خانه / اخبار روز / رقابت نفس گیر میوه در ماراتن رشد قیمت ها

رقابت نفس گیر میوه در ماراتن رشد قیمت ها

این روزها افزایش قیمت بسیاری از کالاها در کنار کاهش درآمد خانوارها بیش از کرونا ویروس، بر مردم فشار وارد کرده است چراکه نمودار رشد قیمت در انواع کالاها به ویژه اقلام اساسی هر روز و شاید هر ساعت تغییر می‌ کند.

قبل از این صحبت از گرانی روغن، برنج، تخم مرغ و مرغ بود و امروز میوه و تره بار هم به دلیل رشد قیمت از سبد مصرف خانواده ‌ها حذف شده است.

جا خوردن از قیمت میوه

براتی یکی از شهروندان بجنوردی در گفت و گو با ایسنا، گفت: چند روز گذشته برای خرید میوه به یکی از میوه فروشی شهر که قیمت آن مناسب تر از بقیه میوه فروشی ها بود رفتم و بدون اینکه قیمت نارنگی را بپرسم از صاحب مغازه خواستیم تا سه کیلونارنگی بکشد.

وی افزود: بعد از کشیدن میوه بدون اینکه قیمت آن را بپرسم، عابر بانک را به میوه فروش دادم و خواستم که کارت بکشد که گفت ۲۷ هزار تومان می شود که از شنیدن این رقم جا خوردم و پرسیدم مگر نارنگی کیلوی چند هست که پاسخ داد ۹ هزار تومان.

وی ادامه داد: میوه فروش در ادامه گفت قیمت همه میوه ها از دیروز خیلی بالا رفته نارنگی ۹ هزار تومان، انار ۱۰ هزار تومان و …

براتی اظهارکرد: من که قصد داشتم با ۳۰ هزار تومان یکی دو نوع میوه دیگر هم بردارم به میوه فروش گفتم نارنگی ۹ هزار تومان خیلی زیاد است و فقط دو کیلو بکش.

توانمان شاید فقط برای خرید یک کیلو نارنگی بکشد

فرخی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: قیمت گوشت و حبوبات آنقدر بالا رفته که مثل گذشته نمی توانیم آن را خریداری کنیم و در این اوضاع کرونایی امیدمان به میوه برای یک تغذیه نسبتا مناسب بود که آن نیز خیلی گران شده است و به راحتی نمی توانیم میوه هم بخریم.

وی افزود: در گذشته وقتی که به میوه فروشی می رفتیم و از دو سه نوع میوه یکی دو کیلو می خریدم اما الان توانمان نمی رسد و فقط وسعمان شاید به یک کیلو نارنگی ۹ تا ۱۰ هزار تومانی برسد و تمام.

فرخی با گلایه از قیمت های خیلی بالا و نجومی میوه در بازار ادامه داد: حالا به سوی سبزی خوری پیش رفته ایم و جای میوه بیشتر سبزی که هنوز قیمت آن مناسب تر است خریداری می کنیم و امیدواریم این در هم به رویمان بسته نشود و از خوردن آن هم محروم نشویم.

در طول عمر کاری نارنگی با قیمت ۱۰ هزار تومان ندیده بودم

رمضان اصغری یکی از غرفه داران میوه و تره بار شهر بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: بازار فروش میوه در میدان بار خیلی ضعیف است، بار به اندازه کافی وجود دارد اما مقدار تقاضا پایین آمده است.

وی افزود: پایین بودن میزان تقاضا نیز به علت بالا بودن قیمت میوه و افزایش قیمت آن نیز به دلیل انجام صادرات است.

اصغری ادامه داد: تا به حال در عمر کاری خود نارنگی به قیمت ۱۰ هزار تومان ندیده بودم که هم اکنون می بینیم و به تبع مردم هم توان خرید آن را ندارند چراکه ۱۰ هزار تومان برای یک کیلوگرم نارنگی خیلی زیاد است.

وی با اشاره به اینکه میزان فروش میوه در آذر ماه برای غرفه داران میوه و تره بار و مغازه های میوه فروشی همیشه خیلی خوب بود، اظهارکرد: اما برای اواخر آذر امسال چنین پیش بینی نخواهیم داشت چراکه بیشتر فروش برای بردن چله گی عروس و دورهمی های شب یلدا است که همه آن ها امسال تعطیل هستند.

قیمت میوه در شب یلدا ثابت خواهد ماند

امید فیروزه رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: هم اکنون قیمت هرکیلوگرم انار در بازار ۱۳ تا ۱۸، نارنگی هشت تا ۱۳، پرتقال پنج تا ۱۰ و سیب هشت تا ۱۵ هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت های مذکور برای میوه بسیار بالا است و مردم توان خرید آن را ندارند، اظهارکرد: به وفور میوه در بازار بجنورد وجود دارد اما تقاضا کم است.

فیروزه افزود: با وجود اینکه میوه فروشان جزء رسته شغل هایی بوده اند که به علت محدودیت های کرونایی تعطیل نشده اند، تعدادی از میوه فروشی پروانه کسب خود را ابطال کردند.

وی با تصریح بر اینکه کسبه از وضعیت به وجود آمده نالان هستند، ادامه داد: قیمت های میوه نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر افزایش یافته است.

این مسئول در ارتباط با فروش شب یلدایی گفت: به نظر می رسد که با توجه به شیوع ویروس کرونا همچنان تقاضا کم باشد اما قیمت میوه نیز افزایش و کاهش نخواهد داشت و ثابت خواهد بود.

وی در خصوص خرید و فروش سبزی نیز اظهارکرد: با توجه به اینکه افزایش قیمت در سبزی خیلی زیاد نبوده هنوز مردم سبزی می خرند و تقاضا در این قسمت کاهش نیافته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید