خانه / دسته‌بندی نشده / حرکت به سوی تجاری سازی فناوری باید با حفظ رتبه علمی همراه باشد

حرکت به سوی تجاری سازی فناوری باید با حفظ رتبه علمی همراه باشد



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حسین حسینی تودشکی روز یکشنبه در آئین تقدیر از پژوهشگران برتر این دانشگاه در سخنانی تاکید کرد: باید راهبردی بیابیم که تجاری شدن فناوری و رفتن به این سمت موجب کاستن از رتبه علمی دانشگاه نشود.
وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر دوران گذار برای عبور از دانشگاه نسل دو یا 3 را طی می کنیم؛ گفت: البته سوالاتی مطرح است که در دانشگاه نسل 3 پژوهش فناوری و نوآوری محصول محور است و خروجی آن باید معنادار و مرتبط با تحقیق باشد.
وی ادامه داد: از طرفی در نظام های رتبه بندی بین‌المللی مقالات و کیفیت آن مد نظر است، درخواست های جامعه علمی این است که جایگاه خود را از دست ندهیم. اما حرکت به یکباره به این سمت، از دست دادن این رتبه ها را بدنبال خواهد داشت، لذا با یک تناقضی روبرو شده ایم که با یک فرمول باید حل شود.
حسینی تودشکی افزود: باید سهم پژوهش های پایه را حفظ و راهبردهایی را توسعه دهیم که همزمان نیازهای جامعه را پاسخگو باشد و در مجموع باید با حفظ جایگاه خود به دانشگاه نسل 3 تبدیل شویم.

*تخصیص 8.3 درصد از بودجه 123 میلیارد تومانی دانشگاه به پژوهش
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر همچنین با اشاره به بودجه دانشگاه در سال 95 گفت: این دانشگاه در سال 1395 معادل 123 میلیارد تومان بودجه داشته که غیر از یک درصد همه آن تخصیص یافته است و بودجه بخش پژوهش نیز یازده میلیارد تومان بوده است و در حدود 7 میلیارد آن تخصیص یافته است.
حسینی تودشکی در عین حال افزود:همین امر دلیل پرداخت نشدن گرنت ها (پژوهانه) دانشجویان دکتری و اساتید در سال جاری است.

* میزان کل درآمد پژوهشی دانشگاه در سال 96 بیش از 15میلیارد تومان
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم ادامه داد: در سال 92 برنامه راهبردی برای قرارگرفتن در دانشگاه های برتر زیر 200 جهان و نسل سوم دانشگاه ها تدوین کردیم.
وی افزود: در این برنامه 5 راهبرد پژوهشی شامل حوزه های آب، انرژی، سلامت، ایمنی و محیط زیست تعریف کردیم.
حسینی تودشکی با اشاره دستاوردهای دانشگاه گفت: میزان کل درآمد پژوهشی دانشگاه در سال 94 بیش از 14 میلیارد تومان، در سال جاری به 15 میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد مقالات آی اس آی/ISI با 10 درصد رشد سالانه به ازای هر استاد از 2.6 درصد در سال 94 به 3.15 درصد در سال 96، همچنین تعداد اختراعات ثبت شده دانشگاه از 4 به 29 و میزان کل مبلغ قراردادهای منعقده با دانشگاه از 200 میلیون تومان به 450 میلیون تومان در سال 96 افزایش یافته است.
استاد دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: کیفیت مقالات برای ارتقای اساتید از اهمیت زیادی برخوردار است و از 1630 مقاله در پایگاه وب او ساینس/ web of science در مجموع 379 مقاله یا 23 درصد Q1 کیفیت اول داشته اند.
وی با پیش بینی 30 میلیارد تومانی حجم قراردادها تا پایان سال جاری گفت: البته تا کنون 23 میلیارد تومان قرارداد ثبت شده است البته میزان جذب قراردادها با میزان ثبت شده متفاوت است؛ برای نمونه در سال 95 میزان ثبت قرارداد 27 میلیارد و میزان جذب 14 میلیارد بوده است.
هفته پژوهش امسال همچون سال های گذشته از 21 آذرماه جاری در سراسر کشور آغاز و بزرگداشت آن تا 27 آذرماه ادامه خواهد داشت؛ شعار این هفته از سوی وزارت علوم ‘پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری’اعلام شده است.
علمی **9157 ** 1836**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید