خانه / دسته‌بندی نشده / تمدن دریایی در کشور احیا شود/توان خلیج فارس برای تبدیل شدن به پارک اقتصادی

تمدن دریایی در کشور احیا شود/توان خلیج فارس برای تبدیل شدن به پارک اقتصادی



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمدحسین پاپلی یزدی روز یکشنبه در همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران، چالش ها و راهکارها افزود: کشور روز به روز خشک تر می شود و بسیاری از شهرها دور از دریا و منابع آبی غنی قرار دارند از این رو تامین آب آنها تا حد زیادی مشکل است.
وی اظهار کرد: در کشور ما افراد روستاها را ترک و به شهرها می روند و دولت تحت هر شرایطی آب را به آنها می رساند ؛در حالی که در شبه جزیره عربستان جمعیت را به سمت دریا و منابع آبی هدایت می کنند. اکنون حدود 80 درصد جمعیت در این شبه جزیره کنار دریا است در حالی که 50 سال گذشته 90 درصد جمعیت داخل خشکی ها بود.
وی ادامه داد: جمعیت خشکی در کشور ما رو به افزایش است و اگر بخواهیم این عقب ماندگی را جبران کنیم، چاره ای جز احیای تمدن دریایی در کشور نداریم.
رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: در آمایش سرزمین تاکید ما این است که سعی نکنیم آب را برای جمعیت ببریم بلکه جمعیت را به سمت منبع آبی و دریایی هدایت کنیم که این کار با ایجاد یک تمدن دریایی امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: باید توسعه سواحل جنوبی کشور را به عنوان یک بحث ژئوپلتیک و آینده اقتصادی کشور بدانیم و امیدوارم این عزم به یک بستر قانونی تبدیل شود تا بتوانیم از ظرفیت دریاهای خود اتفاده کنیم.

***توان خلیج فارس برای تبدیل شدن به پارک اقتصادی
محمدرضا حافظ نیا استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک دانشگاه تربیت مدرس گفت:
خلیج فارس پتانسیل تبدیل شدن به پارک بزرگ توسعه اقتصادی و صنعتی در منطقه را دارد که می توان با توسعه سرمایه گذاری های بین المللی، توسعه صنعت گردشگری و فناوری های نو به آن دست یافت.
وی با بیان این که دریاها دارای پتانسیل اقتصادی زیادی هستند که این توان باید شناسایی و تقویت شود، افزود: گمان می رفت که دریاها در زندگی ما نقشی ندارند، اما امروزه می بینیم زندگی ما از راه دریا که همان استخراج نفت و گاز است می گذرد و همین موضوع دولتمردان و ملت را به سمت خلیج فارس کشاند.
وی اظهار کرد: اما فرهنگ دریایی ما بسیار ضعیف است و بخش های زیادی از اقتصاد دریایی مورد غفلت قرار گرفته است؛ در حالی که یک هشتم پیرامون ایران به آب های آزاد دسترسی دارد که بهترین فرصت برای توسعه کشور است.
استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر کشور بخواهد استراتژی جایگزین صادرات را در پیش بگیرد چاره ای جز توجه به بخش های جنوب شرق و منطقه مکران ندارد.
وی اظهار کرد: تلاش شد در برنامه ششم توسعه بحث دریا و دریامحوری برجسته شود که زمینه آن نیز فراهم شد، حکومت باید پتانسیل ها و سرمایه های خود را بشناسد و از آنها بهره ببرد از این رو باید تلاش کند تا اقتصاد دریامحور در کشور تقویت شود.
حافظ نیا تصریح کرد: منطقه خلیج فارس قلمرو طبیعی ایران است و کشورمان موقعیت رهبری را بر این پهنه دارد، این موقعیت برتر مستلزم وجود آرامش، امنیت و تعبیه فرایندهای همکاری متقابل منطقه ای به ویژه در حوزه اقتصادی، فنی و ارتباطی است.
همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران با حضور اندیشمندان و متخصصان این حوزه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
علمی 9014**
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید