خانه / دسته‌بندی نشده / رونمایی از برنامه‌های ناسا به‌منظور نمونه‌برداری از مریخ

رونمایی از برنامه‌های ناسا به‌منظور نمونه‌برداری از مریخ



به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، ناسا از سال 1975 که کاوشگر Viking 1 را به مریخ فرستاد، تا کنون 7 کاوشگر را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورده است. با وجود این هنوز هیچ نمونه‌ای از سطح مریخ به زمین ارسال نشده است. اکنون ناسا قصد دارد در سال 2020 به این هدف جامه عمل بپوشاند.
کاوشگر Mars2020 در مقایسه با کاوشگرهای قبلی ویژگی‌های مهمی دارد. برای مثال رادار آن قادر است تا عمق 9.1 متری سطح سیاره را برای یافتن آب منجمد جستجو کند. همچنین به یک لیزر ماوراء بنفش مجهز است که امکان بررسی اتم‌های کربن را به‌منظور تشخیص وجود حیات باستانی در سیاره سرخ فراهم می‌کند.
این کاوشگر قادر است درون سنگ های سخت را سوراخ کرده و از آن‌ها نمونه‌برداری کند. این نمونه‌ها اهمیت زیادی برای تحقیقات ناسا دارند و قرار است در یک ماموریت دیگر از سطح مریخ به زمین منتقل شوند. بدین ترتیب با بررسی نمونه‌ها هرگونه آثار حیات که تشخیص آن توسط کاوشگر Mars2020‌ امکانپذیر نبوده، در لابراتوارهای زمین شناسایی خواهد شد.
ناسا سه نقطه احتمالی را برای فرود کاوشگر در نظر گرفته است که هریک از آن‌ها زمانی دارای آب و هوای مناسب برای تشکیل حیات بوده‌اند.
قرار است کاوشگر ناسا در تابستان سال 2020 میلادی به فضا پرتاب شده و در ماه فوریه 2011 روی مریخ فرود آید.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید