خانه / دسته‌بندی نشده / دخانیات و سرطان مثانه

دخانیات و سرطان مثانه



به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا، سرطان یک بیماری چندعاملی است که این علل به دو دسته ژنتیکی و محیطی تقسیم بندی می شوند؛ علت اصلی حدود 30 درصد سرطان ها ژنتیک و عوامل توارثی است اما بیش از 70 درصد سرطان ها دارای علل محیطی هستند؛ این عوامل محیطی شامل آلودگی هوا، مواد آلاینده زیست محیطی، مصرف دخانیات، مواد تدخینی، چاقی و کم تحرکی در اثر زندگی ماشینی است.
سرطان یک بیماری صعب العلاج و پرهزینه است و حجم زیادی از بودجه سلامت کشورها را در سراسر جهان جذب می کند. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه بین 90 تا 100 هزار نفر به تعداد مبتلایان به انواع سرطان در کشور افزوده می شود؛ بر این اساس می توان تخمین زد که چه بار مالی سنگینی بر نظام سلامت کشور و خانواده ها وارد می کند.
به گفته متخصصان، 30 درصد از موارد ابتلا به سرطان در اختیار افراد نیست مانند سرطان هایی که عامل ژنتیکی دارند اما می توان از بقیه موارد ابتلا به سرطان که عوامل محیطی و انسانی در آن دخیل هستند به راحتی پیشگیری کرد.
مصرف سیگار و مواد دخانی به عنوان اصلی ترین عامل بروز سرطان شناخته می شوند؛ این درحالی است که به گفته دکتر حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، با حذف سیگار و مواد دخانی از زندگی، 30 درصد از سرطان ها طی 20 سال آینده کاهش خواهند یافت و به عبارت دیگر با ترک سیگار می توان به میزان 30 هزار نفر از موارد ابتلای سالانه به سرطان پیشگیری کرد.

** چرایی ارتباط مصرف سیگار با ابتلا به سرطان مثانه
متخصص آنکولوژی رادیوتراپی و سرطان شناسی در خصوص نقش سیگار در ابتلا به سرطان مثانه با تاکید بر اینکه شانس ابتلای افراد سیگاری به سرطان مثانه چهار برابر افراد عادی است، اظهار کرد: شاید سوال شود که سیگار چه ارتباطی با مثانه دارد؛ حدود 2 هزار سم در تنباکوی سیگار وجود دارد که بسیاری از این سم ها از طریق ادرار دفع می شوند و تماس مثانه با این سموم سبب بروز سرطان می شود.
فودازی در خصوص علائم سرطان مثانه گفت: یکی از نشانه های سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که ممکن است با چشم غیرمسلح دیده و یا فقط در آزمایش ادرار مشخص شود.
وی تغییرات مثانه را از دیگر علائم بروز این بیماری عنوان کرد و افزود: سرطان مثانه همچنین گاهی باعث تغییر در عادات مثانه مانند تکرر ادرار، درد یا سوزش در هنگام ادرار و خونریزی می شود اما به طور کلی سرطان مثانه تمایل به ایجاد هیچ علامتی ندارد تا زمانی که به مرحله پیشرفته برسد.
دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: ارتباط بین مصرف سیگار با ابتلا به سرطان مانند ارتباط آلودگی هوا با بروز سرطان ها از جمله مواردی است که در مراجع علمی دنیا ثابت شده است؛ طبق نتایج قطعی تحقیقات صورت گرفته در سطح دنیا دخانیات احتمال بروز سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
فودازی بر لزوم کنترل سرطان با خودمراقبتی، تشخیص به موقع و درمان مناسب در کشور تاکید و اظهار کرد: درحال حاضر سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران است اما پیش بینی ها نشان می دهند در صورت ادامه روند کنونی کم توجهی به پیشگیری از سرطان، تا سال 2030 یعنی حدود 15 سال دیگر سرطان به اولین عامل مرگ در کشور ما تبدیل خواهد شد.
علمی **1834**1569
خبرنگار: ناهید شفیعی ** انتشار: علی حبیبی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید