خانه / دسته‌بندی نشده / جایگاه نخست ایران در تولید مقاله علمی بین کشورهای اسلامی

جایگاه نخست ایران در تولید مقاله علمی بین کشورهای اسلامی



دکتر رضا ملک زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز مطالعات سالمندی کوهورت در نیشابور با بیان اینکه این رتبه را در تعداد و کیفیت مقاله های علمی 10 سال زودتر از افق چشم انداز کسب کرده ایم، افزود: با اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد اما سهم تولید علم در کشور از هفت صدم درصد در سال 1996 به 1،8 درصد در سال جاری رسیده و در آی اس آی (ISI) نیز رتبه 17 جهان را دارد.
وی اظهار کرد: تعداد دانشمندان برتر ایران در رشته علوم پزشکی نیز در چهار سال گذشته از 180 به 550 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته شاهد افزایش کیفیت مقاله های علمی بوده ایم، گفت: ایران چهارمین کشور جهان از لحاظ تعداد تحصیلکردگان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای پی اچ دی (PHD) است که باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت این نیروها فراهم کنیم.
ملک زاده افزود: تعداد مراکز تحقیقاتی کشور از 479 مرکز در ابتدای سال 92 به 724 مرکز افزایش یافته و همچنین موفق شده ایم به تعدادی از پژوهشکده ها ردیف بودجه اختصاص بدهیم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها اظهار کرد: با این همه، وزارت بهداشت در دولت یازدهم ایجاد زیرساخت های مهمی را که برای پژوهش لازم بود در دستور کار خود قرار داد مانند راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) که در سال گذشته 26 طرح با اعتبار 70 میلیارد ریال را مورد حمایت قرار داد.
وی گفت: موسسه نیماد یکی از کمبودهای کشور بود که با راه اندازی آن بودجه لازم برای پروژه های بزرگ تحقیقاتی تامین می شود.
ملک زاده با بیان اینکه باید بر روی پژوهش های بزرگ و آینده نگر مانند آنچه در نیشابور با عنوان مرکز مطالعات سالمندی کوهورت آغاز شده سرمایه گذاری کنیم، افزود: 179 پروژه از محل اعتبار یک درصد مانند مرکز سالمندی مزبور مورد حمایت قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: از سه هزار و 307 شرکت دانش بنیان که در کشور تشکیل شده 912 شرکت مربوط به بخش سلامت است که 171 طرح را به محصولات علمی تبدیل کرده و تولید تعدادی از داروها و واکسن ها را در داخل کشور فراهم کرده است.
وی ایجاد سامانه ثبت مشخصات مبتلایان به بیماری های خاص و برنامه کنترل سرطان را که برای نخستین بار در مقیاس گسترده راه اندازی شده است از دیگر برنامه های دولت عنوان کرد و گفت: با ایجاد 12 سامانه در وزارت بهداشت دسترسی هیات های علمی دانشگاه های علوم پزشکی به بیش از 40 هزار مجله علمی به صورت رایگان فراهم شده است.
ملک زاده، ایجاد کمیته ملی اخلاق را از دیگر اقدام ها دانست و افزود: تاکنون 143 کمیته اخلاق در دانشگاه ها با یک هزار عضو تشکیل شده تا کیفیت کارهای تحقیقاتی و نشر آنها سامان یابد.
وی اظهار کرد: دانشگاه نیشابور نیز با اینکه بسیار جوان است اما توانسته در این مدت رشد علمی خوبی داشته باشد و امیدواریم با کمک افراد خیر کمبودهای آن را جبران کنیم.
معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه نیشابور نیز در این بازدید گفت: حوزه پژوهش حلقه واسط بین آموزش و درمان است و با کاربردی تر شدن پژوهش شاهد افزایش کیفیت در این حوزه ها خواهیم بود.
سعید شیبانی افزود: نیشابور دارای ظرفیت استانی با نزدیک به نیم میلیون جمعیت است که در سال های گذشته شاهد اقدام های مناسبی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان بوده ایم و برای تداوم این فعالیت ها نیازمند حمایت افراد خیر هستیم.
در این آیین از پژوهشگران برتر و جمعی از خیران نیک اندیش نیشابور قدردانی شد.
شهر نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: سعید صفارائی** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم – اسکندری
9869/6053/6033



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید