خانه / دسته‌بندی نشده / اولین مرحله پایگاه داده های ژنوم ایرانی تشکیل شد

اولین مرحله پایگاه داده های ژنوم ایرانی تشکیل شد



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پروفسور حسین نجم آبادی روز دوشنبه در نشست خبری تشکیل اولین مرحله پایگاه داده های ژنوم ایرانی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تعداد داده های مرحله اول این بانک را 800 نفر بالای 35 سال اعلام کرد و گفت: این جمعیت از هشت قوم مختلف شامل فارس، آذری، کرد، عرب، لر، بلوچ، ترکمن و ساکنین خلیج فارس هستند.
وی اظهار کرد: یک میلیون و 368 هزار تغییر ژنی در این تعداد افراد مشاهده شده که برخی از آنها همانند سایر جوامع است.
رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: 30 درصد این تغییرات ژنتیکی معادل 422 هزار ژن در هیچ جمعیت دیگر مشاهده نشده و فقط به کشور ما اختصاص دارد.
وی تاکید کرد: این پروژه باید با حمایت مالی مسئولین به نتیجه کامل برسد تا بتوان خدمات بهتری برای تشخیص و درمان بیماران ژنتیکی ارائه داد.
نجم آبادی به تشکیل پایگاه داده های ژنوم در کشورهای منطقه نیز اشاره کرد و گفت: هشت کشور منطقه از جمله ایران در این زمینه فعال بودند و ما توانستیم به عنوان اولین کشور منطقه به این موفقیت بزرگ دست یابیم.
وی اظهار کرد: قطر، کویت، عمان، بحرین، عربستان و امارات از کشورهایی هستند که در حال فعالیت برای تشکیل این پایگاه داده های ژنوم هستند.
رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به هزینه های تشکیل این پایگاه داده ای گفت: حدود پنج میلیارد و 600 میلیون تومان تقریبا معادل یک میلیون یورو برای تشکیل این پایگاه هزینه شده که حدود دو میلیارد تومان آن توسط این دانشگاه، یک میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت و مابقی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص داده شده است.
ادامه دارد…
علمی**1201**2038
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
ttps://telegram



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید