خانه / دسته‌بندی نشده / افتتاح سامانه ای درفارس که به کشاورزان درباره وضع آبیاری پیامک می دهد

افتتاح سامانه ای درفارس که به کشاورزان درباره وضع آبیاری پیامک می دهد



به گزارش ایرنا این سامانه آبیاری هوشمند که در آیین بهره برداری گفته شد نخستین نوع در جهان است می تواند به کشاورزان برای مدیریت بهینه منابع آب و کشتزارها کمک کند.
وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از این سامانه هوشمند آبیاری در شیراز در جمع خبرنگاران گفت:این پروژه یک مرحله بعد از اجرا آبیاری نوین است که بهره برداری و صرفه جویی در سامانه آبیاری نوین را ارتقا می دهد.
محمود حجتی افزود: این سامانه هوشمند حاصل کار مشترک مرکز تحقیقات کشاورزی ،شرکت مخابرات ایران و دانشگاه است که بر اساس بررسی ها و تحقیقات گسترده انجام گرفته و نتیجه این تلاش ها امروز در قالب این سامانه عرضه شده است.
وی ادامه داد:استفاده از این سامانه و مدیریت مزارع با آن منجر به صرفه جویی 30 درصدی در مصرف آب و افزایش 24 درصدی بهره وری خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:امسال با حمایت های دولت ،مجلس و رهبری تاکنون 85 هزار هکتار آبیاری نوین در کشور اجرا شده و 150 هزار هکتار دیگرهم تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی کشت فراسرزمینی را یکی از اولویت های اصلی جهاد کشاورزی عنوان کرد.
کشت فراسرزمینی یعنی اجاره یا تملک اراضی در کشورهای دیگر و بهره برداری از محصولات آن گفته می شود.
حجتی گفت:در مناطقی مثل فارس که با محدودیت منابع آب مواجه هستیم باید به سمت کشت های کم آب بر نظیر کلزا و گلرنگ حرکت کنیم که در این استان نیز کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی در مورد جلوگیری از کشت برخی محصولات آب بر افزود: ممانعت از کشت برخی محصولات کشاورزی نیازمند ابزار قانونی است البته مهمترین اصل در این مورد توافق با کشاورزان و اجرای کشت های جایگزین است که بخش عمده مشکلات در این باره با توافق و جایگزین کردن کشت های دیگر در کشور حل شده است.
مدیر واحد پژوهش و پشتیبانی شرکت کارخانه مخابراتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه برنامه ریزی هوشمند آبیاری را صد در صد این شرکت طراحی شده و تمام قسمت های نرم افزاری و سخت افزاری آن بومی و در کشور انجام شده و سرور مرکزی این سامانه در داخل کشور است و به همین دلیل هیچگونه مشکل امنیتی ندارد.
محمدرضا خدابخش افزود: تمام اطلاعات زمین کشاورزی ازجمله رطوبت ،دما و …با سنسورها جمع آوری می شود و با پیامک در اختیار بهره بردار و کشاورز قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: با راه اندازی کامل خط تولید که در ماه های آینده صورت می گیرد ظرفیت تولید سالانه 50 هزار دستگاه وجود دارد.
وی اضافه کرد: حدود 300 نفر اشتغال در فارس بصورت مستقیم و دو هزار فرصت شغلی بصورت غیر مستقیم در سطح کشور با ایجاد این خط تولید شکل خواهد گرفت.
9873 /1876
خبرنگار:محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید