خانه / دسته‌بندی نشده / بازار انرژی در کشور متحول می‌شود

بازار انرژی در کشور متحول می‌شود



به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یدالله سبوحی اظهار کرد: بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های مختلف همچون ساختمان ها، صنعت، حمل و نقل، نیروگاه ها، خطوط انتقال گاز و نفت امری مهم بوده، به گونه ای که در اسناد بالا دستی کشور نیز به آن تاکید شده است و آمارها بیان می کند که حدود 40 درصد انرژی نهایی کشور در بخش ساختمان ها مصرف می شود که شامل ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و عمومی است.
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست معاونت علمی دامه داد: بنابراین با توجه به سهمی که این اماکن در مصرف انرژی دارند باید بهینه سازی مصرف انرژی در آنها مورد توجه زیاد قرار گیرد در این راستا نیز این موضوع در سال 75 مورد بحث قرار گرفت تا کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها انجام شود.
وی افزود: البته این انرژی برای مصارف گوناگون همچون تامین دمای آسایش، تامین آب گرم، پخت و پز، استفاده از انرژی برق برای تامین انرژی تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. 65 تا 75 درصد انرژی مورد استفاده در ساختمان ها مربوط به تامین دمای آسایش است.
مسئول میز تخصصی بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی بیان کرد: در این میان، قانون مبحث 19 را باید از قوانین مهم برای صرفه جویی در حوزه انرژی دانست که در اواخر دهه 70 تدوین و اوایل دهه 80 تصویب شد تا در ساختمان ها اقدامات لازم برای کاهش دادن مصرف انرژی در نظر گرفته شود. البته در سال های بعد قوانین دیگری همچون قانون اصلاح مصرف انرژی تصویب شد و زیرساخت های قانونی مهم برای مدیریت و بهینه سازی انرژی در کشور در دسترس است.

**تهران شهر پایلوت در حوزه بهینه سازی انرژی می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره پایلوت شدن تهران در حوزه بهینه سازی انرژی در ساختمان ها گفت: در ادامه این روند در سال 87 شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طرحی پیشنهادی به دفتر عمران سازمان ملل متحد ارائه داد تا بر اساس آن بهینه سازی انرژی در ساختمان ها با همکاری این شرکت انجام شود و بتوانند بخشی از هزینه های این طرح را با استفاده از حمایت های سازمان های بینالمللی تامین کنند. این پیشنهاد به صندوق جهانی محیط زیست ارائه و در نهایت در سال 2010 تصویب شد تا 4 میلیون دلار منابع مالی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های تهران توسط صندوق جهانی محیط زیست و مابقی یعنی 28 میلیون دلار توسط دولت ایران تامین شود. در این صورت شهر تهران پایلوتی می شود تا در صورت موفقیت در سرتاسر کشور این اقدام انجام شود.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور بهینه سازی مصرف انرژی در ادامه بازار بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را نیازمند تحول دانست و ابراز کرد: از آنجا که تامین 28 میلیون دلار از طرف دولت نمی توانست به توسعه ظرفیت بخش خصوصی منجر شود در سال های 92 و 93 این موضوع در ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی مطرح شد و ستاد آمادگی خود را برای سازماندهی طرح جهت فعالسازی شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان خصوصی در زمینه بهینه سازی انرژی ساختمان ها اعلام کرد. ستاد هدف از اجرای این طرح را ظرفیت سازی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها دانست و محور اصلی ان را ایجاد تحول در بازار انرژی بیان کرد تا مردم به نوعی تشویق به انجام اقدامات در راستای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها شوند.

**ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری
وی سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و فعال شدن شرکت های خدمات انرژی را لازمه انجام این اقدامات دانست و عنوان کرد: سرمایه گذاری نیز وقتی رخ می دهد که توجیه اقتصادی برای آن وجود داشته باشد که این مسئله نیز با وجود پایین بودن قیمت حامل های انرژی و بالا بودن نرخ سود بانکی در کشور به سختی توجیه پذیر است. بنابراین طرح مورد بحث در این زمینه می تواند راهگشا باشد چرا که محور آن با عنوان ایجاد تحول در بازار انرژی برای به کارگیری ساز و کارهای بازار و انجام بهینه سازی انرژی در ساختمان ها و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انجام می شود.
سبوحی همچنین ابراز کرد: با توجه به تعریف جدید موضوع توسط ستاد قرار شد صندوق های نوآوری به شرکت های دانش بنیان و خدمات انرژی طبق ضوابط و مقررات حاکم بر صندوق ها تسهیلات با هزینه پائین را ارائه دهند تا در این زمینه فعالیت شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان توسعه پیدا کنند. بنابراین تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر عمران سازمان ملل متحد منعقد شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت این کار را عهده دار شد.
وی با بیان اینکه این طرح سه مولفه دارد، گفت: نخست بررسی و ارزیابی قوانین و آیین نامه ها برای حوزه بهینه سازی انرژی در ساختمان ها و پیشنهاد اصلاحیه است تا به نوعی به اجرایی شدن سیاست ها کمک شود. سپس اجرای پایلوت های مشخص برای کاربرد فناوری های نوین با بازده انرژی بالا در ساختمان های نمونه است تا توسعه فناوری در کشور تشویق شود. آخرین مولفه نیز ایجاد تحول در بازار انرژی کشور برای توجیه پذیر کردن طرح ها بهینه سازی انرژی ساختمان ها بر اساس مکانیسم و ساز و کار بازار و توسعه فعالیت های بخش خصوصی در این زمینه است.
علمی**9031**
تنظیم: عادل پازیار ** انتشار:محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید