خانه / دسته‌بندی نشده / استفاده از لیزر و ربات در درمان دهان و دندان ضرورت است

استفاده از لیزر و ربات در درمان دهان و دندان ضرورت است



به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا، دکتر باقر شهنی زاده در نشست خبری دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکی عمومی ایران گفت: علم دندانپزشکی هر روز در حال تحول است و امروزه در حوزه تصویربرداری، عصب کشی و جراحی ریشه ها تغییرات عظیمی داشته ایم، به طوری که درمان های سنتی در حال فراموشی است و در همین راستا شعار این کنگره علمی هزاره سوم و هزاره دندانپزشکی دیجیتالی نام گذاری شده است.
وی با اشاره به پیشرفت علم تصریح کرد: ربات ها و لیزر تحول بزرگی ایجاد کرده است؛ و امروزه در کشورهای پیشرفته درمان و جراحی بدون خونریزی انجام می شود و هدف ما در این کنگره آشنایی با علوم جدید است.
وی افزود: برای بهداشت دهان و دندان به یک عزم ملی نیاز داریم و باید پیشگیری و آموزش را در اولویت قرار دهیم، هر چند سیاست های وزارت بهداشت و درمان روی درمان تدوین شده است.
رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران بر آشنایی دندانپزشکان عمومی در حوزه های تخصصی تاکید کرد و گفت: اندیشه های راهبردی در درمان دندانپزشکی از سیاست های این کنگره است و دندانپزشک عمومی باید با یک دید وسیع و شناخت کامل از تمامی جوانب بیماری و درمان و تخصص های دیگر بیمار را بررسی کند و با تشخیص صحیح، بهترین تصمیم و مسیر درمان را برای بیمار انتخاب کند.
وی با اشاره به رابطه آموزش و کاهش خطای پزشکی افزود: هر قدر مباحث آموزشی برای دندانپزشکان بیشتر باشد مشکلات و خطاهای درمان نیز کاهش می یابد و همچنین دندانپزشکان باید توجه کنند هیچ چیز جایگزین دندان طبیعی انسان نمی شود و باید اصل را بر حفظ دندان بیمار بگذارند.
شهنی زاده با انتقاد از هزینه بالای مکان برگزاری کنگره ها گفت: 80 درصد بودجه انجمن ‌دندانپزشکان عمومی هزینه اجاره مکان شده است در حالی که اکثریت سالن های موجود در کشور برای نمایش و کنسرت ها طراحی شده است و از استانداردهای لازم برای کنگره های علمی برخوردار نیست و با توجه به 170 انجمن فعال علمی در کشور پیشنهاد می کنم با همکاری یکدیگر به سمت ایجاد یک مکان مناسب برای برگزاری کنگره های علمی حرکت کنیم.

** سلامت دندان در اولویت زیبایی دندان
لیلا عطایی رییس کنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشکی عمومی ایران نیز در این نشست گفت: در این کنگره میزبان دندانپزشکان عمومی ایران خواهیم بود و تمام تلاش ما این است که آخرین دستاوردهای علمی جهان را به صورت عملی و کاربردی در قالب کارگاه و سمینار دراختیار آنها قرار دهیم.
عطایی افزود: سلامت دندان در اولویت زیبایی دندان قرار دارد درحالی که پزشکانی که روی زیبایی ایمپلنت ها در تصاویر تبلیعاتی خود پافشاری می کنند هیچ وقت از وضعیت چند سال بعد که مشکلات لثه ها برای بیماران بوجود می آید تصاویری منتشر نمی کنند.
وی با اشاره به ضرورت بومی سازی مباحث علمی در کشور گفت: یکی از مهمترین اهداف ما در این کنگره انتقال مفاهیم سلامت دهان و دندان به سطوح جامعه است و با بالا بردن آگاهی دندانپزشکان عمومی در تلاش هستیم بهداشت دهان و دندان را به عنوان یک فرهنگ در کشور تثبیت کنیم.

** بلیچینگ برای دندان های حساس توصیه نمی شود
اسماعیل یاسینی دبیرعلمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران هم با اشاره به مشکلات بلیچینگ در سفید کردن دندان ها گفت: اولین قدم و کم هزینه ترین روش بلیچینگ است که برای دندان های حساس توصیه نمی شود و این فرآیند برای دندان هایی که رنگ خاکستری دارند، موفقیت آمیز نیست و تنها مدت زمان کوتاهی دندان های زرد و نارنجی را سفید می کند‌.
وی با انتقاد از شیوه برخورد بیمه ها با شیوه درمان گفت: سیاست این بیمه ها روی کشیدن دندان ها متمرکز است در حالی که حمایت خود را باید بر پر کردن دندان هم اختصاص دهند که اگر دندانی به موقع پر شود، دیگر مشکلات کشیدن را برای افراد به وجود نخواهد آورد.
یاسینی افزود: پس از مصرف مواد قندی، تنها پس از 20 تا 30 دقیقه فرآیند پوسیدگی دندان آغاز می شود؛ بزاق دهان شروع به واکنش می کند و برای خنثی کردن وارد عمل می شود؛ اگر در این لحظه دسترسی به مسواک نیست، باید دهان را با آب شستشو داد.

**التهاب در لثه ها مشکل شایع پس از ایمپلنت
همچنین نرگس بارفروش دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از بالاترین شیوع بیماری های دهان و دندان مربوط به مشکلات لثه خبر داد و گفت: این مهم را باید در نظر گرفت که هر تحلیل لثه ای بیماری نیست و در این موارد تشخیص بسیار پزشک مهم است.
وی مشکلات التهاب در لثه ها را در ایمپلنت ها به عنوان یک مشکل عمده عنوان کرد و افزود: انتخاب افراد برای ایمپلنت بسیار مهم است و نمی توان هر دندانی را ایمپلنت کرد؛ بی توجهی به نوع ساختار استخوان ها در دندان ها در آینده مشکلات فراوانی برای افراد به وجود خواهد آورد و همچنین تا جایی که امکان دارد باید درمان های ساده را جایگزین درمان های پیچیده و زمان بر کرد و برای رسیدن به این امر باید آموزش ها را افزایش داد.

** لزوم رادیولوژی دهان و دندان کودک
علی کاووسی دبیر مشاور علمی رادیولوژی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران به اهمیت تصویربرداری دهان و دندان از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: با بررسی دندان های کودکان می توان جلوی مشکلات عمده ای را که افراد در بزرگسالی با آن روبرو می شوند، گرفت و برای مثال اگر در کودکی بزاق اسیدی کودک اندازه گیری شود، می توان با رژیم غذایی مناسب از پوسیدگی دندان های او در بزرگسالی جلوگیری کرد.
وی با اشاره به نقش رادیولوژی در تشخیص پوسیدگی و ضایعات اولیه دندان گفت: یکی از روش های مهم برای پیشگیری از مشکلات دندان تصویربرداری است و افراد به طور میانگین باید هر 3 تا 5 سال یک عکس کامل از دندان های خود بگیرند.
به گفته دکتر کاووسی، افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را جدی نمی گیرند و یا دندانهای شلوغی دارند باید هر 6 ماه تا 1 سال با تصویربرداری از سلامت دندان های خود آگاه شوند.
کاووسی افزود: امروزه با پیشرفت دیجیتال در عرصه تصویربرداری دیگر جای نگرانی از پرتوها وجود ندارد و اشعه یک رادیولوژی از کل دهان برابر با 4روز حضور فرد در اشعه محیط به صورت نرمال است.

** آموزش بهداشت دهان در اولویت نیست
ابراهیم جوادی نژاد دندانپزشک عمومی با اشاره به کمبود نیروی انسانی برای رسیدگی به مشکلات دهان و دندان گفت: آموزش و پیشگیری در این شرایط که نسبت دندانپزشکان با جمعیت کشور هیچ توازنی ندارد بهترین گزینه موجود است ولی متاسفانه نهادهایی که باید این فرهنگ سازی را مدیریت کنند آموزش و پیشگیری را جدی نمی گیرند و در آموزش و پرورش، اجباری برای پیشبرد سیاست های آموزشی بهداشت دهان وجود ندارد و کمیت و کیفیت آن بررسی نمی شود.
وی با انتقاد از نبود برنامه ریزی و اجرای طرح های ملی گفت: طرح هایی که در حوزه دهان و دندان پیشنهاد می شود، ضمانت اجرایی ندارد و من در شهر رشت شاهد هستم برای ارسال نیروی انسانی به یک منطقه دورافتاده باید درمانگاه را در شهر تعطیل کنیم تا افراد را به آن مناطق ارسال کنیم و نحوه اجرا با مشکلات و چالش های فراوان روبرو است.

** هر نوع نشانه غیر طبیعی در دهان را جدی بگیرید
سمیه علیرضایی دبیر مشاور علمی بیماری های دهان و دندان هم با تاکید بر آموزش های مربوط به سرطان دهان برای دندانپزشکان عمومی گفت: بیماری ها و مشکلات دهان و دندان بسیار متنوع هستند؛ برای موفقیت، باید همه تخصص ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با انجام کار گروهی به موفقیت در درمان خواهیم رسید.
وی هر نوع نشانه غیرطبیعی در دهان را جدی خواند و گفت: یک سفیدی مختصر که مدت زمان طولانی در دهان مشاهده می شود و یا زخم هایی که دلیلی همچون گاز گرفتگی دندان برای آن وجود ندارد را حتما با دندانپزشک درمیان بگزارید.
دوازدهمین کنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشکان ایران در روزهای 19 تا 22 دی ماه با محوریت اندیشه های راهبردی راهی برای درمان موفق در مرکز همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد.
علمی**9031**
تنظیم: عادل پازیار ** انتشار: محتشمی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید