خانه / دسته‌بندی نشده / اقدام زوج پژوهشگر دانشگاه شریف در پیوند علم به عمل

اقدام زوج پژوهشگر دانشگاه شریف در پیوند علم به عمل



به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی روز دوشنبه با معرفی و تجلیل از 11طرح برگزیده پایان یافت؛ یکی از این طرح ها که در گروه برق و کامپیوتر رتبه دوم پژوهش های کاربردی را به خود اختصاص داد، طراحی و ساخت دستگاه تشخیص پیک سیستولیک بطن چپ برای تصویربرداری قلب به روش هسته ای است که از سوی اسماعیل محمدی فلاورجانی و همسرش است، طرحی که با اهدای لوح و جایزه تجلیل شد.
پزشکی هسته ای در واقع شاخه ای از علم پزشکی است که در آن از مواد رادیواکتیو برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می شود. اسکن هسته ای قلب به معنی تصویربرداری از خون رسانی میوکارد(عضله قلب) به روش پزشکی هسته ای است.
فلاورجانی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با بیان این که یکی از روش های اسکن هسته ای قلب اسکن ارزیابی عملکرد بطن ها می باشد، افزود: در این روش هر پالس شامل سیستول و دیاستول قلب بیمار برای ‘گاما کمرا’ ارسال می شود تا همزمان با پالس های قلب کار تصویربرداری انجام شود.
به گفته وی، این عمل توسط دستگاه جانبی بنام Monitor ECG Trigger انجام می شود و هدف از این پژوهش طراحی و ساخت دستگاه مزبور است.
وی با بیان این که این طرح به چهار بخش اصلی طراحی و ساخت تقویت کننده، سامانه پردازش دینویزینگ، تشخیص پیک و مانیتورینگ تقسیم شده است، گفت: پیش از این نیز آزمایش های بالینی دستگاه در بیمارستان های مرکز قلب تهران، صدوقی نژاد یزد و مرکز پزشکی هسته ای رسالت تهران طی هشت ماه با بیش از پانصد بیمار قلبی انجام شده است.
محمدی فلاورجانی از جمله ویژگی های طرح را قابلیت پایش عملکرد دستگاه از طریق اینترنت، قابلیت تشخیص پیک برای ضربان های 30 تا 300 در دقیقه، قابل استفاده برای دستگاه های Animal Spect ، امکان اتصال به انواع دستگاه های گاما کمرا با برندهای مختلف، طراحی و ساخت براساس استانداردهای IEC اروپا عنوان کرد.
وی با بیان این که این طرح از مرحله نیمه صنعتی در حال ورود به مرحله صنعتی است، گفت: بحث تجاری سازی طرح هم اکنون در حال پیگیری است. در این مرحله باید استانداردها و تائیدیه ها گرفته شود که ما تائیدیه را گرفته ایم و در حال اخذ مجوز اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و همچنین گواهینامه بین المللی استاندارد صادرات اتحادیه اروپا (CE) از اروپا هستیم.
«علامت CE انطباق محصول با قوانین و مشخصات تعریف شده در اروپا را نشان می دهد و محصولات دریافت کننده این نشان، می توانند در تمامی کشورهای اروپایی و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (به جز سوئیس و لیختن اشتاین) بدون محدودیت برای فروش، عرضه شوند و با داشتن آرم CE مجوز ورود به بازارهای اروپایی را پیدا می نمایند».
فلاورجانی در خصوص اینکه ساخت این دستگاه در حوزه اقتصادی چه دستاوردهایی برای حوزه پزشکی کشور به همراه خواهد داشت، اظهارکرد: در حال حاضر با ساخت این دستگاه پزشکی کشور می تواند از واردات آن بی نیاز شود و حتی ما به فکر صادرات این محصول به اروپا و بسیاری از کشورها هستیم.
این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه در حال حاضر برای یک شرکت خصوصی واردکننده نمونه این دستگاه از کشور آمریکا و اروپا فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: پس از روی کار امدن رئیس جمهوری فعلی امریکا، علاوه بر اینکه قیمت این دستگاه به دو برابر افزایش یافت، واردات آن نیز با وقفه و سنگ اندازی هایی مواجه شده است.
وی در خصوص تفاوت قیمت این دستگاه ساخت داخل با نمونه خارجی آن نیز گفت: قیمت محصول وارداتی حدود 40 میلیون تومان است در حالی که قیمت دستگاه ساخت ما حدود 15 میلیون تومان است.
محمدی فلاورجانی با تاکید بر این که ساخت این دستگاه از طراحی جعبه تا شبیه سازی آن به صورت صددرصد با توان داخلی انجام شده است، گفت: شبیه سازی ها دستگاه در واقع بخشی از پروژه کارشناسی ارشد خودم می باشد و بخشی نیز مربوط به پروژه پایان نامه همسرم بوده است که در دو سال ما توانسته ایم این طرح را به محصول تبدیل کنیم.
علمی ** 1836 **
خبرنگار:یوسف درویشی*



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید