خانه / دسته‌بندی نشده / راهکارهای جلوگیری از مصائب زلزله- مسعود وثوقی*

راهکارهای جلوگیری از مصائب زلزله- مسعود وثوقی*



اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم باید به این نکته توجه کنیم که شهر تهران با بیماری ها و مشکلات عدیده ای روبرو است و یکی از این مشکلات قرار گرفتن تهران بر روی گسل است و اغلب کارشناسان به ریشه بیماری و نوع آن اشاره می کنند و این که عواقب این بیماری چه مشکلاتی را برای شهر بوجود می آورد، در حالی که کمتر در مورد راهکارهای پایین آوردن هزینه های زلزله و تلفات آن سخن به میان آمده است.
مسائل اخیر بیشتر به گوشزد مشکلات و عواقب ناشی از زلزله برای مردم خلاصه می شود و متاسفانه عده ای در این فضا ژست دلسوزی می گیرند و برای دیده شدن با بزرگنمایی مشکلات موجب یاس مردم شده اند و بدون اینکه توجه کنند در این فضا جایی برای تصفیه حساب جناحی و برخورد سلیقه ای نیست.
در زلزله اخیر تهران شاهد ناهماهنگی جدی بودیم و با توجه به نبود آموزش های صحیح در زمان برخورد بازلزله در عرض کمتر از یک ساعت تمام شریان های کشور قفل شد و مردم دچار ترس و وحشت شدند، پمپ بنزین ها مسدود شدند و مردم تا صبح در خیابان ها سردرگم بودند.
در این میان، موضوع این است که باید عزم و اراده ملی و جدی در تمامی سلایق و گروه ها حاصل شود و همانند دوران دفاع مقدس یکپارچه، دست در دست یکدیگر برای حل این مشکل کنار هم باشیم و همان طور که در زمان حمله دشمن خانه و کاشانه مردم مورد هدف دشمن قرار گرفت در زمان وقوع زلزله این تخریب با وسعت بیشتری در شهر بوجود خواهد آمد.
با عزم و اراده سران سه قوه، نیروی های نظامی وانتظامی، بدنه دولت واحزاب ،گروه ها و تشکل های مردمی، بخش خصوصی صاحب نظران و اساتید دانشگاه، بسیج سازندگی و همه باید کنار هم قرار‌ گیرند و با همفکری و معاونت یکدیگر مقابل این تهدید جدی به پاخیزند، تمامی امکانات و پتانسیل کشور بدون خودنمایی و سهم خواهی به کار گرفته شود و با استفاده از تجارب کشورهایی که در این زمینه موفق بودند، سطح آموزش شهروندان را از طریق رسانه ملی و شبکه های اجتماعی بالا ببریم تا مردم به صورت عینی وظیفه خود را در زمان زلزله بدانند.
پادگان های زیادی در سطح شهر تهران وجود دارد و یا فرودگاه مهرآباد ده ها هکتار زمین را به خود اختصاص داده است که با دستور رهبری و رییس جمهوری می توان هماهنگی های لازم برای خروج آنها از سطح شهر را در اولویت قرار داد و با ساخت ساختمان های مستحکم مسکونی با استفاده از سرمایه های سرگردان و حضور بخش خصوصی با هماهنگی و نظارت بخش های نظام مهندسی افراد را از مناطق بافت فرسوده تهران به این مکان ها منتقل کرد.
انتقال افراد از بافت فرسوده به مناطق تازه ساز ضروری است و با این شیوه می توان از رکود مسکن نیز عبور کرد و خانه هایی را که در بافت فرسوده قرار گرفتند، نجات داد و از فضاهای بافت فرسوده با درختکاری به عنوان فضای سبز بهره برد و آلودگی هوای شهر را مرتفع کرد.
بودجه سال 97 گواه براین است که اولویت دولت تکمیل پروژه های ناتمام عمرانی سالیان گذشته است و همچنین شهرداری تهران با بدهی ها و پروژه های ناتمام زیادی روبرو است و در حال حاضر نمی توان توقع تزریق پول و اختصاص بودجه کلان برای زلزله داشت و به گفته مقام معظم رهبری، اختصاص بودجه از محل صندوق ملی برای بحث مقابله با آسیب های ناشی از زلزله اجتناب ناپذیر است.
مهاجرت به تهران و شهرهای اطراف همچون استان البرز معضل جدی است و تهران از مهاجرت لبریز شده است و باید برای جلوگیری از حضور شهرهای دیگر به سمت پایتخت چاره ای اندیشید.
مقابله جدی با ساخت سازه های بی رویه و خلاف طرح تفصیلی شهر تهران ضروری است و در سال های اخیر شاهد بودیم در خیابان های کم عرض ساختمان های بلند مرتبه مجوز داده شده است و در محله های همچون فرحزاد، اسلام آباد و حواشی تهران آلونک هایی ساخته شده که مقاومت ندارند؛ این مناطق باید شناسایی شود و ساخت و ساز جدی و مستحکم در دستور کار قرار گیرد.
بنیه نیروهای عملیاتی مانند اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی، بیمارستان ها باید در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری تقویت شود و با ایجاد ساختمان های مستحکم و با آموزش های لازم سطح علمی و تجربی آنها را بالا ببریم.
شناسایی و رفع نقاط ترافیکی شهر تهران ضروری است و در حال حاضر ارتباط های بزرگراه ها و اتوبان ها با یکدیگر به آسانی نیست؛ در برخی اتوبان ها با انسداد روبرو می شویم و همین امر موجب به وجود آمدن ترافیک می شود که باید برای تخلیه سریع مردم از خروجی های تهران امکانات لازم را فراهم کرد و پروژه هایی همچون اتوبان تهران- کرج را زودتر به بهره برداری برسانیم.
در ساختار مدیریت بحران شهر باید حتما مدیریت یکپارچه شهری را در نظر بگیریم و آغاز مدیریت زلزله را به سطح محلات منتقل کنیم؛ همچنین لازم است با سلسله مدیریت و تقسیم وظایف قبل از بحران و با آموزش از مشکلات در زمان بحران بکاهیم ؛ درحالی که در کرمانشاه شاهد یک بی نظمی کامل بودیم و مشخص نبود کمک از کجا می رسد و از چه طریقی باید به دست مردم برسد.
مکان گزینی برای شرایط بحران همچون مساجد، حرم امام(ره)، متروها، فروشگاه ها و مکان های دیگر ضروری است تا افراد بتوانند از حداقل امکانات سرمایشی و گرمایشی و سرویس های بهداشتی بهره مند شوند و سوله های بحران در سطح شهر مشاهده می شود که ظاهرا در اختیار افرادی غیر از ستاد بحران است و باید بازپس گیری شود تا بتوان امکانات و لوازم مورد نیاز برای اسکان افراد تجهیز شود.

*کارشناس مدیریت شهری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید