خانه / دسته‌بندی نشده / معاون وزیرعلوم:طراحی فرآیندهای اجرایی را با منابع مالی متناسب می کنیم

معاون وزیرعلوم:طراحی فرآیندهای اجرایی را با منابع مالی متناسب می کنیم



رییس جمهوری یکشنبه گذشته (19 آذر) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1397 را تقدیم کرد. سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آتی 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674میلیون ریال است.
در لایحه بودجه سال 1397، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، افزون بر چهار میلیون و 249 هزار میلیارد ریال است. بودجه عمومی شامل 2 بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است. مسعود برومند دیروز (سه شنبه) در حاشیه برگزاری مراسم اولین روز هفته پژوهش به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در حال بررسی موارد مختلف در بودجه هستیم، جلساتی هم با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی داریم.
وی ادامه داد: هنوز اعداد و ارقام دقیق بودجه بخش پژوهش را در مجموع به دست نیاورده ایم اما به طور کلی به نظر می رسد در لایحه بودجه سال 97 مجموع بودجه بخش پژوهش حدود 15 درصد افزایش یافته است. با توجه به شرایط بودجه ای برنامه ها را تنظیم می کنیم و قصد داریم اگر جایی به بودجه بیشتر نیاز بود با تعامل با مجلس و سازمان برنامه و بودجه مشکلات را حل کنیم.
استاد دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: پژوهش نسبت به متوسط افزایش بودجه کشور رشد بیشتری داشته است و نسبت به سال 96، حدود 15 درصد افزایش بودجه داشته ایم.
«طبیعتا بودجه سال 97 با توجه به شرایط مختلف مجموعه ها بسته شده، مهم این است که برنامه را با بودجه هماهنگ کنیم».
وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه فعلی در صورتی که کامل تخصیص پیدا کند، نیازهای پژوهشی، نواوری و فناوری همه مراکز را پوشش می دهد، توضیح داد: ابتدا باید نیاز را تعریف کنیم. برنامه باید با بودجه کاملا هماهنگ باشد؛ بنابراین با توجه به شرایط اگر بودجه کم است، باید اقدامات خاصی روی بررسی و تحلیل برنامه ها صورت بگیرد تا با منابع کمتر به اهداف دیده شده برسیم.
برومند تصریح کرد: قطعا در بخش پژوهش هرچه بودجه بیشتر باشد، بهتر است. ولی باید روی طراحی فرایندهای اجرایی کار کرده و از منابع مالی خوب استفاده کنیم، در هر حال دولت سعی می کند بودجه لازم را به پژوهش اختصاص دهد و ما هم با برنامه هایی که ارائه می دهیم باید بتوانیم بودجه بیشتری جذب کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بودجه پژوهش در بودجه 96 هم به نیم درصد تولید ناخالص داخلی نرسیده، در حالی که براساس قانون مجلس شورای اسلامی باید 1 درصد باشد، گفت: باید با رایزنی های بیشتر، ارائه برنامه های بهتر و دقیق تر به اهداف برسیم. اگر در کشور بتوانیم نشان دهیم کار مهم و درستی انجام می دهیم؛ منابع فراهم می شود و از این بابت نگران نیستم.
برومند در مورد تعیین بودجه براساس عملکرد نیز اظهار کرد: تصمیم گرفته شده است همه کشور باید به سمتی برود که بودجه بر اساس عملکرد باشد.
وی گفت: این اصل بدیهی است؛ اگر عملکرد ضعیف بود باید اقدام اصلاحی انجام دهیم و اگر قوی بود تقویت شود، بودجه بخش پژوهش و پارک های علم و فناوری هم به این سمت رفته است.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری* انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید