خانه / اخبار روز / تاثیر نوعی پروبیوتیک در کاهش عوارض دیابت بارداری

تاثیر نوعی پروبیوتیک در کاهش عوارض دیابت بارداری

به گزارش ایسنا، دیابت بارداری اصلی‌ترین اختلال متابولیک ایجادشده در بارداری است و ممکن است عوارض ناشی از آن کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد. درمان‌های رایج دیابت بارداری، عوارض کوتاه‌مدت آن را کاهش می دهند ولی تاثیری در عوارض طولانی‌مدت نداشته‌اند.

به تازگی نقش “فلور میکروبی روده “به عنوان تعدیل‌کننده التهاب و متابولیسم مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان داده که در حاملگی فلور میکروبی روده تغییر پیدا می‌کند. از آن‌جا که مصرف مواد پروبیوتیک، می‌تواند جایگزین مناسبی برای فلور میکروبی روده باشد، اگر در مقادیر مناسبی مصرف شوند،‌ می‌توانند آثار مطلوبی داشته باشند.

با توجه به این‌که بررسی‌های زیادی در مورد مصرف پروبیوتیک‌ها در دوران بارداری انجام نشده است، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اثر پروبیوتیک روی متابولیسم چربی، کنترل دیابت و عوارض بارداری در بیماران مبتلا به دیابت بارداری را بررسی کردند.

در این مطالعه ۱۲۰ بیمار مبتلا به دیابت بارداری تحت رژیم غذایی مورد مطالعه قرار گرفتند و بیماران به طور تصادفی به دو گروه ۶۰ نفره تقسیم شدند. افراد یک گروه به مدت شش هفته تحت درمان قرار گرفتند و به صورت روزانه یک عدد کپسول خوراکی حاوی لاکتوفم (ترکیبی شامل باکتری‌های مختلف) مصرف کردند. گروه دوم نیز به مدت شش هفته دارونما دریافت کردند.

بعد از مدت زمان درمان، میزان چربی و قند خون این افراد مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بیماران تا زمان زایمان تحت نظر بودند و از نظر میزان نیاز به انسولین، آپگار نوزاد (تستی که بلافاصله پس از تولد بر روی نوزادان انجام می شود و با کمک آن می توان سطح سلامت نوزاد در بدو تولد را نمره دهی کرد)، وزن نوزاد و … بررسی شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که قند خون ناشتا (FBS) در بیمارانی که پروبیوتیک مصرف کرده‌بودند، کاهش معناداری داشت. همچنین میزان نیاز به انسولین نیز در این گروه نسبت به گروه کنترل کم‌تر بود.

بررسی‌های پروفایل لیپید بیماران حاکی از این بود که در هر دو گروه کلسترول، تری‌گلیسیرید، LDL و HDL افزایش داشت ولی در گروه کنترل افزایش LDL معنادار بود، در حالی که در گروه تحت درمان با پروبیوتیک HDL افزایش معنادار داشت که یک لیپید خوب محسوب می‌شود.

در این مطالعه پیگیری بیماران تا زمان زایمان و شرایط نوزاد نشان داد که در گروه تحت درمان با پروبیوتیک، عوارض بارداری و وزن موقع تولد کاهش معناداری داشت. ولی از نظر آپگار زمان تولد، پره‌اکلامپسی و فشار خون تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: به نظر می‌رسد استفاده از پروبیوتیک‌ها به واسطه ویژگی ضد التهابی و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند نقش عمده‌ای در بهبود پروفایل لیپید و کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت بارداری داشته باشد و بر کاهش عوارض بارداری و وزن مناسب جنین موقع تولد موثر باشد.

این محققان توصیه می‌کنند: مطالعات بیشتری برای دستیابی به نتیجه نهایی در مورد اثر پروبیوتیک‌ها در دیابت بارداری و الگوی مصرف مناسب آن‌ها، انجام شود.

در این پژوهش، عصمت باروتی و سارا نعمتی؛ محققان گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی اثر پروبیوتیک لاکتوفم روی کنترل قند، پروفایل لیپید و عوارض بارداری در زنان مبتلا به دیابت بارداری» در فصل‌نامه پژوهش در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید