خانه / دسته‌بندی نشده / رسانه ها ابزار مدیریت و غلبه بر بحران ها

رسانه ها ابزار مدیریت و غلبه بر بحران ها



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اکبر نصراللهی در نشست درس هایی از زلزله 7.3 ریشتری ازگله و سرپل ذهاب امروز (سه شنبه) در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به اقدامات دیگر کشورها در این زمینه اشاره کرد و افزود: رسانه ها می توانند با روشنگری در بحران های مختلف ظاهر شده و خسارات را کاهش دهند.
زلزله 21 آبان که در 5 کیلومتری شهر ازگله ۵ کرمانشاه رخ داد، تاکنون 569 کشته و نزدیک به 10 هزار مصدوم برجای گذاشته است. بیش از 30 هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف ازگله، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین و روستاهای اطراف بر اثر آن تخریب شدند و در منطقه وسیعی از دبی تا باکو و از تفلیس تا ریاض به دلیل بزرگای بیشتر از 7 ریشتر و عمق حدود 23 کیلومتری آن احساس شد.
وی چالش های مختلف در این زمینه را برشمرد و توضیح داد: تمرکز بر شهرت و مسئول محور بودن اخبار در لحظات اول زیاد وجود داشت، همچنین فقدان تحلیل، بی توجهی یا کم توجهی به آموزش، تعارض در ساعات و روزهای ابتدایی از نظر آماری به دلیل وجود منابع مختلف خبررسانی و سرعت پایین ارسال اخبار از دیگر معضلات بود به طوری که حتی رادیو پیام در خبر 22:30 برای اولین بار خبر زلزله را اعلام کرد.
نویسنده کتاب «پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای» تصریح کرد: کنداکتور در رادیو و تلویزیون باید انعطاف داشته باشد و در صورت وقوع چنین اخباری برنامه عادی خود را قطع کرده و خبر را به اطلاع مردم برسانند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر مصرف رسانه ای مردم گفت: امروز در همه جای دنیا مردم از فضای مجازی بیشتر از رسانه های مکتوب و دیداری استفاده می کنند و بر اساس آمار از مجموع 7 ساعتی که برای اوقات فراغت اختصاص می دهند 2.6 در فضای مجازی، 2.6 دیگر و 1.6 تلویزیون تماشا می کنند.
نصراللهی در این نشست که اساتید جغرافیا و زلزله شناسی نیز حضور داشتند فضای مجازی را مفید دانست و گفت: فضای مجازی همیشه مضر نیست و بعضی در این فضا به خوبی خبررسانی می کنند، تعداد عضوهای بعضی کانال ها در تلگرام از مخاطبان بعضی برنامه های تلویزیون و رادیو بیشتر است و ما می توانیم از این ظرفیت برای اهداف خو استفاده کنیم.
نویسنده کتاب «اصول خبرنویسی» بی توجهی به رسانه های جدید و فضای مجازی، بی توجهی به حمایت های شخصیت های معروف و برخورد سیاسی در مورد بعضی آمار را از دیگر مشکلات رسانه ای در این زلزله دانست.
وی با اشاره به اینکه بعضی روزنامه ها مانند روزنامه ایران در روز بعد از زلزله هیچ خبری از آن نداشتند گفت: در شرایطی که این روزنامه در روز دوم گزارش های زیادی از این حادثه در صفحات مختلف منتشر کرد، به نظر می رسد ظرفیت خوب علمی و حرفه ای در این روزنامه وجود دارد و باید در گردش کار خود تجدید نظر کند.
نصراللهی در پایان با نداشتن شناخت کافی از شرایط بحرانی در کشور تاکید کرد: رسانه ها نگاه تحلیل و انتقادی به مسائل و بحران ها داشته باشند، به پرداخت رویدادی از حوادث اکتفا نکنند و در نهایت به میدان بیایند و مسئولان را به پاسخگویی وادارند.

****شاهد تغییر ساختار در زاگرس هستیم
عضو انجمن علمی مخاطره شناسی ایران نیز در این نشست با اشاره به فشار صفحه عربی/arabian plate گفت: شاهد تغییر ساختار/deformation در منطقه زاگرس هستیم که حدود 15 درصد آن به زلزله در کل ایران تبدیل می شود و بقیه آن به شکل چین خوردگی است.
مسعود مجرب ادامه داد: فشار تکنوتیکی موجب این چین خوردگی ها می شود که در مجموع حدود 20 تا 25 میلیمتر در سال است.
وی لغزش در این زلزله را به صورت قاشقی دانست و افزود: افتگاه اصلی/main scarp به سمت شرق است و زلزله به طور متوسط شکاف های 3 کیلومتری ایجاد کرده و 50 تا 70 سانتیمتر بالاآمدگی داشته ایم که در روستای مله کبود مشخص است. این میزان تغییر زمین می توانست روستا را از بین ببرد ولی حرکت زمین را تا اولین خانه مشاهده می کنیم و قبرستان روستا را در بالاترین قسمت از نظر ارتفاع تخریب کرده است.
مجرب با اشاره به بزرگ ترین زمین لغزش جهان 9 هزار سال قبل در سیمره پل دختر گفت: در این زمین لرزه 15 کیلومتر زمین حرکت کرده است.
این پژوهشگر دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: بر اثر زلزله ازگله پدیده های ژئوتکنیکی و زمین لغزش در روستاهای مختلف مانند روستای امام عباس و مله کبود در اثر پیامدهای آن دیده می شود.
وی گفت: اما در روستای کوئیک مجید که اکثر خانه ها خراب شده اند، یک مدرسه کاملا سالم مانده بود و این نشان می دهد امکان ساخت سازه هایی که در اثر چنین زمین لرزه هایی سالم بمانند وجود دارد.
مجرب همچنین با استناد به مشاهدات میدانی یادآور شد: در مناطق زلزله زده مانند شهرک شیرودی ازگله در ساختمان های چندین طبقه از طبقه پنجم به بالا، طبقات سالم مانده اند و این امر نشان می دهد اگر سازه ها را هم سطح زمین نسازیم می توانیم از آسیب های بیشتر جلوگیری کنیم. در نهایت مطالعه بیشتر روی مشخصات و پیامدهای این زلزله درس های زیادی برای آمادگی در برابر زلزله های آتی خواهد بود.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید