خانه / دسته‌بندی نشده / مردم همانند دوران پرآبی دریاچه ارومیه آب مصرف می کنند

مردم همانند دوران پرآبی دریاچه ارومیه آب مصرف می کنند



کامران زینال زاده روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: کارشناسان و متخصصان خارجی که برای بازدید از پژوهشکده و طرح های احیای دریاچه ارومیه به ایران می آیند از واکنش مردم نسبت به بحران این دریاچه ابراز شگفتی می کنند.
وی با اشاره بر ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به عواقب خشکی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: فرهنگ سازی در مورد نحوه صرفه جویی و مصرف بهینه آب بسیار ضرورت دارد.
زینال زاده با تاکید بر اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه امکان حیات برای چندین میلیون مردم منطقه دشوار می شود، اظهار کرد: شیوه کنونی کشاورزی در منطقه به خشک شدن دریاچه ارومیه منجر می شود.
به گفته وی در حالی که مصرف 40 درصد منابع آب در واقع عبور از خط قرمز است، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 70 درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می شود.
رئیس اداره امور آب مهاباد نیز گفت: حجم کنونی مخزن سد مهاباد به 64 میلیون متر مکعب رسیده که این مقدار در مدت مشابه سال قبل 50 میلیون مترمکعب بوده است.
محمد عبدالهی اظهار کرد: 91 میلی متر بارندگی از ابتدای مهرماه و با آغاز سال آبی 97-96 تاکنون در مهاباد گزارش شده که این مقدار بارش در مدت مشابه سال قبل 50 میلی متر بوده است.
وی همچنین با اشاره به لزوم مدیریت درست آب های سطحی و زیر زمینی، گفت: امسال تاکنون 90 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و برای چاه های مجاز نیز نصب کنتور هوشمند در دستور کار قرار گرفته است.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز در این جلسه با اشاره به کمبود بارش ها و مشکلات کم آبی استان و عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: احیای دریاچه ارومیه با همکاری و هماهنگی بین بخش کشاورزی، امور آب، مردم و تمام دستگاه ها میسر می شود.
ایرج شجاعی با بیان اینکه مشکل دریاچه ارومیه مربوط به تمام کشور به خصوص غرب ایران است، بیان کرد: اجتماعی کردن موضوع کم آبی استان و فرهنگ سازی در مورد نحوه استفاده از آب باید به صورت جدی تر دنبال شود.
وی همچنین اظهار کرد: وضعیت آب آذربایجان غربی دیگر جوابگوی کشاورزی سنتی نیست و بر این اساس برای توسعه استان باید از کشاورزی بطرف صنعت و خدمات حرکت شود.
شجاعی همچنین اضافه کرد: در طرح های احیا دریاچه ارومیه معیشت و میزان سود کشاورزان در اجرای طرح ها باید مد نظر باشد تا همکاری و اشتیاق کشاورزان افرایش یابد.
به گزارش ایرنا تراز دریاچه ارومیه با افزایش 6 سانتی متری در روزهای گذشته نسبت به ماه گذشته روبرو شده و به یکهزار و 270 متر و 29 سانتی متر رسیده است؛ وسعت کنونی این دریاچه یکهزار و 747 کیلومتر بوده که در مقایسه با 15 سال گذشته بیش از 2 هزار و 779 کیلومتر کاهش یافته است.
دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود؛ این حوضه آبریز توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است.
به گزارش ایرنا، اسفند امسال و فروردین سال آینده 300 میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه دریاچه ارومیه به ‌سوی این دریاچه رها سازی می‌شود.
این میزان رهاسازی از سدهای بوکان و سد مهاباد و بخشی از آب سد حسنلو و سدهای کم حجم دیگر مانند سد زولا، علویان، قلعه چای و ساروق تحقق خواهد یافت.
3072/3093
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید