خانه / دسته‌بندی نشده / تابوی ایدز می شکند

تابوی ایدز می شکند



به گزارش ایرنا، با وجود گذشت بیش از سه دهه از ورود ایدز به کشور ایران از طریق فرآورده های خونی آلوده ولی همچنان به سختی می توان درباره این بیماری شفاف و بی پرده سخن به میان آورد.
سال ها خبری از آمار مبتلایان به ایدز در دست نبود و این آمار در صندوقچه اسرار پنهان مانده بود به این امید که روزی با تغییر نگرش به این واقعیت انکار ناپذیر بتوان از موج گسترده ویروس اچ.آی.وی در جامعه جلوگیری کرد.
مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی به علت هراس از انگ زنی و طرد شدن از سوی افراد جامعه، بیماری خود را پنهان نگهداشتند که این اقدام آنها زمینه ای برای گسترش بیماری ایدز در جامعه شد.
با وجود تلاش های صورت گرفته برای درمان افراد مبتلا به اچ.آی.وی و درمان رایگان این افراد، اما مبتلایان به این ویروس همچنان ترجیح می دهند پنهان بمانند.
به طور حتم یکی از مهمترین علت های تمایل به پنهان ماندن اطلاعات بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی، نبود فرهنگ پذیرش افراد مبتلا به این ویروس در اجتماع است.
در انیمیشنی که روز یکشنبه هفته جاری در همایش روز ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان پخش شد، به زیبایی نگرش منفی جامعه به مبتلایان به این ویروس به تصویر کشیده شد.
در این نمایش، دختر خردسال مبتلا به ایدز به علت دوری همکلاسی ها از وی، به مادرش گلایه می کند و مادر در پاسخ فرزندش اینگونه بیان کرد که ‘هر چند ما نقص ایمنی داریم، ولی این افراد نقص آگاهی دارند’.
این جمله کوتاه و کودکانه مادر، به وضوح تصویری از نگرش جامعه به بیماران مبتلا به ایدز را نمایش می دهد. این در حالی است که یکی از متخصصان بیماری های عفونی و مسئول برنامه‌ ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام می کند که تماس فیزیکی عادی نقشی در انتقال ویروس اچ.آی.وی و بروز بیماری ایدز ندارد.
ولی همچنان این جمله کارشناسانه، غریب مانده است؛ چراکه بیشتر افراد به علت هراس از مبتلا شدن به این بیماری، تمایلی به همنشینی با بیماران ایدز ندارند. البته این نگرش دو سویه بوده و افراد مبتلا به این ویروس نیز دوست دارند همچنان ناشناخته بمانند.
به عنوان نمونه، با آغاز هفته پیشگیری از بیماری ایدز، از هفت کودک آلوده به ویروس اچ.آی.وی در شهرستان همدان با اجرای برنامه های کودکانه و مفرح، دلجویی و حمایت صورت گرفت.
یکی از نکات حاشیه ای نشست یاد شده این بود که خانواده های این کودکان تمایل به حضور میهمانانی از آموزش و پرورش در این نشست نداشتند و حضور کودکانشان در این برنامه را منوط به ناشناخته ماندن آنها در بین همکلاسی و جامعه آموزش پرورش کرده بودند.
تلاش برای ناشناخته ماندن موجب شده است که تاکنون بخش اندکی از افراد مبتلا به ایدز شناسایی شوند. یعنی با وجود اینکه تاکنون 796 بیمار مبتلا به ویروس اچ.آی.وی در استان همدان شناسایی شده، اما برخی معتقدند آمار مبتلایان به ایدز در این استان سه هزار نفر است و عده ای نیز بر این بارند که به طور متوسط از هر یکهزار تن، یکی به این بیماری مبتلا شده است.
با توجه به اینکه ماهیت بیماری ایدز دارای دوره بدون علامت طولانی است، در بسیاری از مواقع تا حدود پنج تا 15 سال در فرد آلوده هیچ گونه علامتی مشاهده نمی شود و افراد مبتلا از بیماری خود آگاه نبوده و یا به دلیل ترس از بدنامی ناشی از آن، از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری خودداری می کنند؛ بنابراین قسمت عمده مبتلایان ناشناخته باقی مانده اند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز بیش از آن که یک بیماری عفونی باشد، یک آسیب اجتماعی است که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی است و بدون توجه به تمامی عوامل مؤثر بر گروه های پرخطر، در پیشگیری از این بیماری موفق نخواهیم بود.
دکتر محمد خیراندیش افزود: مراقبت، درمان و کنترل این ویروس زمانی امکان پذیر می شود که تمامی بخش های مرتبط جامعه از جمله سازمان های دولتی، بخش های غیردولتی و مردم وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
وی با بیان اینکه این ویروس از سه راه عمده قابل انتقال است، مهم ترین راه آن در کشورهای مختلف جهان را تماس جنسی محافظت نشده ذکر کرد و توضیح داد: اچ.آی.وی می تواند از مرد آلوده به زن سالم، از زن آلوده به مرد سالم و همچنین در افراد همجنس باز منتقل شود.
وی گفت: با وجود اینکه احتمال انتقال ویروس در هر بار رابطه جنسی کمتر از یک درصد است، اما در حال حاضر بیش از 75 درصد موارد اچ.آی.وی در جهان از این راه مبتلا شده اند.
وی ادامه داد: در ایران نیز تا پایان شهریور سالجاری 36 هزار و 571 نفر از بیماران مبتلا به اچ.آی.وی شناسائی شدند که از این تعداد 15 هزار و 345 نفر به اچ.آی.وی پیشرفته مبتلا بوده و 10 هزار و 97 نفر از مجموع بیماران جان خود را از دست داده اند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با ذکر اینکه مردان 83 درصد مبتلایان به ایدز را تشکیل می دهند، گفت: 52 درصد موارد مبتلا به این بیماری در کشور در گروه سنی جوان قرار دارد.
دکتر خیراندیش گفت: تا پایان شهریور امسال 796 نفر مبتلا به ویروس اچ.آی.وی – ایدز در همدان شناسائی شدند که بیش از 61درصد موارد به گروه سنی 20 تا 34 ساله یعنی جمعیت جوان مربوط می شود.
وی افزود: شایع ترین علت ابتلا به این بیماری استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است، هر چند بر اساس شواهد ‘اپیدمیولوژیک’ (همه‌گیرشناسی) موج سوم این بیماری در حال شکل گیری بوده و آن انتقال عفونت از طریق تماس جنسی به جای اعتیاد تزریقی است.
وی بیان کرد: هم اینک در تمامی شهرستان های همدان مکان هایی با عنوان مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری با حضور پزشک و کارشناسان مجرب و آموزش دیده به صورت محرمانه و در نهایت رازداری خدمات آموزشی و مشاوره رایگان را به مراجعان ارائه می کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان درباره درمان قطعی این بیماری توضیح داد: برای پیشگیری از این بیماری در حال حاضر واکسنی وجود ندارد و درمان قطعی اج.آی.وی نیز به دلیل تغییر دائمی آنتی ژن سطحی ویروس و وجود دوران عفونت مخفی امکان پذیر نیست، اگر چه امروزه با دارو های ‘ضد رترو ویروسی’ می توان طول عمر بیماران را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

** سن ابتلای به اچ.آی.وی در حال کم شدن است
دکتر خیر اندیش تصریح کرد: جوانان و نوجوانان از راه‌های انتقال ویروس اچ.آی.وی، راه ابتلای خود به این ویروس و نحوه محافظت خود در برابر آن اطلاعات کافی ندارند.
وی با بیان اینکه 16 درصد جوانان از راه های پیشگیری و الگوهای انتقال آگاه هستند، بیان کرد: در مراکز ارائه خدمات بهداشتی و نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور، برای گروه سنی نوجوان هیچ برنامه و خدمتی تعریف نشده است و به جرات می توان گفت که گروه سنی نوجوان و جوان حلقه مفقوده نظام سلامت در کشورمان در ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی هستند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان تاکید کرد: بی توجهی به نوجوانان سبب تاخیر در تشخیص و شناسایی به موقع اچ.آی.وی و در نتیجه تاخیر در شروع درمان می شود و به خاطر این خلاء فرصت های مناسب برای درمان موثر از دست می رود و در نهایت این موضوع منجر به افزایش مرگ و میرها در این عرصه می شود.
دکتر خیراندیش علت ضرورت توجه به جوانان و نوجوانان به عنوان یک قشر آسیب پذیر در برابر ویروس اچ.آی.وی را، کنجکاوی این قشر برای انجام رفتارهای پرخطر، بحران های عاطفی، تحصیلی و مالی فراوان و ناآگاهی این قشر از شیوه و روش مدیریت این بحران ها ارزیابی کرد.
وی گفت: شیوع روز افزون مصرف مواد روانگردان و محرک، امروزه به یک معضل بسیار جدی اجتماعی و سلامتی تبدیل شده است و مصرف مواد محرکی همچون شیشه، علاوه بر افزایش چشمگیر رفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای پرخطر ‘جنسی’، منجر به آسیب‌های برگشت‌ناپذیر مغزی و روانی می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان توضیح داد: مصرف مواد محرک حاوی آمفتامین می‌تواند منجر به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی شامل رفتارهای جنسی محافظت نشده و گروهی شود.
دکتر خیراندیش اضافه کرد: در صورت مصرف مواد محرک و رفتارهای پرخطر جنسی، ریسک ابتلا به ویروس اچ.آی.وی و سایر بیماری های آمیزشی افزایش می یابد.
فوق تخصص بیماری های عفونی و مسئول برنامه‌ ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره گفت: امروزه انتقال بیماری‌ها از طریق تزریق با سرنگ آلوده به شدت کاهش یافته است و این موضوع به کاهش آمار ایدز از این طریق کمک کرده است.
دکتر محمد مهدی مجذوبی با تاکید بر ضرورت انجام تست های اچ.آی.وی بیان کرد: یکی از راه های تشخیصی ابتلا به این ویروس، تشخیص اولیه عفونت از طریق ‘آنتی بادی’ است و مزیت برنامه های آزمایش اچ.آی.وی، شناسایی بیماران و هدایت آنان برای ارزیابی پزشکی، درمان و استفاده از دیگر خدمات اجتماعی است.
وی مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ.آی.وی را آموزش همگانی، امساک جنسی از طریق تشویق به خویشتن داری، تک همسری، مدیریت صحیح نیاز جنسی، درمان به موقع بیماری های مقاربتی و توصیه به استفاده از سرنگ های بهداشتی است.
مسئول برنامه‌ ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: بانوان باردار آلوده زیر پوشش برنامه های کنترلی و بهداشتی قرار گرفته اند، به گونه ای که تولد نوزدان مبتلا به اچ.آی.وی از این مادران به کمتر از 100 تن رسیده است.

**انجام آزمایش اچ.آی.وی راهی برای پایان دادن به ایدز
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز اظهارکرد: بزرگترین کار برای پایان دادن به اپیدمی ایدز انجام تست اچ.آی.وی است.
دکتر سید جلال‌الدین امیری گفت: بیماری ایدز متعلق به طبقه خاصی نیست بلکه همه مردم جامعه در معرض این بیماری قرار دارند.
وی تاکید کرد: مبتلا شدن هر فرد به وئیروس اچ.آی.وی سالانه 16 هزار دلار هزینه بر دوش بهداشت و درمان می گذارد، در حالیکه اگر در مرحله پیشگیری، به ازای هر یک دلار هزینه برای کنترل بیماری ایدز 15 دلار صرفه جویی می شود.
با توجه به هراس مبتلایان به ایدز از انجام تست های مورد نیاز انتظار می رود با فرهنگ سازی و پذیرش این افراد در جامعه، این تابو شکسته شود تا بتوان با برنامه ریزی دقیق افراد گرفتار به ویروس اچ.آی.وی را نجات داد و از گسترش بیماری ایدز جلوگیری کرد.
10 آذر برابر با اول دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.
7526/2090
گزارش از: علیرضا جهانگیری** سعید زارع کندجانی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید