خانه / دسته‌بندی نشده / تبدیل نیترات به آب و هوا با استفاده از کاتالیزور تک مرحله‌ای

تبدیل نیترات به آب و هوا با استفاده از کاتالیزور تک مرحله‌ای



به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از نشریه آمریکایی ساینس، ترکیبات نیترات معمولا از زهکشی مزارع کشاورزی وارد منابع آب می‌شوند و به دلیل این که سمی هستند، هم مشکل زیست محیطی و هم مشکل سلامتی محسوب می شوند.
برای خارج کردن این ترکیبات از آب آشامیدنی ار فیلترهای تبادل یونی استفاده می‌شود که هر چند ماه یک بار باید تمیز شوند. اما وقتی این فیلترها با استفاده از آب شسته می‌شوند، آب آلوده مجددا مقادیر زیادی از ترکیبات نیترات را به منبع آب باز می‌گرداند.
ترکیبات نیترات دارای یک اتم نیتروژن و سه اتم اکسیژن هستند و با از دست دادن اکسیژن به نیتریت تبدیل می‌شوند. اما نیتریت‌ها سمی تر هستند و مشکلات شدیدتری را ایجاد می‌کنند. بنابر این بهترین شیوه رهایی از نیترات‌ها تجزیه کامل آن‌ها به اکسیژن و نیتروژن با استفاده از کاتالیزورها است.
محققان با استفاده از این شیوه اقدام به تجزیه ترکیبات نیترات کردند و در جریان کار مقداری هیدروژن را آن اضافه کردند تا در پایان کار نیتروژن و آب تولید شود. با توجه به این که 75 درصد از اتمسفر زمین را گاز نیتروژن تشکیل داده است، محققان واقعا در این فرآیند هوا و آب تولید می‌کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Catalysis منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید