خانه / دسته‌بندی نشده / تهرانی ها از ابتدای سالجاری تاکنون 63 روزهوای ناسالم تنفس کردند

تهرانی ها از ابتدای سالجاری تاکنون 63 روزهوای ناسالم تنفس کردند



آلودگی هوا درپایتخت همزمان با فصل پاییز و زمستان موضوعی است که دیگر چند سالی است برای گوش پایتخت نشینان آشنا است، اما مساله مهم تداوم، افزایش تعداد روزهای ناسالم درهرسال و مهمتر از همه عوارضی است که در طولانی مدت بر سلامت انسان به جا می گذارد.
مشکلات قلبی، ریوی، تنفسی، پوستی، چشم و بروز سرطان برخی از اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان است که باید جدی گرفته شود.
بنا به گفته کارشناسان، ظرفیت زیستی تهران ازسال 1375 به پایان رسیده وبعد از آن هر چه به میزان جمعیت افزوده شد خارج از تحمل زیست ‌محیطی این شهر بوده است، در واقع ظرفیت زیستی تهران چهار میلیون نفر است اما امروز جمعیت ثابت و متغیر آن به حدود ۱۷ میلیون نفر رسیده است.
ازسوی دیگر وجود ۱۷هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در این کلانشهر، ۱۹ درصد صنعت کشور در این استان و استقرار ۳۰ درصد واحدهای صنفی دراستان تهران فشار مضاعفی را بر توان زیستی آن وارد کرده و توانایی خودپالایی را از هوای این کلانشهر گرفته است.
حجم بالای خودرو در معابر شهر تهران یکی دیگر از مشکلات اصلی این کلانشهر است، تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله نقلیه ظرفیت دارد در حالی که روزانه بیش از چهارمیلیون خودرو یعنی بیش از 6 برابر ظرفیت این شهر در حال تردد هستند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود؛ از ابتدای سالجاری تاکنون ٨١٠ هزار خودرو درکشور شماره گذاری شده است که براساس آمارها تا پایان سال به یک میلیون خودرو خواهد رسید که بخش زیادی از آن وارد خیابان های پایتخت می شود در حالی که تهران از لحاظ توان اکولوژیکی دیگر نمی تواند این حجم خودرو را تحمل کند.
مسعود تجریشی افزود: این در حالی است که ظرفیت خیابان ها و هوا تغییری نکرده است، بنابراین نمی توان زیاد انتظار داشت که وضعیت هوا امسال نسبت به سال قبل تغیبر خاصی را نشان دهد زیرا مجموعه ای از مسایل باید در کنار هم قرار گیرند تا این مشکل برطرف شود این در حالی است که 85 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به همین منابع متحرک است.
به گفته تجریشی اکنون کارهای زیادی برای کاهش آلودگی هوا در حال انجام است، ١٦ دستگاه در این زمینه در حال کار هستند اما باز آلودگی هوا داریم که مشکل اصلی تامین منابع مالی برای اجرای برنامه ها است.
در این میان بروز پدیده وارونگی دما که در فصول سرد سال امری طبیعی است که موجب پایداری و سکون هوا و در نهایت انباشت آلایندگی می شود که با تداوم آن و ورود آلاینده ها از طریق منابع آلاینده مشکلات زیادی ایجاد می کند.
شینا انصاری مدیر دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به ارائه آماری از تعداد روزهای سالم و ناسالم تهران پرداخت و گفت: هوای تهران از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه 12 روز پاک، 200 روز سالم، 61 روز ناسالم بری گروه های حساس و دو روز ناسالم برای همه گروه ها بود در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 15، 206 و 49 و پنج روز پاک، سالم، ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم برای همه گروهها بوده است.
وی افزود: 190 ایستگاه پایش هوا در کشور زیر نظر سازمان محیط زیست فعالیت می کند که اطلاعات مربوط به پارامترهای آلودگی هوا را اعم از گازهای آلاینده و ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون اندازه گیری می کند.
وی اظهار کرد: از این تعداد 29 ایستگاه در استان تهران و 14 ایستگاه در شهر تهران وجود دارد که با جمع بندی اطلاعات این ایستگاه ها با 21 ایستگاه مربوط به شهرداری تهران، اطلاعات وضعیت هوا مشخص و به صورت روزانه بخشی از آن به مردم جامعه با هدف انجام اقدامات حفاظتی و بخشی برای تصمیم گیری به مسولان و سازمان های ذیربط ارائه می شود.
وی تاکید کرد: ارائه این اطلاعات به ویژه در شرایط هشدار بسیار مهم است زیرا بر اساس این اطلاعات است که در کارگروه استانی کاهش اولودگی هوا تصمیم گیری می کند که چه اقدامات مدیریتی باید انجام شود.
انصاری با بیان اینکه اکنون شاخص 24 ساعته اعلام می شود گفت: در تصویب نامه دولت در اردیبهشت ماه سال 93سازمان محیط زیست مکلف شد سامانه پایش برخط ( آنلاین ) ایجاد کند و اطلاعات را به صورت آنلاین به مردم گزارش کند، بر این اساس آنرا با اولویت در دستور کار قرار دادیم و الان این سامانه را به نشانی AQMS.DOI.IRراه اندازی کردیم.
وی افزود: بر اساس این سامانه مردم می توانند هر ساعتی از روز اطلاعات مربوط به وضعیت هوای منطقه مورد نظر خود را ببینند، البته این کار در مکان هایی که ایستگاه پایش وجود دارد امکان پذیر است.
انصاری با اشاره به آلودگی هوای تهران در دو هفته اخیر گفت: پارامتر آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون پارامتر شاخص آلودگی هوای تهران بوده است.
وی اظهار کرد: هر ایستگاه معمولا پنج پارامتر اعم از ازون، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون و کمتر از 2.5 میکرون را اندازه گیری می کند که طبق دستورالمعل بین المللی که وجود دارد پارامتری که از همه بالاتر است را باید مبنا قرار دهیم که در این مدت ذرات کمتر از 2.5 میکرون بالاترین بوده است.
وی افزود: منبع انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خودروها، صنایع و به طور کلی منابع احتراقی است.
انصاری گفت: یکی از مهمترین کاربردهای خروجی این ایستگاه ها در مواقع هشدار است که اکنون در ماده 3 قانون هوای پاک که مرداد ماه امسال ابلاغ شد، سازمان محیط زیست باید با همکاری وزارت کشور در شرایط اضطرار آلودگی هوا، ممنوعیت ها و محدودیت های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از منابع آلوده کننده هوا برقرار کند.
وی افزود: بنابراین اطلاعات ایستگاه های پایش کیفی هوا در شرایطی که تغییرات غلظت یک یا چند آلاینده بیشتر از حد استاندارد باشد و پیش بینی سازمان هوا شناسی حاکی از تداوم وضعیت باشد یعنی هوا پایدار باشد، این داده ها باید منجر به تصمیمات در کارگروه استانی برای کاهش بار آلودگی شود که شامل تعطیلی مدارس، ممنوعیت تردد خودروها، توقف پروژه های عمرانی، توقف برخی از واحدهای صنعتی و کارخانه های شن و ماسه می شود.
مدیر دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نکته بسیار مهم بحث راهبری و نگهداری این ایستگاه ها است چون صحت و دقت داده های آنها بسیار مهم است.
براین اساس جزو اولویت های ما است که قطعا ایستگاه ها از کالیبراسیون لازم برخوردار باشند تا بتوانیم اطلاعات موثقی در اختیار شهروندان قرار دهیم.
انصاری گفت: هزینه نگهداری سالانه هر ایستگاه به طور متوسط حداقل 40 میلیون تومان است.
علمی 9014*1724*
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور * انتشار: حسین فتح الهی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید