خانه / دسته‌بندی نشده / بیش از سه هزار زمین لرزه طی 6 سال گذشته در کرمان رخ داد

بیش از سه هزار زمین لرزه طی 6 سال گذشته در کرمان رخ داد



به گزارش ایرنا حامد درزاده روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: بیشترین تعداد زمین لرزه در 6 سال گذشته استان کرمان مربوط به زمین لرزه های بین یک تا سه ریشتر به تعداد یکهزار و 770 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه طی مدت یاد شده بیشترین زلزله مربوط به فصل پاییز و بهار بوده است اظهار کرد: بین ماهها بیشترین زلزله مربوط به آذرماه با 800 زلزله، آبانماه با 195 و اردیبهشت ماه 226 بار استان کرمان لرزیده است.
این کارشناس گفت: همچنین بیشترین زلزله این استان در شهرستان های کرمان و راور رخ داده و بخش گلباف، کوهساران، فاریاب و جیرفت نیز بیشترین تعداد زلزله را در بخش های استان کرمان داشته اند.
**اضافه برداشت آب عامل فرونشست زمین است
این کارشناس با بیان اینکه فرونشست زمین از جمله مخاطرات زمین شناختی است و اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی عامل اصلی فرونشست زمین است افزود: فرونشست همان زلزله خاموش است و اگر فرونشست اتفاق افتد قابل بازسازی نیست.
درزاده تصریح کرد: اضافه برداشت از آب های زیر زمینی یکی از مخرب ترین اتفاقات فرونشت زمین که می تواند جوامع شهری را موثر از خود کند و دشت کرمان، رفسنجان و دشت جیرفت و فاریاب از جمله دشت های استان کرمان دچار فرونشست زمین هستند.
**مخاطرات طبیعی علت و معلول یکدیگرند
وی با بیان اینکه استان کرمان با فرسایش بادی و ریزگردها نیز درگیر است گفت: تمامی مخاطرات طبیعی غیر از زمین لرزه در استان کرمان علت و معلول یکدیگر هستند.
رئیس اداره مخاطرات زمین شناختی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان افزود: یکی از کانون های ریزگردها بیابان ها و ازبین رفتن پوشش سطحی خاک است.
**خسارت سیل بیش از زلزله است
وی عنوان کرد: طبق تعریف و برآورد سازمان ملل متحد، سیل و طوفان خساراتی بیش از زمین لرزه در دنیا داشته اند و خسارات سیل و طوفان تاکنون بیش از 21 میلیارد دلار بوده و زمین لرزه 18 میلیارد دلار خسارت زده است.
درزاده گفت: از سال 92 هر سال سیل در استان کرمان داشتیم و این مخاطره طبیعی در سال 96 به شهرستان رودبار جنوب و حوضه جازموریان آسیب زده است.
وی افزود: برای مقابله با مخاطرات طبیعی راهکارهایی در کشور وجود دارد ازجمله برای مقابله با زلزله صیانت از آبهای زیرزمینی و بازسازی سازه ها، در طوفان نوسازی بافت های فرسوده، در ریزگردها با اجرای طرح های جنگل کاری، مرتع داری و همچنین برای مواجهه با سیل پهنای سیل مشخص شود و ساخت و ساز در مناطق سیل خیز نباشد.
**شناسایی 120 گسل فعال در استان کرمان
کارشناس زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان و دکتری تکتونیک نیز در این نشست بیان کرد: 120 گسل فعال در استان کرمان شناسایی شده است و این گسل ها می توانند تخریب فراوانی داشته باشند.
احمد رشیدی گفت: طی 40 سال 12 زمین لرزه همراه با گسیختگی سختی در استان کرمان رخ داده و با این گسیختگی ها هیچ سازه بشری نمی تواند سالم بماند.
وی با بیان اینکه در 2 ناحیه استان کرمان گپ لرزه ای وجود دارد افزود: گسل سبزواران (واقع در شهرستان های کهنوج، جیرفت و دلفارد) و گسل نایبند (در روستای چهار فرسخ و شمال دیگ رستم) در گپ لرزه ای است و در آینده این گسل ها پتانسیل و احتمال زمین لرزه های مخرب را دارند.
به عقیده این کارشناس زمین شناسی در استان کرمان بیشترین خطر زمین لرزه مربوط به منطقه بهاباد، کوهبنان، جنوب راور، بم، شمال فاریاب و جیرفت است.
وی اظهار کرد: بین سالهای 1900 تا 2015 میلادی در سال 1981 بیشترین انرژی درونی از زمین آزاد شده و زمین لرزه سیرج و گلباف را رقم زده است.
رشیدی گفت: در شهر کرمان ازجمله گسل های زنگی آباد، سرآسیاب و صاحب الزمان تاکنون زمین لرزه بزرگی نداشته است و 14 گسل در شعاع 25 کیلومتری کرمان وجود دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود 49 زمین لرزه بزرگتر از چهار ریشتر در هجدک راور اتفاق افتاده است گفت: گسل لکرکوه (واقع در شرق شهرستان راور) هشت زمین لرزه بزرگتر از 5 ریشتر و سه زمین لرزه بزرگتر از 6 ریشتر همراه با گسیختگی سطحی را بوجود آورده است.
استان پهناور کرمان روی کمربند خطر مخاطرات طبیعی ازجمله زلزله قرار گرفته لذا این استان کلکسیونی از خطرها و مخاطرات طبیعی است.
گسل لکرکوه با روند شمال به شمال شرقی، جنوب به جنوب غربی تقریبا به موازات گسل نایبند و به طول 130 کیلومتر در غرب آن قرار دارد و مسبب وقوع زمین لرزه ویرانگر سال 1290 هجری راور که منجر به کشته شدن 700 نفر شد، این گسل بوده است.
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از سازمان های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار: بهنام احمدی *
7420/ 5054



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید