خانه / دسته‌بندی نشده / موافقت کلی محیط زیست با معدن طلای سقز به ارائه پیشنهادات جدید سرمایه گذار بستگی دارد

موافقت کلی محیط زیست با معدن طلای سقز به ارائه پیشنهادات جدید سرمایه گذار بستگی دارد



اقبال حمیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پیشنهادات و گزینه های جدید نیاز به تایید سازمان حفاظت محیط زیست دارد و موافقت کلی با فعالیت معدن از سوی این سازمان تایید و اعلام می شود.
وی افزود: با توجه به وجود سد چراغ ویس در محدوده این معدن و همچنین سطح آب های زیرزمینی در منطقه، حساسیت اصلی بر روی محل ایجاد مکان فرآوری محصول این معدن است.
حمیدی با بیان اینکه پروژه ارزیابی هنوز تایید نشده است، تاکید کرد: منتظر پیشنهاد سرمایه گذار در معرفی نقاط جدیدی برای مکان فرآوری هستیم و به نظر می رسد باید چهار تا پنج کیلومتر محل آن از محل معدن فاصله داشته باشد.
وی با اشاره به تفاوت های جغرافیایی و محیطی قروه با سقز یادآور شد: با توجه به شرایط زیست محیطی نقطه استقرار معدن سقز، روش استحصالی که در معدن طلای قروه اجرا شده نمی تواند در معدن سقز نیز اجرا شود.
حمیدی با بیان اینکه هر سه ماه در معدن طلای قروه خود اظهاری صورت می گیرد، ادامه داد: تاکنون آلودگی که موجب تاثیر آن بر آب های زیرزمینی منطقه قروه شده باشد، گزارش نشده است.
مدیرکل محیط زیست کردستان در سومین جلسه امسال کمیته ارزیابی زیست محیطی استان خبر از موافقت کلی با این پروژه داده و گفته بود: مقرر شد مشاور طرح، اولویت های مورد نظر اعضای کمیته را در گزارش نهایی لحاظ کرده و نواقص آن را اصلاح و برای بررسی نهایی و صدور مجوز به کمیته ماده 2 دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کند.
ادارات کل حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی کردستان و دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان اعضای کمیته ارزیابی زیست محیطی این استان را تشکیل می دهند.
نماینده ای از انجمن های زیست محیطی یا اهالی رسانه به نشست کمیته ارزیابی زیست محیطی که در اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل می شود، دعوت نمی شوند.
اواخر هفته گذشته و با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیات اجرایی طرح استخراج و فرآوری معدن طلای قلقله در شهرستان سقز آغاز شد و پیش بینی می شود پس از آغاز بکار از این معدن 17 تا 35 تن طلای خالص برداشت شود.
به گزارش ایرنا، استخراج از این معدن با سرمایه گذاری شرکت شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) انجام می شود.
کردستان یکی از استان‌های غنی کشور در حوزه معدن است، ذخیره قطعی طلای خالص شناخته شده در کل کشور ۳۴۰ تن است که ذخایر کردستان بیش از ۱۰ درصد ذخیره قطعی طلای ایران را شامل می‌ شود.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید