خانه / اخبار روز / صبر دولت عراق در برابر توافق نفتی اوپک لبریز شد

صبر دولت عراق در برابر توافق نفتی اوپک لبریز شد

به گزارش ایسنا، علی علاوی در کنفرانس مجازی عراق که از سوی موسسه کاتام هاوس سازماندهی شده بود، گفت: به عنوان یک مقام عراقی تصور می کنم که ما به نهایت توانایی پذیرش سیاست یک مدل برای همه اوپک رسیده ایم و در حال بیان این موضع هستیم. ما نباید چنین مدلی که اکنون دنبال می شود را بپذیریم. تصور نمی کنم بکار گرفتن چنین مدلی به خصوص در بلندمدت بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، دموگرافیک و سیاسی کار درستی باشد.

عراق امسال در بحبوحه بحران مالی که با آن دست و پنجه نرم می کند، همه گیری ویروس کرونا و مشکلات سیاسی، برای پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس به سختی تلاش کرده است.

طبق آمار سازمان فروش نفت دولتی عراق (سومو)، تولید نفت عراق شامل نفت منطقه نیمه خودمختار کردستان در اکتبر ۶.۷ درصد در مقایسه با سپتامبر افزایش یافت و از سهمیه تولید این کشور تحت توافق اوپک پلاس فراتر رفت. این کشور ۳.۸۴۲ میلیون بشکه در روز نفت در اکتبر تولید کرد که بالاتر از ۳.۶ میلیون بشکه در روز تولید سپتامبر و سهمیه ۳.۸۰۴ میلیون بشکه در روز تعیین شده برای این کشور بود.

عراق که در فاصله مه تا ژوئیه بالاتر از سهمیه اش نفت تولید کرد، قرار بود ۶۹۸ هزار بشکه در روز کاهش تولید جبرانی را از سپتامبر تا دسامبر انجام دهد.

علاوی گفت: اوپک باید به صحبتهایی که درباره خروج احتمالی امارات متحده عربی از این گروه و بازگشت تولید نفت لیبی می شود، توجه کند. منابع آگاه اظهار کرده اند همزمان با آغاز طرح سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری پنج ساله شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در ژانویه، امارات متحده عربی در حال بررسی گزینه های ماندن در اوپک است. برنامه بودجه جدید ادنوک به این شرکت برای توسعه اکتشافات نفتی و افزایش ظرفیت تولید به میزان ۲۵ درصد و رساندن تولید به پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد.

لیبی که به دلیل سالها جنگ داخلی، از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده است، تولیدش را به ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش داده که بالاترین میزان در یک سال اخیر است. تولید نفت این کشور که از ژانویه تقریبا فلج شده بود در مدت دو ماه از کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

معاون نخست وزیر عراق که وزیر دارایی این کشور هم است، گفت: خروج احتمالی امارات متحده عربی از اوپک و افزایش تولید نفت لیبی به ۱.۵ میلیون بشکه در روز، عواملی مختل کننده ای هستند که باید مورد رسیدگی اوپک قرار بگیرند.

وزیران نفت اوپک و اوپک پلاس قرار است روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر دیدار مجازی داشته باشند و انتظار می رود در جریان این دیدار درباره به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید با در نظر گرفتن موج جدید شیوع ویروس کرونا و محدود شدن بیشتر تقاضا برای انرژی مذاکره کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، قرار بود محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز اوپک پلاس از ژانویه تسهیل شده و به ۵.۸ میلیون بشکه در روز برسد اما وزیران این گروه به ابهامات پیرامون سطح تقاضای جهانی برای نفت اشاره کردند که آنها را مجبور می کند افزایش برنامه ریزی شده تولید را به تاخیر بیاندازند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید