خانه / دسته‌بندی نشده / امسال همدانی ها 26 روز هوای آلوده را تجربه کردند/اجرای طرح مطالعه کانون های گرد و غبار

امسال همدانی ها 26 روز هوای آلوده را تجربه کردند/اجرای طرح مطالعه کانون های گرد و غبار



به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی محیط زیست همدان، عادل عربی بیان کرد: طرح مطالعه و شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان همدان در دست اجرا است.
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه همدان 700 میلیون ریال اعتبار برای اجرای این طرح توسط محیط زیست در نظر گرفته است که در صورت تخیصی بلافاصله اجرایی می شود.
وی ادامه داد: پس از شناسایی کانون های بالقوه گرد و غبار، نتیجه مطالعات به کمیته استانی و کارگروه کنترل آلودگی هوا ارائه می شود؛ سپس برنامه لازم برای کنترل ذرات و فرسایش بادی توسط دستگاه های مسئول در این کارگروه، تهیه و اجرا می‌شود.
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: دشت‌های خشک این استان به ویژه دشت هایی که بیابانی شده و پوشش گیاهی خود را از دست داده‌اند، قابلیت تبدیل شدن به منشأ تولید گرد و غبار را دارند.
عربی با بیان اینکه بیشتر نقاط ایران در این فصل از سال با پدیده وارونگی دمایی مواجه شده و این پدیده منجر به آلودگی هوا می‌شود، تاکید کرد: با این وجود هوای همدان در بیشتر مواقع پاک بوده است.
وی ادامه داد: آلودگی هوای کلانشهرها بر اثر پدیده وارونگی دمایی و ناشی از غلظت گازهای Co و O3، اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن رخ می‌دهد، در حالیکه در همدان هیچ‌گاه این فاکتورها بالاتر از حد استاندارد نبوده است.
سرپرست محیط زیست همدان با بیان اینکه همدان شهری صنعتی نیست، بیان کرد: شرایط توپوگرافی این استان به‌گونه‌ای است که جریان هوا در آن برقرار است؛ بنابراین غلظت گازهای سمی یاد شده در همدان بالاتر از حد استاندارد نمی رود.
عربی تنها مشکل آلودگی هوای استان همدان را ذرات گرد و غبار دانست و اظهارکرد: منشأ این گرد و غبار خارجی است؛ البته کانون‌های بالقوه ای نیز در استان وجود دارد که اگر مدیریت نشود به کانون‌های بالفعلی تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا؛ شاخص کیفیت هوای سالم برای گروه های حساس 100 میکروگرم بر متر مکعب و برای عموم مردم بیش از 150میکروگرم بر متر مکعب است.
7526/2090
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید