خانه / اخبار روز / حمایت‌های "راه ابریشم" رنگ کرونایی گرفت/شروط اختصاص حمایت صندوق SRSF برای محققان ایرانی و چینی

حمایت‌های "راه ابریشم" رنگ کرونایی گرفت/شروط اختصاص حمایت صندوق SRSF برای محققان ایرانی و چینی

پارسی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات شکل گیری صندوق علمی مشترک راه ابریشم (SRSF) اظهار کرد: راه اندازی این صندوق فعالیتی است که از سال ۱۳۹۴ با امضا تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس آکادمی علوم چین آغاز شد. بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد که طرفین مبالغی را در قالب صندوق در نظر بگیرند و از این طریق از طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تبادل پژوهشگران حمایت کنند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صندوق حمایت از پژوهشگران واگذار شده است، خاطر نشان کرد: معاونت علمی تامین کننده منابع مالی این طرح است و هماهنگی‌های آن نیز از سوی مرکز تعاملات بین‌الملل این معاونت انجام خواهد شد.

مسوول پروژه صندوق علمی مشترک راه ابریشم، ادامه داد: این حمایت‌ها از سال ۱۳۹۵ تا کنون ادامه دارد و برای حمایت از طرح‌های تحقیقاتی فراخوان‌هایی منتشر می‌شود و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته منابع مالی از سوی ایران همواره تامین و ارتباطات خوبی با طرف چینی نیز برقرار شده است.

وی به جزئیات حمایت‌های مالی صندوق علمی مشترک راه ابریشم (SRSF) اشاره کرد و افزود: حمایت‌های این صندوق در قالب فراخوان اعطا می‌شود. در این فراخوان‌ها در هر سال از تعدادی از طرح‌های پژوهشی حمایت می‌شود و در این قالب پژوهشگران ایرانی باید پژوهشگرانی از کشور چین را بیابند و پروپوزال مشترکی را تهیه کرده و به ما ارائه دهند. این پروپوزال‌ها در هر دو کشور چین و ایران به صورت جداگانه و با یک فرمت مشترک مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند.

پارسی‌زاده با بیان اینکه با این روش، شیوه داوری در هر دو کشور یکسان است، ولی هر کشور مفافع کشور خود را مد نظر خواهد داشت، اظهار کرد: در صورتی که طرحی در هر دو کشور بالاترین امتیاز را دریافت کند، به تصویب می‌رسد و اعتبارات پژوهشگران طرف ایرانی را ما اعطا می‌کنیم و برای طرف چینی، از سوی آکادمی علوم چین اختصاص خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه شرط حضور محققان در این برنامه، اشترک محققان ایرانی و چینی در تعریف پروپوزال‌ها، اهداف و تحقیقات مشترک است، اضافه کرد: در این فراخوان یک پروژه مشترک تعریف می‌شود ولی از سوی دو تیم‌ ایرانی و چینی اجرایی خواهد شد.

حوزه‌های تحقیقاتی مشترک

این مقام مسوول در خصوص زمینه‌های تحقیقاتی مورد حمایت در این برنامه توضیح داد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که به امضا رسیده است، حوزه‌های “علوم شناختی”، “مواد پیشرفته”، “فناوری نانو”، “مطالعات آب”، “مهندسی پزشکی” و “انرژی‌های تجدید پذیر” به عنوان حوزه‌های مورد حمایت تعریف شدند ولی امکان اضافه کردن موضوعات جدید به این پروژه فراهم است.

به گفته وی در ابتدای اجرای این پروژه سه حوزه تعریف شده بود که با اجرای موفقیت آمیز، تفاهم‌نامه دیگری از سوی معاون علمی رییس جمهوری با آکادمی علوم چین به امضا رسید و در آن حوزه‌های مورد حمایت را افزایش دادند.

پارسی زاده یادآور شد: در ابتدای اجرای این طرح هر سال در این ۶ حوزه پروپوزال‌دریافت می‌شد ولی مشاهده کردیم که تعداد طرح‌های انتخابی زیاد بود و در برخی از حوزه‌ها اجحاف می‌شد به گونه‌ای که در برخی از حوزه‌ها مانند فناوری نانو طرح‌های درجه اول را دریافت می‌کردیم ولی در حوزه دیگر تعداد طرح‌های اندکی تعریف می‌شد از این رو تصمیم گرفتیم به جای آنکه هر سال تعداد زیادی از طرح‌ها در ۶ حوزه داشته باشیم برای هر سال در دو حوزه اقدام به دریافت پروپوزال کنیم.

به گفته وی سال گذشته به دلیل وجود چالش‌های زیست محیطی حوزه مطالعات آب و مواد پیشرفته در نظر گرفته شده بود و برای امسال حوزه‌های فناوری نانو و علوم شناختی به دلیل مرتبط با چالش شیوع ویروس کرونا داشت، انتخاب شد.

مسوول صندوق راه ابریشم در خصوص مهلت دریافت پروپوزال‌ها، گفت: در فراخوان پنجم مهلت دریافت طرح‌ها تا ۲۹ تیرماه سال جاری در نظر گرفته شده است.

خروجی ۴ سال اجرای برنامه راه‌ابریشم

مسوول پروژه راه ابریشم، اجرای این طرح را همکاری موفقیت آمیز میان دو کشور در حوزه‌های علم و فناوری توصیف کرد و یادآور شد: در چهار سال برگزاری این طرح از ۲۳ طرح پژوهشی و ۱۴ کارگاه آموزشی مشترک حمایت شده است.

پارسی‌زاده با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی این برنامه می‌توانند چندین خروجی داشته باشند، گفت: ساده‌ترین خروجی این همکاری‌ها انتشار مقالات مشترک است. ثبت پتنت و اختراع و تولید دانش فنی از دیگر خروجی‌های پروژه‌های مشترک محسوب می‌شود ولی مهمترین دستاوردهای این همکاری ایجاد شبکه مشترک میان پژوهشگران چین و ایران و دسترسی به پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی و پایگاه‌های داده چین است.

پارسی‌زاده در خصوص اینکه آیا با توجه به شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا امکان اضافه کردن حوزه های جدید در فراخوان‌های این برنامه مشترک وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: در فراخوان امسال (پنجمین دوره فراخوان) از ۶ حوزه دو حوزه “نانو فناوری” و “علوم شتاختی” را در اولویت کاری قرار دادیم و هر دو این زمینه‌ها به حوزه‌های همه‌گیری این ویروس مرتبط هستند.

میزان حمایت‌ها

وی در خصوص میزان حمایت‌های مالی از پژوهشگران با بیان اینکه ما در ایران برای اجرای طرح‌های پژوهشی بازه زمانی حداقل ۳ ساله و حداکثر ۵ ساله در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: هر سال مبلغ ۱۶۸ میلیون تومان برای محققان طرف ایرانی اعطا خواهد شد.

پارسی‌پور، در خصوص روش حمایت از کارگاه‌های آموزشی خاطر نشان کرد: اگر کارگاه در ایران برگزار شود، ۶۳ میلیون تومان اختصاص می‌دهیم و اگر پژوهشگران ایرانی بخواهند در کشور چین کارگاه برگزار کنند، ما هزینه سفر محققان را پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید