خانه / اخبار روز / اطمینان داشتم که رتبه زیر ۲۰ را کسب می‌کنم/ انجام تفریح در کنار تحصیل

اطمینان داشتم که رتبه زیر ۲۰ را کسب می‌کنم/ انجام تفریح در کنار تحصیل

به سراغ یکی از دورقمی‌های کنکور تجربی چهارمحال‌وبختیاری در کنکور امسال رفته و چندکلامی را با او هم‌صحبت شدم، جسارت و کلام زیبای این دانش‌آموز و البته دانشجوی فردا برایم جالب و مثال‌زدنی بود، با خود گفتم همین قاطع بودن در کلام، نشان از عزم راسخ  او دارد،  قطعا صحبت کردن با این سخت‌کوشان نیز به خودی خود لذت‌بخش بوده و حس امیدواری و روحیه مثبت را در انسان تقویت می‌کند.

علی شیخی روستازاده‌ای از دیار ارجنک متولد سال ۸۱، بزرگ‌شده و ساکن شهر شهرکرد است که در دبیرستان تیزهوشان درس خوانده و رتبه ۱۶ منطقه دو کنکور تجربی امسال را از آن خود کرده است.  

این دانش‌آموز نخبه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان خبر قبولی خود در رشته پزشکی در دانشگاه تهران، اظهار کرد: از کلاس هفتم تا سال دوازدهم در مدرسه تیزهوشان شهرکرد تحصیل کردم، باید بگویم بودن در فضایی رقابتی مانند مدرسه تیزهوشان و برخورداری از معلمانی توانمند تقویت‌کننده اراده دانش‌آموز است.

وی افزود: از همان ابتدا در ذهن خود رشته پزشکی را برای آینده شغلی انتخاب کردم، به‌طوری که در جایی برای خود یادداشت کردم  که به یاری خدا رتبه کمتر از ۲۰ کنکور را بدست می‌آورم، در این راه جانانه تلاش کرده و به آن نیز رسیدم.

شیخی با اشاره به اینکه در کنار تحصیل نیز تفریحات خود را انجام می‌داده است، افزود: در فاصله زمانی تابستان تا بهمن‌ماه سال گذشته یعنی تا پیش از شیوع ویروس کرونا دو بار به مسافرت رفتم، در مهمانی‌ها شرکت می‌کردم، در فضای مجازی نیز بودم، اما همیشه مدیریت در زمان و جدیت در کار مدنظرم بود.

وی در خصوص خانواده خود و نقش آنان در این موفقیت بیان کرد: شغل پدر آزاد و مادر خانه‌دار است و تنها یک خواهر دارم، اصالت خانوادگی ما نیز به روستای ارجنک از توابع شهرستان شهرکرد برمی‌گردد، خانواده یک واحد جداگانه را برای مطالعه من اختصاص دادند، یک جمله می‌توانم بگویم که پدر و مادر من از هیچ کمکی برای موفقیت بنده دریغ نکرده و همه شرایط را برایم مهیا کردند، در لحظات ناامیدی نیز نقش معنوی خانواده و انگیزه دادن آنان بسیار کمک‌کننده بود.

این دانش‌آموز فارغ‌التحصیل نحوه خواندن دروس عمومی و اختصاصی را متمایز از هم دانست و تصریح کرد: در دروس عمومی تست کار کردن بیشتر نتیجه‌بخش است، در دروس اختصاصی و در دروس محاسباتی نیز مانند ریاضی و فیزیک نیز به‌همین منوال، حل تست بسیار کلیدی است، اما دروسی مانند زیست و شیمی به‌دلیل جنبه تشریحی بودن، هم حفظ مطالب و هم تست زدن حائز اهمیت است، درصد اکتسابی من در دروس زیست، فیزیک و شیمی به ترتیب ۷۸ درصد، ۸۱.۲ درصد و ۷۸ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در آزمون‌های آزمایشی نیز شرکت می‌کرده است، گفت: آزمون استاندارد باید دارای سوالات منطبق با کنکور و دارای جامعه آماری بالا باشد تا بتوان خود را در میان حجم زیادی از داوطلبان محک زد و به مرور درصدهای خود را افزایش داد.

این دانش‌آموز نخبه با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کنکور شرکت کرده است، ادامه داد: تلاش پیوسته و انگیزه‌دار بودن و هدف داشتن را رمز موفقیت خود می‌دانم، داشتن پایه درسی قوی نیز بسیار مهم است، اگر دانش‌آموزی از ابتدای شروع دوران دبیرستان با جدیت مطالعه کند در سال آخر سنگینی مطالب بر او غلبه نمی‌کند، البته درباره نقش دوستان موفق نیز باید بگویم که ایجاد حس رقابت بین همکلاسی‌ها، حسی تقویت‌کننده به سوی موفقیت است. 
شیخی آغاز جدی درس خواندن خود برای کنکور سراسری را مربوط به تابستان پیش از سال دوازدهم عنوان و تصریح کرد: با روزی ۹ ساعت شروع کردم، البته پیش از آن نیز دروس را بیشتر به‌صورت تشریحی و مدرسه‌ای مطالعه می‌کردم، تقریبا همه‌ساله جز نفرات برتر کلاسی بودم، در مطالعه همواره آهسته و پیوسته بودن را سرلوحه خود قرار می‌دادم، با آغاز سال تحصیلی در سال کنکور روزانه پنج ساعت و در روزهای تعطیل  روزی ده ساعت درس می‌خواندم. 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها اظهار کرد: تغییر در زمان برگزاری آزمون سراسری امسال اثرات منفی خود را داشت، اما من تلاش می‌کردم نکات مثبت این قضیه را دریافت کرده و حداکثر بهره‌وری را برای افزایش زمان مطالعه خود داشته باشم.

این دانش‌آموز نخبه توصیه‌هایی به کنکوری‌ها داشت و در پایان یادآور شد: من به افراد کنکوری که شامل دانش‌آموزان سال آخر مقطع دبیرستان و افراد با سن بالاتر  و  دارای مدارک دانشگاهی توصیه می‌کنم که هدف داشته و انگیزه و نشاط درسی خود را از دست ندهند، هستند افرادی که با سن بالا بهترین کرسی‌های دانشگاهی را از آن خود کرده‌اند و به نظر من پا به سن گذاشتن نمی‌تواند روحیه فرد تلاش‌گر را کم کند.

ایسنا در پایان به این دانش‌آموز نخبه و جوانانی نظیر وی صمیمانه تبریک گفته و آرزوی توفیقات روزافزون را برایشان از خداوند مسئلت دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید