خانه / دسته‌بندی نشده / سرمایه گذاری اندک در تحقیق و توسعه باعث صدمه به صنایع متوسط شده است

سرمایه گذاری اندک در تحقیق و توسعه باعث صدمه به صنایع متوسط شده است



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر عصر امروز (یکشنبه) میزبان اهالی صنعت و دانشگاه بود که برای رونمایی از سامانه مشاوره صنعتی و ارتقای فناوری (مصاف) گردهم آمده بودند.
مصاف به نشانی اینترنتی icpt.ir شبکه ای از متخصصان صنعتی و دانشگاهی را گردهم آورده است که از طریق مشاوره، آموزش و نشست های تخصصی موجب افزایش بهره وری و ارتقای فناوری در صنایع کوچک و متوسط می شوند.
مصاف که در زمینه صنایع مختلف سلولزی، شیمیایی، پلاستیک، برق و الکترونیک، نساجی و پوشاک، مواد غذایی و آشامیدنی این خدمات را ارائه می دهد محصول همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت شهرک های صنعتی استان تهران است.
حسین حسینی تودشکی با اشاره به اهمیت رقابت پذیری صنایع در بازار یادآور شد: راهکار دنیا برای حل این مشکل مشارکت دانشگاه با صنعت بوده است.
وی افزود: صنایع کوچک نمی توانند در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند ولی دانشگاه می تواند در این زمینه کمک صنایع باشد.
استاد دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر همچنین به تاسیس کلینیک صنعت از چند سال قبل اشاره کرد و گفت: از تجربیات کلینیک صنعت در طراحی این نرم افزار استفاده شده است تا کمک به صنایع از راه دور ممکن‌ باشد. سامانه مصاف همچنین برگزاری دوره های آموزشی و ارتقای فناوری را برای صنایع کوچک و بزرگ در نظر دارد تا از دانش متخصصان داخلی و خارجی در این کارگاه ها استفاده شود و اطلاعات کارآفرینان و اهالی صنعت را به این شکل به روز کنیم.
وی همچنین سامانه مصاف را شروع‌ مجددی برای ارتباط صنعت با دانشگاه دانست و یادآور شد: رسالت ما در دانشگاه رفع مشکلات و نیازهای صنعت است؛ در این مسیر که تحت عنوان نقش آفرینی دانشگاه نسل سوم از آن یاد می شود از مکانیزم هایی برای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه استفاده کرده ایم.
حسینی تودشکی با اولویت دانستن ارتقای فناوری صنایع، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات حمایت ویژه و کمک به طرح های نوآورانه است تا شرکت های نوپا ایجاد شوند.
وی به تاسیس اولین برج فناوری در دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: فضای کسب و کار در این برج برای توسعه دانش و فناوری و محصولات دانش بنیان مفید است.
تودشکی همچنین یک اقدام مهم را ارتباط با صنایع کوچک و افزایش رقابت پذیری آنان و کمک به توسعه رونق این صنایع دانست و تصریح کرد که سامانه مصاف در این زمینه بسیار مهم است.

***مدیریت حجره ای همچنان در صنایع متوسط دنبال می شود
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران نیز در این مراسم به اهمیت صنایع متوسط اشاره کرد و گفت: صنایع متوسط نقش واسط بین صنایع خرد و صنایع بزرگ را دارند ولی از این نقش آنها در کشور غفلت شده است و همین امر توسعه صنعتی را با مشکل روبرو می کند.
شاپور قنبری تاکید کرد: صنایع متوسط با کوچک ترین‌ تنش در اقتصاد دچار افت و رکود می شوند و شاهدیم که همچنان مدیریت حجره ای در کشور دنبال می شود که نگاه درستی نیست.
وی ادامه داد: صنایع متوسط به حمایت هایی در حاکمیت نیاز دارند تا مراحل ارتقا را طی کنند. شرکت شهرک های صنعتی با برگزاری دوره های آموزشی و راه اندازی ۱۰۴ دفتر مراکز خدماتی در ۴ شهرک صنعتی دنبال حمایت از این صنایع است.
قنبرپور اعتماد نداشتن صنایع را به متخصصان دانشگاهی یکی از مشکلات در این زمینه برشمرد و گفت: مشاوران دانشگاهی باید به قدری توانمند باشند که اعتماد صنعت را جلب کنند؛ ارائه خدمات در فضای مجازی به شکل سامانه مصاف دسترسی ساده تر و تنوع خدمات بیشتر را در بردارد.

***مهم ترین مشکل صنایع متوسط بی توجهی به فناوری روز است
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر نیز در این نشست با توضیح در مورد سامانه مصاف گفت: این سامانه بعد از تجربیات کلینیک صنعت از چند ماه قبل به صورت پایلوت راه افتاده و امروز رونمایی می شود.
مالک نادری افزود: مهم ترین مشکل صنایع کوچک و متوسط بر اساس آمارهای تحلیلی ما بی توجهی به فناوری روز است؛ وقتی فناوری به روز می شود قیمت تمام شده محصول کاهش می یابد و حتی در بازاریابی و بازارسازی نیز می توان از فناوری روز بهتر کمک گرفت.
وی تصریح کرد: ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه برای این واحدها دشوار است و بعضی از آنها از راه های مختلف مانند شرکت در نمایشگاه های خارجی مشکل خود را حل می کنند.
نادری گفت: این راه حل خوبی است اما به این شکل ماشین وارد کشور می شود، نه دانش فنی.
وی تاکید کرد: برای حل مشکلات صنایع کوچک و متوسط به پنجره ای واحد نیاز داشتیم که مصاف به عنوان این پنجره متشکل از ۴۲۰ متخصص برجسته اساتید و دانش آموخته دانشگاهی است و صاحبان صنایع با مراجعه به آن می توانند در بخش های مختلف مشکلات را حل کنند.
در پایان این نشست متخصصان و طراحان سامانه یادشده چگونگی استفاده از آن را برای شماری از نمایندگان صنایع توضیح و به سوالات آنان پاسخ دادند.
مصاف با در اختیارداشتن اساتید و صنعتگران مجرب و شناسایی نیازهای موجود، دوره های تخصصی و عمومی متناسب با نیازهای واحد صنعتی را برنامه ریزی و برگزار می‌کند.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید