خانه / دسته‌بندی نشده / تلاش برای حل مشکل اختلالات حافظه

تلاش برای حل مشکل اختلالات حافظه



به گزارش روز دوشنبه علمی ایرنا از پژوهشکده علوم شناختی دکتر علیرضا مرادی افزود:طرح آزمون حافظه در نزد سالمندان با توجه به افزایش سن سالمندی در ایران از اهمیت ویژه ای برخورد است و این مرکز آموزشی و علمی تلاش می کند ابزارهای تشخیص مشکلات و اختلالات حافظه در سالمندان را براساس یافته های تحقیقی ارایه و راهکارهای مقابله با پیآمدهای سالمندی نظیر مشکلات حافظه را تسهیل نماید.
رییس پژوهشکده علوم شناختی گفت: این آزمون برای نخستین بار توسط پژوهشکده علوم شناختی با همکاری ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در سطح ملی هنجاریابی شده و پس از آماده شدن از طریق سیستم رایانه برای استفاده در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: این آزمون نخستین بار در دانشگاه کمبریج آماده و ارائه شد و پژوهشکده علوم شناختی با همکاری دانشگاه خوارزمی به هنجاریابی این آزمون در کشور مبادرت کرد.
رییس پژوهشکده علوم شناختی یادآور شد: در این مرکز آموزشی علاوه بر تربیت نیروهای متخصص در سطح تحصیلات تکمیلی، فعالیت های پژوهشی متنوعی نیز به منظور ارتقای دانش بنیادی و فن آورانه در زمینه آموزش و پرورش شناختی، علوم اعصاب شناختی ،آثار شناختی محرومیت از خواب انجام شده است.
دکتر مرادی با اشاره به حدود بیش از یک دهه فعالیت پژوهشکده با هدف توسعه و گسترش علوم شناختی ار طریق ارائه رشته های علوم شناختی در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: در حال حاضر دانشجویان در این پژوهشکده در مقطع دکتری در رشته های علوم اعصاب شناختی، مدل سازی شناختی، زبانشناسی شناختی ، رایانه و هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، روان شناسی شناختی و شناخت اجتماعی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های توانبخشی شناختی، ذهن، مغز و تربیت، و روان شناسی شناختی مشغول تحصیل هستند.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از یکصد دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از پژوهشکده فارغ التحصیل شده اند و هم اینک افزون بر یکصد و هشتاد دانشجو نیز در پژوهشکده علوم شناختی در حال تحصیل هستند، وی گفت: در آینده چندین رشته جدید تحصیلی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به رشته های تحصیلی این مرکز آموزشی افزوده می شود تا دامنه فعالیت های آموزشی و علمی پژوهشکده هرچه بیشتر توسعه یابد.
رییس پژوهشکده علوم شناختی خاطرنشان کرد: در راستای گسترش و تقویت بنیه علمی این مرکز ، همچنین تلاش می شود که رساله های دوره دکتری دانشجویان با مشارکت برخی از مراکز آموزشی و دانشگاهی معتبر خارجی و بین المللی راهنمایی و هدایت شود و علاوه بر این برخی دروس دوره های دکتری توسط اساتید صاحبنظر دانشگاههای خارجی ارائه می شود که اثر به سزایی در تقویت بنیه علمی دانشجویان داشته است.
وی همچنین گفت: برگزاری سخنرانی های علمی، کارگاههای آموزشی در پژوهشکده علوم شناختی و کلینک مغز و شناخت (وابسته به پژوهشکده) سبب شده است تا دانشجویان و علاقه مندان بیش از پیش با رشته های علوم شناختی آشنا شوند و همچنین با مساعدت های ستاد علوم و فن آوری های شناختی، دانشجویان واجد شرایط بتوانند از فرصت های مطالعاتی در دانشگاههای معتبر خارج از کشور استفاده کنند.
دکتر مرادی در پایان تاکید کرد: پژوهشکده در چارچوب فعالیت های خود همچنین اجرای طرح های پژوهشی را در اولویت برنامه های خود قرار داده و به همین منظور اقداماتی در زمینه اجرای طرحهای مختلف پژوهشی در بخش های گوناگون علوم شناختی را در دستور کار دارد.
علمی**9031**1440
تنظیم: عادل پازیار ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید