خانه / دسته‌بندی نشده / زمستان گذرانی 90 هزار پرنده در تالابهای بین المللی چهارمحال وبختیاری

زمستان گذرانی 90 هزار پرنده در تالابهای بین المللی چهارمحال وبختیاری



مرتضی منصوری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با شروع فصل سرما در مناطق سیبری و آسیای میانه، ترکیه و کشورهای شمال ایران، این پرندگان در مسیر کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسیری حوزه خلیج فارس وارد تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان شدند.
وی گفت: این پرندگان از 40 گونه پرندگان آبزی و کنار آبزی و از خانواده اردک ها، مرغابی ها، کشیم ها، سلیم، چنگر، غاز خاکستری، درنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگرها هستند.
به گفته وی، امسال گونه های حفاظت شده کاکائی، عقاب دم گاه سفید، خروس کولی دشتی ، اردک سرحنایی، حواصیل ارغوانی در این تالابها مشاهده شده است.
منصوری افزود: کوچ پرندگان به استان از آبان ماه آغاز و تا یخ زدن تالاب ها در این استان زمستان گذرانی می کنند.
وی به وضعیت تالاب های استان در زمینه وجود گونه های ریزآبزی و آبزیان کوچک در تالاب ها اشاره کرد و گفت: نبود آلودگی آبی و امنیت مکانی از دلایل زمستان گذرانی پرندگان در این منطقه است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن با اشاره به کاهش آب تالاب بین المللی چغاخور در اواخر تابستان افزود: با اتمام فصل کشاورزی و هدایت آبهای کشاورزی و سطحی به این تالاب وضعیت تالاب از حالت بحرانی خارج شده است.
وی با اشاره به حضور پرندگان از مردم حاشیه تالاب خواست در صورت مشاهده پرندگان کنار آبزی در منازل و همچنین زمین های کشاورزی از شکار و همچنین زنده گیری پرنده ها جلوگیری و اقدام به رهاسازی آنان در حاشیه تالاب ها کنند.
تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار دارد، این تالاب در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.
تالاب بین المللی چغاخور با مساحت یکهزار و 500 هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب یکهزار هکتار و تالاب گندمان با یکهزار و 70 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته و با 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.
خبرنگار: سمیه پناهنده**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7360/6021



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید