خانه / دسته‌بندی نشده / مصرف انرژی در ساختمان های ایران 3 برابر کشورهای همسایه است

مصرف انرژی در ساختمان های ایران 3 برابر کشورهای همسایه است



به گزارش ایرنا، «محمد شکرچی زاده» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران توضیح داد: سالیانه 450 کیلووات ساعت بر مترمربع انرژی در ساختمان های ایران به هدر می رود؛ در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی معادل 50 کیلووات است و اگر بتوانیم با اجرای این آیین نامه این رقم را در کشور به 100 برسانیم کاری بزرگی انجام شده است.
شکرچی زاده افزود: سالیانه تا 600 هزار ساختمان در ایران ساخته می شود و کاهش مصرف انرژی در آنها از هدررفت منابع موجود بسیار جلوگیری می کند.
وی بر لزوم اجرای آیین نامه اصلاح مصرف انرژی در ساختمان های دولتی تاکید کرد و گفت: انتظار داریم در سال 1397 با اجرای این آیین نامه در ساختمان های دولتی شاهد افزایش اشتغالزایی و جلوگیری از هدررفت انرژی در این ساختمان ها باشیم.

** رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان فقط در 20 درصد ساختمان های در حال ساخت
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز اعلام کرد: بررسی ها و ارزیابی های میدانی نشان می دهد فقط در 20 درصد ساختمان های در حال ساخت کشور مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مبنی بر کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن را در ساختمان ها رعایت می شود.
فرج الله رجبی گفت: اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا هم سازندگان و هم بهره برداران به اجرای این مبحث در ساختمان ها حساسیت نشان دهند.
وی درباره اجرای آیین نامه اصلاح مصرف انرژی در ساختمان های دولتی افزود: این آیین نامه هنوز در کشور اجرایی نشده است اما امیدواریم سال آینده در ساختمان های دولتی اجرا شود؛ زیرا قیمت پایین انرژی در ایران انگیزه ای برای بهینه مصرف کردن انرژی در کشور ایجاد نمی کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید شیوه هایی اجرایی مبحث 19 طوری تدوین شود که کسانی که در زمینه ساخت بناها سهل انگاری می کنند، مشخص شوند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما نه به مصرف بهینه، بلکه باید به مصرف کمینه انرژی در ساختمان ها بیش از پیش توجه کنیم و اگر نتوانیم این سیاست را پیش ببریم در مصرف انرژی در کشور با مشکلات بزرگی روبرو می شویم.

** ورود 132 میلیون تن آلاینده ثابت از ساختمان ها به محیط زیست
رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در ساختمان ها بیش از 40 درصد انرژی کشور به مصرف می رسد و 132 میلیون تن آلاینده ثابت وارد محیط زیست می شود.
بهروز کاری افزود: با اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در کشور شاهد استفاده بهینه از انرژی در ساختمان ها خواهیم بود و رتبه بندی معیارهای مصرف انرژی در ساختمان از هدررفت بسیاری از منابع موجود جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا، بیش از 24 میلیون ساختمان در کشور وجود دارد و مصرف بهینه انرژی در این ساختمان ها می تواند از هدررفت بسیاری از منابع مالی جلوگیری کند و مصرف سوخت در کشور را کاهش دهد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108*1961*
خبرنگار: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید