خانه / دسته‌بندی نشده / افزایش خطر ضربان نامنظم قلب با میزان بالای هورمون تیروئید

افزایش خطر ضربان نامنظم قلب با میزان بالای هورمون تیروئید



به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، ‘کریستین بومگارتنر’ متخصص داخلی در بیمارستان دانشگاه برن در سوییس گفت: یافته های ما نشان می دهد که سطح هورمون تیروئید -تیروکسین آزاد- در خون می تواند یک عامل خطرساز برای ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی باشد. بر این اساس، بررسی وضعیت هورمون تیروکسین آزاد می تواند به شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب قرار دارند، کمک کند.
ضربان نامنظم قلب یا فیبریلاسیون دهلیزی زمانی اتفاق می افتد که ضربان دو اتاقک بالایی قلب، نامنظم و سریعتر از معمول می شود.
تپش قلب، سرگیجه، عرق کردن، درد قفسه سینه، اضطراب، خستگی در هنگام کار بدنی و غش کردن از علائم ضربان نامنظم قلب و یا فیبریلاسیون دهلیزی است اما گاهی اوقات بیماران مبتلا به این وضعیت اصلا هیچ علائمی ندارند.
اگرچه انسان می تواند با ضربان نامنظم قلب زندگی کند اما این وضعیت می تواند باعث ابتلا به خستگی مفرط و افزایش ابتلا به بیماری های جدی مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی شود و به طور بالقوه با ناتوانی مادام العمر و حتی مرگ همراه باشد.
با این همه، دارو و درمان هایی برای معالجه ضربان نامنظم قلب و کاهش خطر ابتلا به علائم و عوارض مرتبط با آن وجود دارد.
غده تیروئید، غده کوچکی در ناحیه گردن است که در پاسخ به هورمون تحریک کننده تیروئید که توسط غده هیپوفیز آزاد می شود، هورمون های تیروئید مورد نیاز را برای تنظیم سوخت و ساز انرژی ترشح می کند.
بیمارانی که سطوح هورمون تیروئید کمی دارند و یا به کم کاری تیروئید مبتلا هستند ممکن است به داروهای حاوی هورمون تیروئید (تیروکسین) برای افزایش سطح هورمونی خود نیاز داشته باشند. اما گاهی اوقات مصرف تیروکسین می تواند این سطوح را بیش از حد افزایش دهد.
مطالعات قبلی نشان دادند که خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب در افرادی که بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کنند، بیشتر از افرادی است که سطح طبیعی این هورمون را در خون خود دارند. اما موضوعی که مشخص نبود این بود که آیا بالا بودن میزان این هورمون، حتی اگر در محدوده طبیعی آن باشد، می تواند خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب را افزایش دهد یا خیر.
محققان برای مطالعه این موضوع به بررسی شیوع ضربان نامنظم قلب در میان افرادی پرداختند که سطح هورمون تیروئید آنها در محدوده عادی قرار داشت. آنها متوجه شدند که احتمال ابتلا به ضربان نامنظم قلب در افرادی که در ابتدای این مطالعه سطح FT4 بالاتری در محدوده طبیعی داشتند در قیاس با افرادی که سطح کمتری از این هورمون را داشتند، بطور قابل ملاحظه ای بیشتر بود.
محققان با تقسیم این افراد به چهار گروه مساوی مشاهده کردند که احتمال ابتلا به ضربان نامنظم قلب در گروهی که بیشترین سطح FT4 را داشتند، در قیاس با گروهی که پایین ترین سطح این هورمون را داشتند، 45 درصد بیشتر بود.
این مطالعه نشان داد که حتی اندکی افزایش در سطح هورمون تیروئید با افزایش خطر ارتباط دارد.
اما بر اساس نتایج این مطالعه، سطوح بالای هورمون محرک تیروئید (TSH) در محدوده طبیعی با افزایش خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب ارتباط نداشت.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید