خانه / دسته‌بندی نشده / رییس سازمان جنگل ها: فقط 6.8 درصد مطالعات طرح آبخیزداری، اجرایی شد

رییس سازمان جنگل ها: فقط 6.8 درصد مطالعات طرح آبخیزداری، اجرایی شد



به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «خلیل آقایی» امروز (یکشنبه) در مراسم روز جهانی خاک افزود: در برنامه ششم توسعه، اجرای 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و نزدیک به یک میلیون و 200 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی پیش بینی شده است که باید به آن دست پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: در برنامه پنج ساله پنجم فقط سه میلیون هکتار آبخیزداری و 600 هزارهکتار بیابان زدایی عملیاتی شد؛ به تعبیر دیگر عملیات و عملکرد آبخیزداری در برنامه ششم نسبت به برنامه پنجم باید 3.5 برابر و در بخش بیابان زدایی 2برابر شود.
به گفته وی، با مراقبت از حوزه‌های آبخیزداری می‌توان از فرسایش خاک جلوگیری و کشاورزی پایین‌دست را ایمن کرد.
آقایی امنیت غذایی کشور را به سبب تولید، تلطیف آب و هوا و بهداشت عمومی، وابسته به خاک دانست.
وی سرعت تبخیر در کشور را بالا دانست و گفت: در کشور ما سرعت تبخیر بر احیا و حفاظت از خاک و آب پیشی گرفته است.
«در قالب طرح های توسعه که نیاز زیربنایی و اساسی کشور است باید به اهمیت حفاظت از خاک برای جلوگیری از پدیده هایی مانند گرد و غبار، توجه کنیم».
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از نگرانی های امروز را «مدت زمان ماندگاری گرد و غبار» دانست که باید در توجیه طرح ها دیده شود و به همکاری همه دستگاه ها و سازمان ها نیازمند است.
آقایی تصریح کرد: برای دستیابی به 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری، علاوه بر کمک دولت و مجلس، باید از مشارکت مردم، نیکوکاران، نهادها، مسئولان نظام، دولت و دستگاه های اجرایی در اجرای طرح‌هایمان استفاده کنیم
به گفته وی، فرسایش بادی و ریزگردی زندگی مردم، فعالیت دستگاه ها مانند پادگان ها، فرودگاه ها و بیمارستان ها را دچار مشکل می کند.
در آیین بزرگداشت روز جهانی خاک که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیران وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، 6 نفر از فعالان برجسته در زمینه حفظ و احیای خاک لوح سپاس دریافت کردند.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در نشست عمومی ژوئن سال 2013 پنجم دسامبر (چهاردهم آذرماه) را روز جهانی خاک نامگذاری کرد.
شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز در دسامبر 2013، این تصمیم را به تصویب رساند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9186*1961*
خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید