خانه / دسته‌بندی نشده / معاون وزیرنفت:10گروه کالای پرمصرف صنعت نفت ساخت داخل می شود

معاون وزیرنفت:10گروه کالای پرمصرف صنعت نفت ساخت داخل می شود



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حبیب الله بیطرف روز سه شنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران نمونه دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که این کار طی 3 سال انجام می شود، افزود: ساخت تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی، ساخت پمپ های درون چاهی، ساخت انواع مته های حفاری و انواع شیرهای کنترلی از جمله 10 گروه کالای پرمصرف در صنعت نفت است.
وی ادامه داد که با انجام کارهای مطالعاتی در زمینه انتقال و توسعه فناوری 90 گروه کالای پرمصرف شناسایی می شوند که از این تعداد، 10 گروه اولویت دار انتخاب و در داخل تولید خواهند شد.
بیطرف به پژوهش های کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه وزارت نفت اشاره کرد و گفت: از سال 92 تاکنون 370 قرارداد به‌ مبلع 300 میلیارد تومان با بیش از 66 دانشگاه و مراکز تحقیقاتی منعقد شده است.
معاون وزیر نفت بیان کرد که این قراردادها در قالب نظام نامه توسعه پژوهش و فناوری صنعت نفت منعقد شده و از این تعداد، 50 قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف بوده که از سال 90 تاکنون منعقد شده است.
بیطرف به انتقال تکنولوژی به داخل کشور اشاره کرد و گفت: قرارداد نفتی با شرکت توتال منعقد شده و 15 میلیون دلار برای حمایت و تجهیز در اختیار یکی از دانشگاه های کشور برای این کار قرار می گیرد.
بیطرف به انتظارات از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت درک عمیق، تغییر نگرش و حرکت بر مدار پاردایم جدید، ایجاد مراکز تخصصی ازدیاد برداشت و انستیتو تخصصی پایین دستی و ایجاد شبکه گسترده تحقیقاتی از جمله انتظارات از دانشگاه و مراکز پژوهشی است‌
وی به حمایت مالی از طرح های پژوهشی اشاره کرد و گفت: این کار برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتر در ۲ بخش فنی و غیر فنی انجام می شود.
بیطرف اظهار کرد: در بخش فنی که نیاز به ازمایشگاه دارد برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۸ میلیون تومان و برای دانشجویان دکتری ۱۲ میلیون اعتبار در نظر گرفته می شود و برای بخش فنی که نیاز به آزمایشگاه ندارد، به ترتیب ۶ و ۹ میلیون اعتبار در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر نفت به بودجه های پژوهشی هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بودجه پژوهشی کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی است در حالی که در کشورهای ژاپن و کره جنوبی این مقدار بیش از ۴ درصد است.
وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف در سال های گذشته همکاری خوبی با وزارت نفت داشته است.

***تلاش برای انجام پژوهش ها در تراز جهانی
رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز دراین مراسم گفت: یکی از برنامه های اصلی در کنار سرآمدی آموزش و حفظ و ارتقای آن، انجام پژوهش ها در تراز جهانی است.
دکتر محمود فتوحی در مراسم تقدیر از پژوهشگران نمونه دانشگاه صنعتی شریف افزود: انجام این پژوهش ها هم برای رفع مسائل و مشکلات و هم برای حرکت بر روی لبه دانش انجام شده است.
وی افزود: دانشگاه ها باید تلاش کنند تا علاوه بر ادامه حرکت در مرز دانش بر روی برنامه های کیفی خود کار کنند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: تکمیل زنجیره دانش و ارزش افزوده از دیگر برنامه های این دانشگاه است.
وی بر لزوم ارتقا آموزش و مهارت کارآفرینی فارغ التحصیلان تاکید کرد و گفت: این افراد باید آماده کسب و کار دانش بنیان باشند.
وی به ارتقا پژوهش های بین المللی تاکید کرد و گفت: علاوه بر فعالیت های آکادمیک مانند جذب دانشجو، باید پژوهش های مشترک بین المللی داشته باشیم.
وی به افزایش چشمگیر پژوهشگران پسادکترا وغیر مقیم اشاره کرد و گفت: در صدد ایجاد معاون پژوهش و بین الملل دانشکده های این دانشگاه هستیم.
درپایان این مراسم ازپژوهشگران برتراین دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش، معرفی و تجلیل شد.
1201**1440
** خبرنگار: عبدالکریم جبارپور ** انتشار: گلشن ‌



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید