خانه / دسته‌بندی نشده / طراحی ردیاب تشخیص زودهنگام بیماری ام اس

طراحی ردیاب تشخیص زودهنگام بیماری ام اس



دکتر معصومه محمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: این ردیاب به صورت کیت تشخیصی طراحی شده است و با استفاده از ترشحات بزاق تا حدود 80 درصد می تواند بیماری ام اس را به موقع تشخیص دهد.
وی افزود: حسگرهایی در این ردیاب بومی تعبیه شده است که می تواند در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ام اس، این بیماری را تشخیص دهد و از این طریق پزشکان می توانند خدمات مناسب را به بیماران ارائه دهند.
محمدپور ادامه داد: این کیت های تشخیصی، ثبت اختراع و نمونه اولیه آن نیز ساخته شده اند که بعد از تایید نهایی توسط متولیان این حوزه ازجمله وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد ایران، عرضه می شوند.
وی بیان کرد: طراحی و ساخت این کیت با حمایت مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال آینده وارد بازار شود.
محقق مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در حال حاضر بیماری ام اس درمان موثری ندارد اما اگر در مراحل اولیه ابتلا، بیماری تشخیص داده شود، می توان خدمات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ارائه کرد.
رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این زمینه گفت: با توجه به شیوع قابل توجه این بیماری در ایران، به نظر می رسد تشخیص زودهنگام می تواند کمک خوبی به کنترل این بیماری کند.
دکتر سید بهنام الدین جامعی ادامه داد: از طریق نمونه بزاقی، تشخیص زودهنگام این بیماری امکان پذیر است و به همین دلیل به صورت وسیع می توان آن را انجام داد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان تشخیص بیماری ام اس از طریق بزاق وجود ندارد و مشابه خارجی در این زمینه نیست، گفت: بزاق امکان تشخیص زودرس این بیماری را فراهم می آورد و شاید در آینده بیماری های دیگری را نیز بتوان از این طریق تشخیص داد.

** بیماری MS
بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان ‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث از دست‌ دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی‌حسی) می‌شود. در بیماری ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند. به این اختلال بیماری خودایمنی می‌گویند.

* علائم و نشانه‌های MS
علائم و نشانه‌ های بیماری ام اس بسیار متفاوت است و به‌ شدت و محل آسیب بستگی دارد. برخی افراد مبتلا ممکن است توانایی راه رفتن به صورت مستقل را از دست‌ دهند یا کاملا فلج شوند؛ در حالی که عده‌ای دیگر از افراد مبتلا به این بیماری، دوره‌ های طولانی را بدون تجربه‌ هیچ علائمی پشت سر می‌گذارند.
به طور کلی علائم این بیماری شامل موارد زیر است:
– بی‌حسی یا ضعف در دست، پا و تنه که معمولا در یک طرف بدن به وجود می‌آید.
– از بین رفتن کلی یا جزئی بینایی که معمولا در یک چشم اتفاق می‌افتد و همچنین احساس درد در چشم به هنگام حرکت دادن آن
– دوبینی طولانی‌ مدت
– خارش یا درد در قسمت‌های مختلف بدن
– خواب‌رفتگی یا درد در قسمت‌هایی از بدن
– بریده بریده حرف زدن
– احساس برق‌گرفتگی که با انجام برخی حرکات گردن احساس می‌شود
– احساس خستگی و بی‌حالی
– اختلال کلامی
– سرگیجه
– خستگی مفرط
– اختلالات عملکردی مثانه و روده‌ها
گرما و استرس نیز می‌تواند باعث شدت علائم بیماری ام اس شود. بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری افسرده می‌شوند؛ گرچه محققان مطمئن نیستند که افسردگی را می توان از علائم این بیماری دانست یا فقط پاسخی به یک بیماری مزمن به شمار می‌رود. بیماری ام اس بطور کلی تأثیری روی طول عمر بیمار ندارد.

* روش‌های درمان
بیماری ام اس هیچ درمان قطعی ندارد و روش‌ های درمانی استفاده‌ شده معمولا روی کندکردن روند بیماری، تسریع روند بهبودی پس از حملات ام اس و مدیریت علائم آن تمرکز می‌کند. برخی از مبتلایان علائم بسیار خفیفی را تجربه می کنند و نیاز به درمان ندارند.
علمی ** 1201 **1834
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار: ناهید شفیعی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید