خانه / دسته‌بندی نشده / فعالیت 3307 شرکت دانش بنیان در ایران

فعالیت 3307 شرکت دانش بنیان در ایران



به گزارش ایرنا، روح الله استیری روز چهارشنبه در دومین نشست شرکت های دانش بنیان استان قم در سالن همایش های رضوان شهرداری قم، افزود: کمک به حضور شرکت های دانش بنیان داخلی برای حضور در بازارهای بین المللی یکی از مهمترین ماموریت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و در همین راستا اقدام های متعددی از جمله بالابردن توانمندی های شرکت های دانش بنیان برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خارجی به عنوان یک راهبرد صادراتی دنبال می شود.
وی بیان کرد: باید ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی به حدی ارتقا یابد که نام ایران در سایر کشورها به عنوان نماد تجاری موفق ارزیابی شود که به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمات گسترده ای را در زمینه مشاوره های تخصصی، برگزاری دوره های آموزشی، اخذ استانداردهای بین المللی، تسهیل شرایط دریافت مشوق های مالی و ایجاد نمادهای تجاری، به شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد.
وی ادامه داد: برای تقویت ظرفیت صادراتی شرکت های دانش بنیان کشور تاکنون 100 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار 600 شرکت قرار گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد.
استیری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمایندگان شرکت های دانش بنیان را به همراه وزیران و مسئولان کشور به سفرهای خارجی اعزام می کند تا آنان با شرایط حضور در بازارهای بین المللی آشنا شوند و شرایط برای صادرات کالا و خدمات این شرکت ها به کشورهای منطقه و جهان، مهیا گردد.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند از پایگاه ها و کارگزاران صادراتی ایران که در خارج از مرزهای کشور مستقر هستند برای مشاوره و شناخت راهکارهای حضور در بازار سایر کشورها استفاده کنند.
وی ادامه داد: رعایت استانداردهای بین المللی و داشتن شبکه پشتیبانی از مهمترین مولفه های حضور موفق شرکت های دانش بنیان در بازارهای صادراتی جهان است؛ همچنین شرکت های دانش بنیان باید از ظرفیت بازارهای کشورهای منطقه که با ایران روابط مطلوب سیاسی دارند برای حضور موفق تجاری استفاده کنند.
مدیرکل توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای کمک به مساله تامین مالی شرکت های دانش بنیان ارئه تسهیلات بانکی با نرخ 14 درصد در دستور کار قرار گرفته است و تلاش می شود این نرخ با حمایت های دولتی به حدود 10 درصد کاهش یابد تا شرکت های دانش بنیان بتوانند محصول های خود را با قیمت کمتری تولید و به بازارهای بین المللی صادر کنند.

** فعالیت 61 شرکت دانش بنیان در قم
رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در این نشست گفت: فعالیت 61 شرکت دانش بنیان در این استان، فرصت بسیار مطلوبی را برای توسعه فناوری های صنعتی به وجود آورده است.
سید محمد حسین اخوان گفت: هم اکنون قم از نظر تعداد شرکت های فعال دانش بنیان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد و شرایط ثبت نام و جذب شرکت های جدید در این استان روز به روز تقویت می شود.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری و صندوق کریمه در صدد هماهنگی میان نیازهای صنعتی با توانمندی های شرکت های دانش بنیان هستند تا هر 2 گروه در انجام ماموریت های خود موفق باشند.
وی با اشاره به این که شرکت های دانش بنیان، شرایط اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را فراهم می کند، بیان کرد: شرکت های دانش بنیان قم در سال گذشته بیش از 500 هزار دلار صادرات فناوری داشته اند که این رقم امیدوار کننده است.
همچنین مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه وابسته به شرکت های دانش بنیان قم در این جلسه گفت: داشتن بازار فروش یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت های دانش بنیان است که برای حل آن می توان از حمایت های دولتی، به کارگیری ابزارهای مالی و شبکه سازی تجاری استفاده کرد.
علیرضا باباخان، افزود: مجموعه های صنعتی با مسائل و مشکل هایی رو به رو هستند که شرکت های دانش بنیان و فناور می توانند آنها را حل کنند؛ بنابراین داشتن شبکه تجاری و شناخت نیازهای بخش صنعت می تواند تا حد قابل توجهی مشکل بازار فروش شرکت های دانش بنیان را حل کند.
وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند با خوشه های صنعتی که هر کدام از شرکت های متعددی تشکیل شده اند ارتباط برقرار کنند و از راه حل مشکل های صنعتی آنان، نیازهای مالی خود را تامین نمایند.
این پژوهشگر نمونه کشور گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند با شناسایی مشکل های صنعتگران برای حل مسائل پیش روی آنان قراردادهای همکاری امضا کنند و با استفاده از منابع مالی شرکت های صنعتی، توانمندهای خود را ارتقا بخشند.
وی افزود: همکاری شرکت های دانش بنیان با مجموعه های صنعتی می تواند منجربه تولید محصولی با کیفیت و قابل رقابت با کالاهای خارجی شود.
وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند از ظرفیت صندوق های پژوهش و فناوری برای دریافت ضمانت نامه های بانکی و عقد قراردادهای تجاری مبتنی بر عقود اسلامی استفاده کنند.
این نشست به منظور آشنایی شرکت های دانش بنیان قم با راهکارهای تجاری سازی محصول و حمایت های دولتی در این بخش با حضور مسئولان این شرکت ها به همت صندوق پژوهش و فناوری کریمه به مناسب هفته پژوهش برگزار شد.
علاوه بر وجود حوزه های علمیه و مراکز پژوهش وابسته به آن در قم، این استان دارای مراکز علمی متعدد از جمله دانشگاه قم، پردیس فارابی دانشگاه تهران، علوم پزشکی، دانشگاه علمی کاربردی و کلینیک کار آفرینی دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فن آوری، بنیاد نخبگان، دانشگاه شهاب دانش، دانشگاه فرهنگ و هنر و دانشگاه صنعتی است؛ همچنین 61 شرکت دانش بنیان در قم فعالیت می کنند؛ استان قم دارای 241 هزار دانش آموز، 80 هزار دانشجو و 90 هزار طلبه مشغول به تحصیل است.
درقم، یک هزار و 200 ناشر،300 موسسه فرهنگی هنری،100 موسسه قرآنی و بیش از10 انجمن فرهنگی و هنری فعالیت دارد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه روز 25 آذرماه به نام روز پژوهش و بیست و یکم تا بیست و هفتم آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.
هفته پژوهش درقم از 11 آذرماه با برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار آغاز شد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید