خانه / دسته‌بندی نشده / لاریجانی: وزارت نیرو سریع‌تر حق آبه محیط زیستی خوزستان را تخصیص دهد

لاریجانی: وزارت نیرو سریع‌تر حق آبه محیط زیستی خوزستان را تخصیص دهد



به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست ویژه رسیدگی به ریزگردهای خوزستان، اظهار داشت: اکنون مساله ریزگردها در استان خوزستان پیچیده تر شده است. رییس سازمان محیط زیست معتقد است اگر ما حدود 600 میلیون متر مکعب آب داشته باشیم می‌توانیم مرطوب سازی برخی کانون های ریزگردها را انجام دهیم.
وی با بیان این که مرطوب سازی باید با سرعت بیشتری انجام تا مشکل مردم حل شود، افزود: وزارت نیرو حق آبه محیط زیستی را کامل اختصاص دهد تا مرطوب سازی کامل تری انجام شود.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منابع آبی در کشور کم است و جهاد کشاورزی هم باید مصرف بهینه را رعایت کند تا نتایج بهتری حاصل ‌شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: سرعت رسیدگی به ریزگردهای خوزستان باید افزایش یابد، ادامه داد: سازمان محیط زیست باید فکری به حال خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و سایر استان های درگیر بکند و برای هرکدام برنامه و مدلی خاص داشته باشد.

** 12 هزار هکتار مالچ پاشی برای مقابله با ریزگردها
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: بعد از گفت و گو در بهمن سال گذشته شد، دو منطقه شناسایی شد که منطقه بحرانی از منطقه جنوب شرق اهواز شروع ‌شده و در حد کمتری به هندیجان می‌رسید که منطقه ای با مساحت حدود 350 هزار هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: منطقه فوق بحرانی مربوط به جنوب شرق اهواز بود که حدود 42 هزار هکتار است، کاری که شروع شد برای این بود که آب را به این منطقه برسانیم و نهال کاری کنیم و پنج هزار هکتار نهال کاری انجام شد ولی باید توجه داشت که نهال کاری پس از 3 سال جواب می دهد.
وزیرجهاد کشاورزی افزود: همزمان تلاش شد تا کانال 47 کیلومتری احداث شود و عملا این کانال آبگیری شد و آب از دو هفته پیش به تالاب منصوری رسید که این تالاب 14 هزار هکتار است. اکنون بیش از 2 هزار و 700 هکتار در این دو هفته مرطوب شده است. این کانال طراحی شده که 20 متر آب بتواند از خودش عبور دهد.
حجتی ادامه داد: آبی که ما برای این کانال می گیریم، از کانالی است که برای آبزی پروری آزادگان آبرسانی می‌کند و در واقع حق آبه آنها را مصرف می‌کنیم و آنها نیز هر روز مشکل دارند ولی به آن ها گفته‌ام که این آبگیری موقت است و در آینده آب را باید از کارون بگیریم.
وی همچنین گفت: در این راستا تاکنون 12 هزار هکتار مالچ پاشی هم صورت گرفته است.
وی با بیان این که تالاب منصوری اگر سرریز کند به شادگان می ریزد، یادآور شد: مشکل ما حق آبه آبی است که باید مشخص شود چقدر است و ما کانالی را طراحی کردیم که باید به منتهی الیه جنوب شرق اهواز تا به سمت هندیجان برسد. در تالاب منصوری که 14 هزار هکتار است آب به صورت ثقلی می‌رود و تالاب شریفی نیز 12 هزار هکتار است.

** 345 هزار هکتار منبع تولید ریزگرد داخلی در خوزستان وجود دارد
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این نشست گفت: آبی که تخصیص داده شده برای زیست محیطی است و برای رهاسازی مهیاست، در این 4 ماه اخیر به دنبال حل مساله فاز دوم 550 هزار هکتار بودیم و همین آب موجود است. در همکاری با وزیر جهاد کشاوری مساله حل شد و تامین آب فاز دوم مشکلی ندارد و سازمان برنامه بودجه نیز پشتیبانی مالی می‌کند.
وی یادآور شد: منابع مالی و آبی جدیدی نیست ولی بنا را بر این گذاشته ایم که بین سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و وزارت نیرو موضوع آب را واحد بدانیم و تقسیم نکنیم که همین امر سبب شده تا موضوع آب شکل خوبی را پیدا کند.
وزیر نیرو تصریح کرد: علت به نتیجه رسیدن در مورد فاز دوم 550 هزار هکتار همین مفاهمه بود و علت این که 14 طرح را این 4 دستگاه به نتیجه رسانده‌اند در نتیجه همین مفاهمه است و باید با کم آبی سازگار شویم.
اردکانیان با بیان این که 345 هزار هکتار منبع تولید ریزگرد داخلی در خوزستان داریم و پاییز و زمستان گریبان گیر می شوند، گفت: نیازمند حداقل امکانات برای پایش این موضوع هستیم، سازمان برنامه و بودجه حمایت کند تا مرکز مختصری ایجاد شود و پایش مرتبی انجام شود.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: مشکل اکنون خوزستان نهر بهره نیست، زیرا کانال شیلات 35 متر مکعب بر ثانیه می تواند آب منتقل کند و به کارون نیز وصل است و 15 متر مکعب بر ثانیه نیاز فاز اول است که فعال است و فاز دوم که هنوز فعال نشده است، اکنون مشکل انتقال آب نداریم بلکه مشکل تخصیص آب داریم.
استاندار خوزستان با بیان این که یکی از مشکلات ما خشکسالی است زیرا دِبی رودخانه کارون به 120 متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته، بیان کرد: وزارت نیرو نیز مشکلاتی دارد و امکان انتقال آب بیش از این را ندارند و باید این مشکل به نحوی حل شود.
وی با یادآوری این که آبی با 35 متر مکعب بر ثانیه که وزارت جهادکشاورزی 20 متر مکعب آن را می خواهد و 15 متر مکعب بر ثانیه نیز برای شیلات است، تامین نمی شود، افزود: در محل هایی که نهال کاری می‌شود نیاز به آب دائم نداریم ولی در جاهایی که مرطوب سازی می‌شود هر سال به آب دایم نیاز هست.
شریعتی با یادآوری این که کانون اصلی ریزگرد که در روزهای اخیر و سال گذشته بوده هنوز دست به آن نزده‌ایم که در مدینات در شرق و تالاب شریفیه به سمت مدینات است، ادامه داد: سال گذشته امکان این کار را نداشتند و کاری در آن حوزه نکردند و اکنون نیز این کانال کشیده شده باید به سمت آزادراه اهواز بندر امام برود و از زیر آزاد راه آب به سمت تالاب شریفیه پمپاژ شود که حداقل 6 ماه زمان می برد، درآن حوزه پیرامون سه هزار هکتار معارضانی دارد.
در این جلسه که بیشتر نمایندگان استان خورستان در مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان سایر استان های درگیر ریزگردها حضور داشتند نسبت به اهمیت موضوع و تعجیل در علاج واقعه نظرات خود را مطرح کردند.

**ریزگردهای با منشاء خارجی تا یک ماه دیگر شروع می شود
همچنین عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: ریزگردهای با منشا داخلی حداقل تا یک ماه دیگر پایان می یابد و ریزگردهای خارجی شروع می شود .
وی افزود: مسئولان مربوطه از هم اکنون 7 ماه وقت دارند، اظهار داشت: متولیان از اکنون باید بدانند برای امسال اگر 600 میلیارد تومان نیز اختصاص دهند همین حالا نمی توانند کاری را انجام دهند و برای سال بعد 7 ماه وقت دارند و اکنون نیز نمی توان کاری کرد و منطقی این است که تحمل کنیم برای سال آینده به آسان ترین وجه ممکن یعنی مرطوب سازی کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: مساله مهم تر این است که بحران گسترده ای در چهار ماه آینده خواهیم شد و همه کشور گرفتار می‌شود و برنامه‌های نرمال خود را نمی توانیم دنبال کنیم، وزارت جهاد کشاورزی حداقل باید یک میلیون هکتار کشت بهاره خود را در کل کشور را کاهش دهد تا بتوانیم بحران را در کل کشور حل کنیم.
وی ادامه داد: باید به کشاورزان خسارت بدهیم و مابه التفاوت تولید را وارد کنیم و اینکه مسئله فقط ریزگرد نیست و در سال زراعی موجود نمی توان در خوزستان کشت نرمال را داشت، (اگر به دنبال حل جدی بحران هستیم) این انتظار را باید داشته باشیم که کشت بهاره و تابستانه آن‌ها مختل می‌شود.
کلانتری در ابتدای این جلسه نیز گزارش کاملی به منشا ریزگردها در فصول مختلف و لزوم تخصیص حق آبه های محیط زیستی در خوزستان و سایر نقاط کشور ارائه کرد.
لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه اظهار داشت: مساله بسیار مهم است و نیاز به کمک همه دارد و حتما باید همکاری و هم فکری بین همه دستگاه ها و قوا باشد.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو هر چه سریع تر نسبت به تخصیص حق آبه های محیط زیستی در خوزستان و سایر نقاط کشور اقدام نماید و جهاد کشاورزی هم در جهت رسیدن این آب ها به کانون های بحرانی اقدام نماید.
رییس مجلس یادآور شد: در بودجه امسال هم با اذن مقام معظم رهبری و با همکاری مجلس و سازمان برنامه و بودجه مبالغ خوبی برای این منظور لحاظ می کنیم.
لاریجانی با بیان اینکه در کمیته پیگیری امور ریزگردها نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر حضور داشته باشند، گفت: این موضوع مهم و اساسی در یک جلسه اختصاصی در مجلس با حضور دستگاه های ذیربط مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.
در این نشست وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، رییسان سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه و تعدادی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان های خوزستان و سایر استان های درگیر ریزگردها حضور داشتند.
سیام**9314**1336
تنظیم: داود توسلی**انتشاردهنده: عبدالحمید راجی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید