خانه / دسته‌بندی نشده / سفید شدگی ٩٠ درصد ابسنگ های مرجانی خلیج فارس

سفید شدگی ٩٠ درصد ابسنگ های مرجانی خلیج فارس



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، آبسنگ یا صخره‌های مرجانی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده روی زمین هستند. بیشتر صخره‌های مرجانی بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال عمر دارند و بسیاری از آنها صخره‌های آبی روی هم انباشته شده‌ای هستند که میلیون ها سال قدمت دارند. مرجانهایی که صخره‌های مرجانی را تشکیل می‌دهند تنها در شرایط خاصی پرورش می‌یابد. آنها در آب گرم، شور و تمیز زندگی می‌کنند.
داود میرشکار روز سه شنبه در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی با بیان این که بررسی وصعیت ابسنگ های مرحانی خلیج نایبند از هفته اینده اغاز می شود، اطهار کرد: ابسنگ های مرجانی چابهار ار لحاظ سفیدشدگی مناسب تر است اما اسیب های آنها ناشی از ساخت و سازها و کدورت اب است.
وی ادامه داد: سال ٩٤ حدود ٤٠ درصد از ابسنگ های مرحانی خلیج فارس درعمق کمتر از پنج متر دچار سفیدشدگی شدند اما بعد از کاهش دما و ایحاد شرایط مناسب به حالت اول بازگستند.
وی افزود: در سال ٩٥ نیز ١٥ تا ٢٠ درصد ابسنگ های مرحانی خلیج فارس در عمق کمتر ار ٥ متر دچار سفیدشدگی شده بودند که دیکر قابل برگشت نیستند.
میرشکار با اشاره به نوسانات شوری ، دمایی و کدورت آب در خلیج فارس افرود: ٥٠ درصد ابسنگ های مرحانی حزیره خارکو نیز دچار سفیدشدگی شدند که بیشترین انها ابسنگ های شاخ گوزنی بودند.
وی در ادامه به لاک پشت های خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پنج گونه لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد که تخم گذاری سه گونه منقار عقابی، سبز و زیتون در سواحل ایران در خلیج فارس گزارش شده است.
میرشکار افرود: امسال برای اولین بار ١٥٠ بچه لاک پشت را در استان بوشهر تگ گذاری ( علامت گذاری ) کردیم که ادامه آن و ایجاد ‘هچری سایت’ از برنامه های معاونت دریایی سازمان محیط زیست است.
هچری سایت ها مکان هایی هستند که تخم لاک پشت ها برای محافظت به آن مکان ها منتقل می شوند.
وی گفت: همچنین ایجاد یگان خفاظت محیط زیست دریایی در هفت استان ساحلی و تامین تحهیزات تخصصی از دیگر برنامه های سارمان محیط زیست است.
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت پستانداران دریایی گفت: فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر است اما در خلیج فارس و دریای عمان 14 خانواده با 16 گونه از راسته آب بازان ثبت شده است. پایش مرگ و میر فوک خزری و تمام پستانداران دریای جنوب کشور در دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان صورت می‌گیرد همچنین درمان و رهاسازی فک‌های آسیب دیده نیز در برنامه کاری ما است.
میرشکار درباره برنامه‌های آینده دفتر زیست بوم‌های دریایی گفت: تدوین و اجرای برنامه اقدام حفاظت از پستانداران دریایی، پایش میدانی پستانداران دریایی و شناسایی کریدورهای مهاجرتی و زیستگاه‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های دفتر ما است.

**ارجاع استانداردهای نحوه دریافت فضولات نفتی به شورای عالی محیط زیست
مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست گفت: این سازمان موظف به تدوین استاندارد نحوه دریافت فضولات نفتی شد که این اقدام صورت گرفته و به شورای عالی محیط زیست ارجاع شده است.
ضیاءالدین الماسی گزارش عملکرد دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی را در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه هر ساله در خلیج فارس و دریای عمان تصادفات دریایی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست موظف به برآورد خسارت و دریافت غرامت ناشی از تصادفات دریایی است بنابراین دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه‌ای برای نحوه برآورد خسارت وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی‌های دریایی تدوین کرده است همچنین در سال گذشته سازمان استاندارد پاکسازی سواحل و راهنمای استفاده از مواد پراکنده ساز در دریا را تدوین و نهایی کرد که ماه آینده ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین استاندارد محیط زیستی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از نفتکش‌ها، کشتی‌ها و شناورها گفت: مواد روغنی ، نفتی و لجن‌ها نباید به دریا تخلیه شوند. طبق قوانین ملی و بین‌المللی این مواد باید به بندر تحویل داده شود که البته این کار نیز ممکن است ریسک بالایی داشته باشد.
الماسی در ادامه با بیان اینکه خورموسی و پتروشیمی ماهشهر مقادیر بالای آلودگی را تجربه می‌کنند، گفت: طی یک سال و نیم گذشته بر اساس مطالعات میدانی مقادیر آلاینده‌ها در بافت آبزیان و رسوبات مشخص و اهداف کمی بهبود کیفیت آب دریا تدوین شد. این اهداف با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر ابلاغ شده است و شرکت‌ها باید طرح محیط زیستی خود را برای رسیدن به این مقادیر تدوین کنند.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به تداوم پایش میکروبی دریاهای کشور اظهار کرد: از سال گذشته پایش میکروبی و پرچم گذاری شناگاه‌های ساحلی کشور آغاز شد همچنین گزارش ملی از وضعیت سلامت طرح‌های سالم‌سازی سواحل تهیه شد. در حال حاضر نیز این پرچم گذاری‌ها در حال تکمیل است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت و وزارت کشور برای سالم‌سازی سواحل منعقد کرده‌ایم.
الماسی ادامه داد: سال گذشته عملیات بازرسی و ممیزی محیط زیستی از سکوها و تاسیسات نفتی در میادین نفتی خلیج فارس شروع شد. در این مدت سکوهای ایلام ۱ و ۲ و ابوذر بازرسی شده است. سکوهای سروش، سلمان و نوروز تا بهمن ماه امسال بازرسی خواهند شد. بر این اساس وقوع حوادث نفتی با منشا دریایی از ناحیه سکوها ثبت و اطلاع رسانی می‌شود.
وی با اشاره به تدوین استاندارد کیفیت آب‌های محیطی دریای خزر گفت: تهیه استاندارد محیط زیست دریایی و پایش وضعیت محیط زیست دریایی و ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده از طریق این استانداردها صورت می‌گیرد. این طرح تهیه و به شورای عالی محیط زیست ارجاع شده است.
مدیرکل دفتر بررسی‌ آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین مصوبه پیشنهادی برای هیات وزیران به منظور اجرای برنامه زمانبندی جایگزینی شناورهای با موتور دو زمانه گفت: بخشی از ناوگان صیادی و شناگرهای تفریحی کشور با موتورهای دو زمانه کار می‌کنند. در سال ۹۱ قرار شد این موتورها ثبت نشوند و باید با موتورهای چهارزمانه جایگزین شوند اما به دلیل ضعف زیرساخت‌ها این مصوبه اجرایی نشد بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی مصوبه جدیدی را در این زمینه تدوین و پیشنهاد کرد که امیدواریم هیات وزیران آن را به تصویب برساند.
الماسی با بیان اینکه برعملکرد خارج سازی کشتی های غرق شده اروند و خورموسی نظارت می‌شود، گفت:‌ در آبراهه‌های اروند رود و خورموسی شناورهای غرق شده بسیاری وجود دارد. این کشتی‌ها ایمنی تردد شناورها را به خطر می‌اندازند. سازمان بنادر برنامه‌ای را برای خارج سازی این مغروقه‌ها دارد. برای اینکه فرآیند خارج سازی مغروقه‌ها به درستی انجام شود، طرح نظارت بر عملکرد خارج سازی مغروقه‌ها تدوین شده است.
وی افزود: بر اساس مصوبه IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) استفاده از سوخت کم گوگرد برای شناورها الزامی شده است. تمام کشتی‌ها از سال ۲۰۲۰ مکلف به استفاده از سوخت کم گوگرد هستند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را برای الزام وزارت نفت به منظور تامین سوخت کم گوگرد انجام داده است.
الماسی ادامه داد: تدوین و استقرار فرآیند معرفی و ثبت شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه مقابله با آلودگی دریا به مرکز میمک (مرکز منطقه‌ای مقابله با آلودگی دریا) انجام شده است همچنین از آنجا که تخلیه آب توازن کشتی‌ها پیامدهای محیط زیستی بسیاری دارد نظارت محیط زیستی بر نحوه تخلیه آب توازن در تابستان امسال بر اساس کنوانسیون آب توازن لازم الاجرا شد.
به گفته وی ، در حال حاضر تدوین ضوابط برای این کار در سازمان محیط زیست شروع شده است. همچنین آزمایشگاه‌های معتمد مربوط به سنجش آب توازن کشتی از سوی سازمان محیط زیست به سازمان بنادر و دریانوردی معرفی شدند.
وی افزود: شرکت نفت فلات قاره یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های موثر در اقتصاد دریایی کشور است. برای تدوین طرح‌های محیط زیستی با این شرکت وارد همکاری شده‌ایم همچنین روی قانون حفاظت محیط زیست دریایی کار می‌کنیم تا این طرح به کامل‌ترین شکل به مجلس ارائه شود.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست درباره برنامه‌های آینده این دفتر گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی گونه‌های پلانگتونی موجود در مناطق دریایی کشور، تشکیل ستاد ملی تعیین خسارات زیست محیطی با منشأ فراملی، نظارت مستمر بر نحوه عملکرد آزمایشگاه‌های معتمد مربوط به آب توازن کشتی‌ها، تهیه دستورالعمل مربوط به اجرایی شدن کنوانسیون کنترل و مدیریت آب توازن، تدوین استاندارد تخلیه پساب به دریای خزر و تدوین استاندارد کیفیت آب‌های محیطی و استاندارد تخلیه‌ای پساب به دریای عمان و خلیج فارس در دستور کار ما قرار دارد که امیدواریم قبل از پایان سال جاری انجام شود.

علمی
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید