خانه / دسته‌بندی نشده / روزگار تلخ «شیرین سو» – علیرضا جهانگیری**

روزگار تلخ «شیرین سو» – علیرضا جهانگیری**



وجود 27 تالاب مصنوعی و طبیعی، ظرفیت بی نظیری برای زندگی پرندگان و گونه های مختلف آبزی و کنار آبزی در همدان فراهم کرده است؛ این تالاب ها که شناسنامه و هویت محیط زیست استان هستند، می توانند بستری برای پژوهش های کاربردی و تفرجگاهی برای تفریح دوستداران طبیعت باشند.
ولی اخبار ناخوش تالاب های همدان، نگرانی را در دوستداران طبیعت افزایش داده است، تا جایی که هر از چند کاهی زنجیره ای انسانی برای معطوف کردن اذهان به این ظرفیت ها و حفظ جان آنها تشکیل می شود.
مهمترین عامل خشک شدن تالاب ها، دست اندازی مردم به رودخانه ها و منابع زیرزمینی و به تعبیری ‘رگ های حیات طبیعت’ است؛ عاملی که ره آوردی جز از بین رفتن گونه های جانوری و به هم خوردن اکولوژی منطقه نداشته است.
به اعتقاد کارشناسان، اجرای طرح های فاقد پیوست زیست محیطی، حفر چاه های غیرمجاز و بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی موجب مرگ تالاب ها شده است.
در بین تالاب های همدان ‘شیرین سو’ (لغتی آذری به معنای آب شیرین) همانگونه که از نامش پیداست حلاوت خاصی برای گونه های جانوری دارد و پرندگان بی شماری در کنار این تالاب زیبا گردهم آمده اند.
با تلالو رگه های خورشید از لابه لای درختان سر به فلک کشیده بر روی تالاب نقره فام و چشم نواز شیرین سو، پلیکان ها و مرغابی های سرسبز تسبیح کنان طلوع خورشید را در این خطه از کشورمان به نظاره می نشینند.
جوجه های زرد، قهوه ای و سفید رنگ این پرندگان نیز به شوق تجربه دوباره لذت آب تنی در تالاب زیبا و سرسبز شیرین سو، در کنار بزرگ ترها، این منظره زیبا را تماشا می کنند.
تالاب شیرین سو در نزدیکی شهری با مردمانی خونگرم و طبیعت دوست شیرین سو از توابع شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.
این روزها اخبار ناخوش احوالی این تالاب، پرندگان و دوستدارن طبیعت را رنجور کرده است با این وجود، این تالاب زیبا ناامید نشده و تمام توان خود را برای حفظ اصلی ترین جزء اکوسیستم خود یعنی ”آب” بکار گرفته است.
آب این تالاب بیشتر از طریق چشمه سارهای مجاور آن تأمین می شود و با شروع فصل بارندگی رو به فزونی گذاشته و اوایل بهار به بیشترین مقدار خود می رسد؛ اما با شروع فصل گرما و تبخیر سطحی زیاد و کاهش بارندگی که در سال های اخیر شاهد آن بودیم، اندک اندک از مقدار آب ورودی این تالاب کاسته شده است تا جایی که قبل از آغاز بارندگی ها به کمترین مقدار خود می رسد.
طبق گزارش ارائه شده از سوی محیط زیست کبودرآهنگ، در حال حاضر شاهد پسروی آب این تالاب زیبا هستیم و کاهش بیش از 50 درصدی حجم آب آن ملموس است، به طوری که حدود 2 متر از عمق آن کاسته شده و از 20 تا 100 متر پسروی آب دیده می شود.
حال ناخوش تالاب و پسروی آب آن، نه فقط دوستداران طبیعت، بلکه پرندگان مهاجر را نیز دل نگران کرده است و موجب شده برای همدردی با تالاب، این دوست دیرین را در حتی زمانی که آب یخ می بندد نیز ترک نکنند و هم اینک شمار زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، همچنان این مکان را به عنوان زیستگاه فصلی خود انتخاب کرده اند.
در حال حاضر پرندگانی نظیر چنگر و خوتکا به وفور در این تالاب دیده می شود و این گونه ها به همراه تعداد کمی از مرغابی ها، زمستان را در این تالاب می گذرانند و با یخ بستن سطح آب فقط مرغابی ها تاب ماندن خواهند داشت.
در هفته های اخیر پرندگانی همچون کاکایی، حواصیل خاکستری و حواصیل سفید نیز به پرندگان حاضر در این تالاب پیوستند و در میان آنها سارگپه و سنفر تالابی خودنمایی می کنند؛ همچنین شیرین سوی میهمان نواز از تابستان امسال میزبان دسته 20 قطعه ای خروس کولی ها است.
حال که چنین ظرفیت عظیم زیست محیطی در استان همدان وجود دارد، امید است کشاورزان منطقه از دست اندازی به رگ های حیاتی این تالاب جلوگیری کرده و از سوی دیگر مسئولان با جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز در حوالی این تالاب، از خشک شدن بیشتر آن جلوگیری کنند تا این ذخیرگاه زیستی به عنوان میراثی گرانبها حفظ شود.
**خبرنگار ایرنا در همدان



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید