه دارند یا افرادی که سابقه خانوادگی سرطان معده دارند یا کسانیکه بهر دلیلی قرص های ضد التهابی مثل بروفن یا آسپرین مصرف می کنند لازم است.
وی افزود: آسانترین راه تشخیص هلیکوباکتر پیلوری انجام یک آزمایش خونی است. اما اشکال این تست این است که نمی تواند عفونت حاد یا بهبود یافته را افتراق دهد. یعنی اگر فردی عفونت گرفته بهبود یافته باز آزمایش مثبت است و در کشور ما ارزش زیادی ندارد. انجام آزمایش خون میکروب معده ارزشی ندارد و فقط باعث دلهره و نگرانی بیمار می شود. بهترین راه شناسایی آنتی ژن مدفوعی یا تست تنفسی است.
امانی ادامه داد: آزمون جدیدتر میزان پروتئین های باکتری را در نمونه مدفوع شناسایی می کند. حدود 94 درصد بیماران دارای عفونت فعال هلیکوباکتر پیلوری آزمایش مدفوع مثبت است، و اگر درمان موفقیت آمیز باشد، نتیجه آزمایش تقریبا همه این افراد یک تا چهار هفته پس از درمان منفی می شود.
وی گفت: آزمایش ‘ تنفسی اوره ‘ شیوه سریع و مطمین برای شناسایی هلیکوباکتر پیلوری است و از آنجایی که تنها باکتری های فعال را شناسایی می کند ، می تواند برای آزمایش معالجه باکتری به کار رود.
وی ادامه داد: از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری کمی مشکل است و برای این کار لازم است چندین دارو، به طور همزمان مصرف شود. خیلی به ندرت ممکن است فردی که عفونت هلیکوباکترپیلوری در او ریشه کن شده، دوباره به این عفونت دچار شود.
وی مهم ترین علت عدم موفقیت در درمان را مصرف نکردن داروها به طور مناسب دانست و گفت: امروزه به دلیل رعایت بهداشت، آلودگی با میکروب هلیکوباکتر پیلوری و شیوع زخم‌ های معده و اثنی عشر در کشور روز به روز کمتر می ‌شود.
زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده بر هم می خورد، زخم معده ایجاد می شود.
مردم باید علایم زخم معده را بشناسند و در صورت بروز علایم خطر یا شواهد بیماری خطرناک از آن آگاه شده و سریعا برای درمان اقدام کنند. درد معده در ذهن بیماران همراه با بیماری خطرناک، وجود زخم و گاها بدخیمی است که معمولا این افراد نگران و مضطرب می کند.
علمی ** 1201 ** 1418
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور ** ناشر: مریم برزآبادی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید