خانه / دسته‌بندی نشده / ساخت خودروی ساینا برقی با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و شرکت سایپا

ساخت خودروی ساینا برقی با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و شرکت سایپا



مهندس رزاق بلوری افشار با اشاره به رونمایی از این خودرو امروز (یکشنبه) با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ساخت این خودروی برقی روی خودروی ساینا اجرا و در نتیجه ساینا به خودروی تمام برقی کاملا مدرن و به روز تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در ایران در مورد ماشین برقی خیلی صحبت شده است، برای نمونه من پیش از این خودروی قاصدک نصیر را ساخته بودم. اما بیشتر خودروهای برقی برای مسابقه یا ابتکار شخصی بوده و قابلیت استفاده عام را در شهر نداشته، محدود بوده یا استانداردهای روز دنیا را نداشتند.
مهندس افشار افزود: این خودرو در مرکز تحقیقات و نواوری سایپا و با همکاری دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر کامل ترین ماشین برقی در ایران است؛ زیرا همه محاسبات با مشاوره شرکت معتبر پانچ پاورترین/punch powertrain بلژیک انجام شده است.
وی یادآور شد: متولی اصلی مرکز تحقیق سایپا بوده که روی ساخت و توسعه ماشین های برقی کار می کند و سرمایه گذاری برای برقی شدن این خودرو را انجام داده، نصب، جانمایی و جاسازی تجهیزات برقی نیز در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر انجام شده است و در واقع ساخت این خودرو نتیجه همکاری خوب صنعت و دانشگاه به شمار می رود.
عضو هیأت مدیره ماد صنعت نصیر در توضیح این خودرو افزود: این خودروی برقی بعد از هر بار شارژ 200 کیلومتر داخل شهر و 300 کیلومتر خارج از شهر حرکت می کند.
وی در مورد مزیت خودروهای برقی برای کاهش آلودگی هوا گفت: این تنها راهکار ما در این زمینه است و دولت باید با سازوکارهایی هزینه خرید آن را برای مردم کاهش دهد. البته خودروهای هیبریدی هم در این زمینه خوب هستند ولی میزان شارژ آنها برای ترافیک سنگین شهر تهران کافی نیست.
افشار در مورد زمان ساخت این خودرو گفت: حدود 2 ماه کار سخت کرده ایم و با توجه به آماده بودن نمونه اولیه انتظار داریم تا سال آیند تعداد انبوه آن به بازار بیاید. زیرا کار اولیه انجام شده و در تولید انبوه باید تغییراتی در کارخانه مناسب کار ربات ها داده شود.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید