خانه / دسته‌بندی نشده / حاملگی خطری برای بیماران هموفیلی ندارد

حاملگی خطری برای بیماران هموفیلی ندارد



دکتر لیدا حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این بیماری اظهار کرد: هموفیلی بیماری اختلال انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی است که از طریق مادر به فرزندان منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه کروموزوم های جنسی زن ایکس و ایکس ( X-X ) و کروموزوم های جنسی مرد ایکس و وای ( X-Y ) می باشد، افزود: اگر خانمی سابقه خانوادگی هموفیلی داشته باشد ممکن است دارای کروموزم ایکس سالم و ناسالم باشد.
دکتر حیدری ادامه داد: اگر این فرد با مرد سالم ازدواج کند نسبت به لقاح کروموزوم ها فرزند پسر سالم و یا هموفیلی به دنیا خواهد آورد.
وی اظهار کرد: در صورت لقاح X ناسالم با Y سالم فرزند پسر مبتلا به هموفیلی و در صورت لقاح X ناسالم زن با X سالم مرد ، فرزند دختر ناقل بیماری به دنیا خواهد آمد.
رئیس بیمارستان 29 بهمن تبریز اظهار کرد: مشکل این مادران بعد از زایمان است که به صورت خونریزی های شدید بروز می کند و به همین دلیل باید پزشک معالج از هموفیلی بودن بیمار خود آگاه باشد تا در زمان زایمان فراورده های خونی جهت بالا بردن فاکتورهای انعقادی تهیه شود.
وی گفت: زایمان طبیعی برای مادران هموفیلی بهترین روش می باشد و در این حالت کمترین آسیب به مادر می رسد ولی در برخی موارد خاص برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مادر و نوزاد عمل جراحی سزارین انجام می شود.
وی افزود: به علت اینکه بیماری هموفیلی یک بیماری وابسته به جنس است از این رو تعیین جنسیت در این بیماران قبل از اقدام به بارداری مساله مهمی است که می توان به روش آی وی اف ( IVF) نسبت به تعیین جنسیت قبل از انتقال اقدام شود.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید