خانه / دسته‌بندی نشده / تالاب لپوی مازندران در حسرت مهمانان آسمانی

تالاب لپوی مازندران در حسرت مهمانان آسمانی



به گزارش خبرنگار ایرنا ، طبق نظر کارشناسان محیط زیست در سال جاری تاکنون کمتر از یکهزار بال پرنده برای زمستان گذرانی به تالاب لپو آمدند ، آماری که شاید کمتر از یک سوم سال گذشته است .
این تالاب در کمتر از یک دهه گذشته به دلیل برخورداری از اکوسیستم مناسب به خصوص ذخیره غذایی سالانه پذیرایی 30 تا 40 هزار بال پرنده از گونه های مختلف بود تا این که با کاهش تدریجی آمار مهمانان زمستانی آن در سال گذشته به کمتر از سه هزار بال رسیده بود.
کارشناس آموزش و پژوهش اداره محیط زیست بهشهر خشکسالی و کاهش سطح آب به علت احداث سد در بالادست را عامل اصلی کاهش منابع غذایی برای پرندگان زمستان گذران و قهر آنان از تالاب لپو و مهاجرت به سایر تالاب ها و آبگیرهای مصنوعی دارای تغذیه مناسب دانست.
علی ابوطالبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد تاسیسات صنعتی در بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در حاشیه شمالی تالاب میانکاله و لپو و آلایندگی صوتی و صنعتی در منطقه را علت دیگر کاهش اقبال پرندگان به این منطقه و حتی تالاب بین المللی میانکاله اعلام کرد.
وی گفت : پارسال با ایجاد پویش حمایت از پرندگان زمستان گذران در تالاب لپو و استقرار کمپ نگهبانی و حفاظتی و تامین دان حدود 2 تا سه هزار بال پرنده مهاجر در این تالاب استقرار داشتند ، ولی امسال تاکنون کمتر از یکهزار بال به منطقه رسیدند.
ابوطالبی پیش بینی کرد که با روند کنونی ساخت و سازها و آلایندگی در منطقه و استمرار خشکسالی ، احتمالا پرندگان مهاجر در سال های آینده به این تالاب نیایند.
** افزایش سطح آب ، لازمه بازگشت پرندگان
مسئول تشکل های زیست محیطی روستای ‘ زاغمرز ‘ در حاشیه تالاب لپو هم به خبرنگار ایرنا گفت : کاهش اقبال پرندگان زمستان گذران به تالاب لپو علاوه بر خشکسالی و کاهش دبی آب ، ناشی از تغییر کاربری تالاب از محلی برای فرود پرندگان زمستان گذران به حوضچه پرورش ماهی است .
محسن بهرامی افزود : در صورت افزایش سطح آب تالاب لپو ، این منطقه به علت برخورداری از منابع غذایی غنی ، می تواند بار دیگر شاهد بازگشت دوباره پرندگان زمستان گذران باشد.
وی در عین حال تغییرات آب و هوائی را هم در این زمینه موثر دانست و گفت : شاید اگر هوا در ماههای آینده سردتر شود ، با توجه به کمبود منابع غذایی در سایر تالاب ها و آبگیرهای دست ساز در مناطق غربی مازندران ، بار دیگر پرندگان مهاجر به تالاب لپو باز گردند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر هم گفت : روند کاهش جمعیت پرندگان زمستان گذران به تالاب لپو از چند سال پیش شروع شد و در سال جاری با کاهش حجم ورودی آب به تالاب به علت ساخت سد ‘ گلورد ‘ در بالادست ، به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است .
رضا احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس بررسی کارشناسان ما ، خشکسالی تابستان امسال که سبب خشکیدن بخشی از تالاب شد ، بر کاهش آمار پرندگان زمستان گذران در لپو موثر بوده است .
* نام و نشان لپو
لپو در زبان مازندرانی به آب راکد برکه ها و تالاب ها گفته می شود.
تالاب لپو از نظر تنوع گونه های پرندگان از مهم ترین زیستگاههای حاشیه تالاب میانکاله است که در سال اخیر بر اساس بررسی های محیط زیست به طور میانگین میزبان 60 گونه پرنده حمایت شده بود که هشت گونه آنها در معرض خطر قرار دارند.
طبق آمار همچنین بیش از 130 گونه پرنده غیر حمایت شده کنار آبزی و آبزی مهاجر، بومی و عبوری در این تالاب زیست داشتند.
گزارش های رسمی نشان می دهد که معیشت ساکنان 11 روستای دهستان میانکاله با جمعیتی بیش از 20 هزار نفر شامل روستاهای نمک چال ، یعقوب لنگه ، یکه توت ، زاغمرز ، زینوند ، امیرآباد ، عسگرآباد ، حسین آباد ، للهمرز و قره تپه به این تالاب و تالاب های دیگر موجود در منطقه وابسته است .
شغل اصلی مردم این روستاها کشاورزی و دامداری است و تمامی این روستاها از آب آبریزهای منتهی به تالاب استفاده می کنند.
تالاب لپو همچنین منبع تامین آب بیش از 2 هزار هکتار اراضی کشاورزی و هزاران اصله درخت دست کاشت حاشیه است.
گزارش : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید