خانه / دسته‌بندی نشده / تکامل ژنتیکی غیرمعمول در نوعی باکتری

تکامل ژنتیکی غیرمعمول در نوعی باکتری



به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نشریه آمریکایی ساینس، از حدود 70 میلیون سال قبل تاکنون نوعی باکتری در بدن سیکادا زندگی می‌کند که بهای سنگینی را برای حفظ بقای خود پرداخت کرده است.
این باکتری برای سازگاری با محیط زیست، 95 تا 97 درصد از ژن‌های خود را از دست داده و در نتیجه دارای یکی از کوچکترین ژنوم‌های شناخته شده در جهان است. این باکتری در جریان تکامل خود، همچنین توانایی زندگی در خارج از بدن سیکادا را از دست داده است.
همزیستی سیکادا با این باکتری با هر نوع ارگانیسم شناخته شده دیگر متفاوت است. بسیاری از حشرات با انواع باکتری‌های مفید همزیستی دارند. این باکتری‌ها نقش مهمی را در ادامه حیات حشرات که تنها یک نوع غذا مصرف کرده و برخی از مواد مغذی را از دست می‌دهند، بر عهده دارند.
بر اساس این تحقیقات، باکتری سیکادا آسیدهای آمینو و ویتامین‌هایی را تولید می‌کند که حشره میزبان برای تولیدمثل و ادامه حیات به آن نیاز دارد. اما محققان در جریان تحقیقات خود دریافتند یک گونه باکتری در بدن سیکادا به انواع مختلفی از باکتری تبدیل شده است. هریک از این باکتری‌ها بخش عمده ژن‌های خود را از دست داده‌اند و هر نوع از آن‌ها دارای یکی از ژن‌های منحصر به فرد و ضروری برای ادامه حیات است. به همین علت باکتری‌ها برای حفظ بقای خود و تولید اسیدهای آمینو و ویتامین‌های موردنیاز میزبان، به یکدیگر متکی هستند.
محققان معتقدند این شکل تکامل باکتری‌ها اتفاقی بوده و صرفنظر از این که برای سیکادا مفید است یا خیر، باید تمام باکتری‌ها برای ادامه حیات سیکادا و حفظ زیستگاه خود با یکدیگر همکاری کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده کاشانی* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید