خانه / دسته‌بندی نشده / بازخوانی تعارض بین فعالیت های معدنی و حیات وحش در مستند «در گرداب انقراض»

بازخوانی تعارض بین فعالیت های معدنی و حیات وحش در مستند «در گرداب انقراض»



«فتح الله امیری» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در این مستند همچنین تلاش شده تا با به تصویر کشیدن گونه در معرض خطر یوزپلنگ ایرانی، توجه فعالان معدنی و مسئولان کشور به توسعه پایدار جلب شود تا همواره با در نظر گرفتن جوانب محیط زیستی به توسعه فعالیت های اقتصادی بپردازند.
امیری یادآوری کرد: اکنون بسیاری معادن و صنایع معدنی کشور در کنار زیستگاه های جانوری کشور واقع شده و به فعالیت می پردازند که از جمله آنها می توان به معادن آلومینا در خراسان شمالی اشاره کرد که در زیستگاه میاندشت که از مهمترین زیستگاه های زادآور حیات وحش کشور است، واقع شده است.
وی با قدردانی از آغاز برخی فعالیت های زیست محیطی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در راستای به حداقل رسانیدن تخریب های زیست محیطی، به ساخت پاسگاه محیط بانی در «آریز» یزد، همچنین استخدام محیط بانان و حتی تغذیه گونه های جانوری از سوی آنان اشاره کرد.
کارگردان مستند زیست محیطی «در گرداب انقراض»، همچنین با اشاره به عبور و مرور خودروهای سنگین معدنی و سایر خودروها از زیستگاه های جانوری، خطر تصادف این خودروها با جانوران و همچنین تخلف برخی افراد و رانندگان در شکار گونه های جانوری را یادآور و خواستار توجه ویژه مسئولان برای کاهش این عوامل استرس زا بر زیستگاه ها شد.
وی خاطرنشان کرد: این مستند با محوریت وضعیت واقعی یوزپلنگ ایرانی در مدت سه سال (93 تا 96) ساخته شده که مدت زمان آن 72 دقیقه است.
به گزارش ایرنا، اکنون یوزپلنگ ایرانی در پهنه ای به وسعت 6 میلیون هکتار در 6 استان کشور زندگی می کند.

** آمایش سرزمینی؛ نیاز اصلی توسعه فعالیت ها
در همین پیوند، روز گذشته (سه شنبه) در جریان اکران خصوصی این مستند برای نخستین بار در سازمان ایمیدرو، «هرمز محمودی» بازنشسته محیط زیست اظهار داشت: این مستند با نگاه ویژه به لزوم در نظر داشتن ادبیات توسعه پایدار در فعالیت های معدنی و محیط زیست تهیه شده که جای قدردانی دارد.
به گفته وی، هنوز مردم کشورمان شناخت کافی از محیط زیست و حق حیات گونه های مختلف جانوری در آن ندارند؛ حق عرفی دامداران استفاده از محیط زیست برای چرای دام هایشان است، اما در مقابل ما نیز پارک های ملی و زیستگاه های حیات وحش را بدون در نظر گرفتن حق مردم بنا نهاده ایم.
این فعال زیست محیطی تصریح کرد: نیاز امروز کشور، گسترش فعالیت ها بر اساس آمایش سرزمینی است؛ امری که در عمل به آن اعتقادی وجود ندارد و تصمیم گیری ها بر پایه قدرت، پول یا اعمال سلیقه است.
وی با اشاره به خطر وجود سگ های گله برای یوزپلنگ ایرانی، تاکید کرد: باید به دامداران آموزش و یارانه بدهیم و به طرح این پرسش پرداخت که «آیا حفاظت از گله ها فقط با سگ انجام می شود»؟
محمودی تصریح کرد: ساخت جاده های معدنی نیز باید بر اساس ارزیابی های زیست محیطی، عادات و رفتار حیوانات انجام شود و در مناطق مختلف حسب نیاز به احداث روگذر یا زیرگذر اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، در دولت یازدهم توجه به معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از بخش های محقق کننده اقتصاد مقاومتی و همچنین جایگزینی برای درآمدهای نفتی به صورت ویژه مورد توجه دولت قرار گرفت که از ظرفیت بالایی در تولید، اشتغال و صادرات برخوردار است. همین موضوع، اما در مواردی منجر به بروز تعارضاتی بین متولیان معدن و بخش خصوصی با محیط زیست شده است.
یوزپلنگ آسیایی گربه سانی در خطر انقراض است و بر اساس آخرین آمار اعلام شده کمتر از 50 قلاده از آن در کشور باقیمانده، عواملی مانند تخریب زیستگاه ها، فعالیت معادن در زیستگاه این حیوانات، جاده کشی و کاهش طعمه برخی از تهدیدات این گونه ارزشمند است.
این مستند با هدف جلب توجه مسئولان معدن و صنایع معدنی کشور، روز گذشته در ایمیدرو اکران خصوصی شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025
گزارش: محمد ملک دار* ناشر: لیلا جودی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید