خانه / دسته‌بندی نشده / تالاب ‘لپو’ مازندران با قوهای آوازخوان رنگ زندگی گرفت

تالاب ‘لپو’ مازندران با قوهای آوازخوان رنگ زندگی گرفت



به گزارش خبرنگار ایرنا با ورود نخستین گروه از قوهای آوازخوان به تالاب لپو در شرق مازندران، روستاییان اطراف با دانه پاشی و تشکیل ‘کمپین’ برای جلوگیری از تعرض شکارچیان، از پرندگان زمستان گذران استقبال کردند.
براساس آمار به طور میانگین همه ساله در فصل سرما 40 گونه از پرندگان زمستان گذران با 4 هزار بال، مسافر تالاب لپو می شوند و پس از حدود 90 روز زمستان گذرانی تالاب را به مقصد منزلگاه اصلی خود در سیبری ترک می کنند.
اگرچه در سال های گذشته به دلیل کم شدن آب تالاب لپو و میانکاله و کمبود تغذیه آمار پرندگان کاهش یافته، ولی به نظر می رسد با پرنده کشی در سایر تالاب های مازندران به خصوص فریدونکنار، زمستان پرباری را تالاب لپو شاهد باشد.
** اقامت 40 گونه پرنده زمستان گذر در لپو
کارشناس محیط زیست شهرستان بهشهرگفت که نخستین گروه از قوهای آوازخوان از عصر روز گذشته وارد تالاب لپو در شرق مازندران شدند و به نگرانی انجمن دوستداران محیط زیست خاتمه دادند.
علی ابوطالبی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های نه چندان دور سالانه 40 گونه از پرندگان زمستان گذران با جمعیت 4 هزار بال به لپو مهاجرت می کردند که در2 تا 3 سال اخیر آمار این پرندگان به علت کاهش میزان دبی آب و تغذیه به یک سوم کاهش یافت.
وی پیش بینی کرد در سال جاری آمار جمعیتی پرندگان مهاجر زمستان گذر به تالاب لپو افزایش یابد.
** چتر حفاظت بر سر تالاب لپو
وی اضافه کرد: مردم 12 روستای اطراف این تالاب از جمله دهستان زاغمرز و میانکاله داوطلبانه حفاظت از پرندگان تالاب را همانند سال های گذشته عهده دار شدند.
به گفته وی انجمن دوستداران طبیعت و کانون شکار زاغمرزبا کمک مردم از آذرماه سال 95 تاکنون موفق شدند با کمک مسوولان محلی هرگونه شکار را در تالاب لپو ممنوع کنند و با استخدام نگهبان از پرندگان زمستان گذران در برابر شکار غیر قانونی حفاظت می کنند.
مازندران با داشتن تالاب بین المللی میانکاله و 800 تالاب و آببندان محلی هر سال در فصل سرد سال پذیرای 150 گونه از زمستان گذران با جمعیت یک میلیون و 500 هزار بال است.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید